לפיד סופג אש מח"כים בקואליציה: "אין סיכוי שנאשר את המס על משפרי הדיור ועקרות בית, העלאת מס הכנסה והקיצוץ בצהרונים"

(עדכון) - לפיד הגיש את התקציב לכנסת - ונתקל בהתנגדות עזה בוועדת הכספים ■ לפיד: "לא רציתי להתחיל את הקריירה הפוליטית שלי בהעלאת מע''מ"

שר האוצר יאיר לפיד הניח היום (ג') את תקציב המדינה לשנים 2014-2013 על שולחן הכנסת וכלל סעיפיו יעלו לדיון בוועדות השונות. הפרק המרכזי שיגיע לוועדת הכספים הוא פרק המיסוי - הכולל חבילת מסים של כ-14-13 מיליארד שקל ומיועד לכסות את הגירעון ולצמצמו ל-4.65% תמ''ג.

"התקציב הזה נותן תשובה למשבר הגירעון העמוק שנחפר והיינו צריכים לפעול מהר ועכשיו כדי לשמור על הישגי המשק", אמר לפיד בדיון בוועדת הכספים. "השלב השני הוא לבנות תשתית לצמיחה תוך נקיטת צעדים שיכניסו אוכלוסיות לעבודה ולמשוך השעקות זרות. יש דברים שנאמרו על החלשים; ליבי כואב לא פחות כאשר יש אם חד-הורית וילד עני. אבל חשוב לזכור כי ציבור החלשים הכי צריך מדינה חזקה, אחרת השירותים הציבוריים קורסים והם הראשונים שסובלים.

"מה היה קורה אם לא הינו מטפלים בגירעון? כבר הורידו את הדירוג האשראי הפנימי שלנו. מה זה אומר? שאנו נצטרך לשלם יותר על הריבית. זה כסף שזורקים לפח. אנו רוצים את הכסף הזה על בריאות וביטחון, לא על ריביות. ואז הגירעון רק גדל. יש נטייה לדברים הללו להידרדר מהר. אסור שיקרה וזו האחריות המשותפת של כולנו. תראו מה קרה ליוון במעט זמן. אז אם יש כאן אנשים שאכפת להם מהחלשים - אסור שזה יקרה לנו. אנו צריכים לחזור לרמה של גרמניה. אנו היינו שם אבל הפסקנו להיות אחראים".

לפיד ציין כי "ברור שאני לא רציתי להתחיל את הקריירה הפוליטית שלי ולהעלות את המע''מ. זה לא דבר שמיטיב עם מצבך הפוליטי. עשיתי את זה כי הבנתי שזה דבר הכרחי".

על הקיצוץ בתקציב הביטחון אמר לפיד: "קיצצנו כ-3 מיליארד שקל וכולם צעקו 'זה לא מספיק'. תאמינו לי שכחבר קבינט, רעדה ידי".

ח"כ גמליאל: "אנחנו לא חותמת גומי"

יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומיאנסקי רמז כי העלאת מס הרכישה על דירות ל-3.5% לא יעבור את הוועדה. היו"ר הקודם, ח"כ משה גפני, אמר לו: "ב-2009 באו אלי פקידי האוצר עם אותה תוכנית כלכלית. הם גם רצו להעלות מס הכנסה ולהפחית את הקצבאות. אז דיברו על גירעון של 6%. אני לא הסכמתי. שינינו והרבה. למה אתה לא הולך על העשירים? גם עלי ניסו פקידי האוצר לעשות סיבוב עם משפרי דיור ולהטיל עליהם מסים. לא נתתי להם. אל תיפול בזה. אל תקנה כל דבר מפקידי האוצר. אני תולה את ההסכמות לכל דבר שהם אמרו בחוסר הניסיון שלך".

רכזת הקואליציה בוועדת הכספים, ח''כ גילה גמליאל, שאמורה לדאוג לאישור התוכנית הכלכלית, תקפה בחריפות את שר האוצר: "בחרתם בדרך הקלה: לטפל בבעיה הפיסקלית ולפגוע בכולם. אני רכזת הקואליציה וחשבתי שיהיה קל יותר נוכח ההבטחות שלך לפני הבחירות. אבל אני כבר אומרת לך: יש כמה דברים שלא יעברו בוודעה - אין סיכוי שהעלאת מס רכישה על משפרי דיור תעבור; אין סיכוי של מס על עקרות בית יעבור, אין סיכוי שהעלאת מס הכנסה ל-1.5% תעבור, אין סיכוי שהקיצוץ בצהרונים יעבור. אני קוראת לך לדאוג לחלופות שיובילו לצמצום פערים, דאגה למעמד הביניים וראיה ארוכת-טווח.

