פלקסטרוניקס מדללת את הפעילות בערד: תפטר כ-100 עובדים

בכיר בתעשיית האלקטרוניקה: "שער הדולר עושה רע לתעשיית החומרה. יש כאן מלחמה: לא הכול זה ווייז"

החברה הקבלנית לייצור רכיבים אלקטרוניים פלקסטרוניקס מדללת את פעילותה בערד ומתכוונת לפטר בשבועות הקרובים עשרות מעובדיה.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים החברה החלה ליישם תוכנית התייעלות שגיבשה, ובמסגרתה תעביר חלק מפעילות הייצור שהיא מקיימת בערד למתחם במגדל-העמק בניסיון להוזיל עלויות.

מקורות בתעשיית האלקטרוניקה אמרו כי הנהלת החברה הודיעה בימים האחרונים לאחדים מעובדיה על הפסקת עבודתם בערד, ובשבועות הקרובים היא צפויה להרחיב את הפיטורים. על-פי המקורות, בתום התהליך מספר המפוטרים בערד צפוי להגיע לכ-100.

פלקסטרוניקס מעסיקה בערד כ-350 עובדים בייצור שוטף של רכיבי חומרה, בעיקר לחברות אלביט מערכות ומוטורולה. רבים מעובדי האתר בערד הועסקו בעבר בידי מוטורולה, שמכרה את המפעל לפלקסטרוניקס במהלך 2011. גורמים שמקורבים לנושא טענו כי אחת ההתניות באותה עסקה דיברה על שימור מעמדם של העובדים כדי שלא ייפגעו בעקבות החלפת הבעלים.

בכירים בתעשיית האלקטרוניקה הסבירו כי המהלך של הנהלת פלקסטרוניקס נחוץ מבחינתה בעקבות מצב הדולר בשלוש השנים האחרונות: "מהלכים כאלה נעשים בפלקסטרוניקס, כמו גם בחברות אחרות, כל הזמן, אך במקרה הזה הוא מושך תשומת-לב רבה משום שמדובר במפעל שנמצא בערד", אמר ל"גלובס" גורם בכיר שמצוי במהלכי החברה.

לדבריו, "שער הדולר הנמוך עושה רע לתעשיית החומרה והיקף העבודה בחברה הידלדל. אלה מצבים שמחייבים מהלכים כדי שהפעילות עדיין תהיה כלכלית ורווחית. כדאי להפנים שיש בתעשייה הזאת מלחמה: לא הכול זה ווייז. מי שנהנה מההצלחה הגדולה של ווייז זאת המדינה ועוד כמה עשרות עובדים. מסביב יש מציאות מאוד קודרת והרבה מאוד אי-ודאות. כוח העבודה בישראל עולה המון כסף, השכר והתנאים לעובד לשעה הוא 9 דולרים, בזמן שבארה"ב הוא 8 דולרים. לא נראה שבזמן הקרוב הולך להיות כאן טוב יותר. כדאי להתעורר".

החברה מעסיקה בעולם כ-160 אלף עובדים ונחשבת לאחת הגדולות בתחום הייצור של הרכיבים האלקטרוניים. מקורות בתעשיית האלקטרוניקה התריעו היום מהימשכות המגמה של התייקרות עלויות הייצור בארץ, אל מול הפיתוי להעתיק קווי פעילות למזרח הרחוק: "חברה שרוצה להיות תחרותית ולחסוך אל מול דולר תקוע שלא עולה - חייבת לעשות מהלכים. במציאות הנוכחית, כל ייצור בישראל הוא סיפור זמני שבסוף ייגמר", הזהיר בכיר בתעשיית האלקטרוניקה.

בכוונת פלקסטרוניקס להשלים את תוכנית ההתייעלות שלה בחצי השנה הקרובה, ובמסגרתה חלק מהעבודות שנעשות כיום בערד ייעשו במתחם שבבעלותה במגדל-העמק. עובדי המפעל לא מיוצגים בידי ההסתדרות.

הצמצומים בפעילות בערד באים כשברקע עדיין נמשכת ההידברות בין הנהלת פלקסטרוניקס לבין משרדי האוצר והכלכלה לגבי ביטוח פעילות הייצור שלה באופקים עבור החברה לציוד תקשורת ECI. בעקבות סירוב המדינה לבטח באמצעות "אשרא" את התקשרותה עם ECI, הזהירה פלקסטרוניקס במהלך השנה האחרונה כי תיאלץ לסגור את פעילותה באופקים, ולפטר את 600 עובדיה במקום. במהלך השיח המתקיים עם משרדי האוצר והכלכלה סוכם כי ביטוח האשראי המדובר, בסכום של כ-60 מיליון שקל, ישולם בידי ECI, פלקסטרוניקס והמדינה עצמה. היקף ההתקשרות בין שתי החברות נאמד בכ-85 מיליון דולר וההתדיינות בעניין העברת חלקה של המדינה לביטוח העסקה עדיין נמשכת.