"אני מזהיר אותך: אנחנו לא חותמת גומי ובפעם הבאה דברים כמו העלאת מע"מ פשוט לא יעברו. זה זלזול בוועדה. מביאים לנו דברים כמו אישור על יבוא דיסקים לחיתוך, אבל לגבי העלאת מע"מ לא שיתפתם אותנו. דיברתי עם אנשי אופוזיציה, עם יצחק כהן (ש''ס) וזהבה גלאון (מרצ) ואנו מגבשים חבילה חלופית נכונה וצודקת יותר. כדאי שתיכנסו איתנו למו''מ על מנת שלא נקלע לסיטואציה מביכה עבורכם".

העלאות המסים ישונו?

חבילת המסים שהכין האוצר ואושרה בממשלה בחודש שעבר עוררה ביקורת ציבורית ופוליטית עזה, לרבות העלאת המע''מ, שכבר נכנסה לתוקף בתחילת החודש וצפויה להניב כ-4.6 מיליארד שקל; הזנקת מס רכישה למשפרי דיור ל-3.5%, שצפויה להיכנס לתוקף בתחילת ספטמבר (אם תאושר במתכונתה הנוכחית); וגם העלאת מס הכנסה לכלל העובדים במשק ב-1.5%, מהלך שצפוי להיתקל בהתנגדות קשה ביותר בכנסת יחד עם ביטול הפטור ממס על הפקדות פנסיוניות.

בעקבות כך, האוצר החל להיערך למתווה שיפורים ולשינויים בחבילה, אף שבסביבתו של לפיד מסבירים היום כי "לא מתכננים כלום חוץ מללכת לוועדת הכספים". גם פקיד בכיר באוצר הסביר כי במשרד מתכוונים להתקדם עם החבילה שאושרה בממשלה - כפי שהיא.

עם זאת, מאחורי הקלעים, באוצר נערכים להציע חלופות שיניבו בוודאות כספים רבים לקופת המדינה ויהיו יותר סבירות מבחינה הישימות הפוליטית. באוצר מסבירים היום כי מגוון החלופות אינו גדול, שכן החבילה נוגעת בכמעט כל סוגי המס - כך שמרחב התמרון מצומצם.

ובכל זאת, באוצר ינסו לנתב את ועדת הכספים לתמוך בהטלת מע''מ על פירות וירקות, פטור מעוות ומיטיב עם בעלי רשתות השיווק והירקנים. כמו כן, בעקבות התנגדות העזה סביב הטלת מס רכישה של 3.5% על משפרי הדיור מהשקל הראשון, האוצר מחזיק בשתי חלופות: הראשונה היא הטלת מס על השכרת דירות. כאן הבעיה היא אחרת: מפני שישנו מחסור של דירות להשכרה, בעלי הדירות להשכרה ייטו לגלגל את המס על השוכר וכתוצאה מכל המהלך, שכר הדירה צפוי לעלות. בהנחה שרוב שוכרי הדירות אינם בעלי דירות אחרות ומדובר בבעלי הכנסה נמוכות, מדובר בצעד הרבה יותר רגרסיבי מהטלת מס רכישה על משפרי דיור.

חלופה אחרת היא הטלת מס רכישה של 1% על כל רוכשי הדירות, כולל רכישת דירה ראשונה. מהלך כזה צפוי להניב גם כ-1 מיליארד שקלים, אך גם כאן מדובר על צעד פחות פרוגרסיבי, כי ההנחה הסבירה היא שרוכשי דירה ראשונה הם בעלי הכנסה נמוכה ממשפרי דיור.

מנגד, באוצר מודעים למספר הצעות וחלופות שכבר הועלו ובמשרד מגדירים אותן כ"פופוליסטיות, היכולת להניב כספים מהן לא ברורה והן גם עלולות באמינות הפיסקאלית" - דברי בכירים במשרד. בין ההצעות הללו ניתן למנות "העמקת הגבייה" ו"הרווחים הכלואים"

באוצר גם מתנגדים לביטול מוחלט של הטבות מס במסגרת חוק עידוד השקעות הון - אותן כבר הפחיתו במסגרת התוכנית הכלכלית הנוכחית. גם על מס עיזבון הטיל האוצר וטו.

הצעות נוספות שיעלו חברי הכנסת על שולחן הדיונים הן העלאת מס הכנסה למדרגות הגבוהות לרמות של כ-55%, וגם העלאת המיסוי על רווחי הון. האוצר ינסה להדוף גם את ההצעות הללו.

תקציב המדינה
 תקציב המדינה