מדריך: איך להגן על הסמארטפון שלכם מפני פריצות וריגול

שי בליצבלאו, מנכ"ל קבוצת מגלן-טכנולוגיות הגנת מידע, מציין 10 נקודות חשובות העונות על השאלה איך להגן על המידע האישי שלכם בטלפון הסלולרי ואיך להיזהר מפריצות, תוכנת ריגול והאזנה של האקרים לסמארטפון שלכם

הסמארטפונים מכילים היום מידע אישי רב ומאפשרים גישה למייל הפרטי או הארגוני, לאלבומי התמונות, להיסטוריית הודעות SMS וכמובן לרשימת השיחות הטלפוניות. אם נדמה לכם שהמידע בטלפון שלכם מוגן, יש סיכוי לא רע שאתם טועים - הטלפונים אולי חכמים, אך הם לא בהכרח מוגנים.

שי בליצבלאו, מנכ"ל קבוצת מגלן-טכנולוגיות הגנת מידע, מציין 10 נקודות חשובות העונות על השאלה איך להגן על המידע האישי שלכם בטלפון הסלולרי ואיך להיזהר מפריצות, תוכנת ריגול והאזנה של האקרים לסמארטפון שלכם.

1. בדקו האם המסך שלכם מהבהב לפעמים (פלאש) - מסכי טלפון סלולרי אינם מרצדים או מהבהבים בשום צורה ודרך.

2. שים לב לחשבון הודעות הטקסט שלך ומספק השרות - נסה לזהות האם גדל משמעותית; לרוב נובע הגידול מניהול ותפעול ההטמנה שמבוצעת על בסיס sms,mms מוכמנים/מוסתרים.

3. אל תשאילו את הטלפון שלכם לאדם שאינכם מכירים - בניסוי שביצענו, שלחנו ילד לקניון שביקש טלפון "ממטרה מוגדרת מראש", על מנת להתקשר. הילד שהיה מוכן מראש, קיבל בו זמנית sms, לחץ אישור והטמין בפועל את ההאזנה. כל זה לקח 12 שניות "שיחה".

4. מסרתם את הטלפון לתיקון? דעו כי העתיקו למחשב "של הטכנאי" את האינפורמציה שנמצאת על מכשירכם - אנשי הקשר, הפגישות, התמונות והשירים למחשב, דרשו למחוק מידע זה עם תום התיקון.

5. הקפידו להשאיר את הטלפון הסלולרי תמיד במצב של לוח מקשים נעול עם סיסמה - מומלץ להגדיר גם סיסמה ל- sim card (ברוב הטלפונים החדשים זה נתמך).

6. כבו את החיבור האלחוטי (Wi-Fi) ואת את החיבור Bluetooth אם הם לא בשימוש - גישה של גורם זר לרשת האלחוטית תאפשר לו לגלוש על חשבונכם באינטרנט. הנזק במקרה הזה יכול להיות אובדן של כל המידע או גניבתו לכן, אם אתם זקוקים להם, קבעו כי כל גישה מחייבת הזדהות (סיסמה/פין קוד) ואישורכם מראש.

7. אל תתפתו להפעיל תוכנות הנשלחות אליכם ללא זיהוי המקור וללא חתימה - הישמרו במיוחד מהודעות sms ו- mms המהוות את אחת הדרכים העיקריות להתקנה מרוחקת שקטה ולהטמנת האזנה.

8. בצעו גיבוי לספר הטלפונים, ליומן וכל מידע אחר - בצעו אתחול מלא לטלפון דרך "הגדרות ברירת המחדל של היצרן" באם קיים חשש להטמנה או בצעו בדיקה תקופתית, למשל אחת לחצי שנה/שנה.

9. ניתן להתקין תוכנה למניעת קוד עוין בטלפון הסלולרי, דומה מאוד לאנטי-וירוס מעולם המחשבים - כמו כן, ניתן גם להתקין תוכנה ל"ניקוי" זיכרון מטמון ותוכנות מותקנות בטלפון הסלולרי שאינכם מזהים או שהותקנו ע"י היצרן. אם אתם חוששים במיוחד, פנו למומחי אבטחת מידע לקבלת עצות וכלים מיוחדים למניעת האזנות לטלפונים ניידים והטמנות תוכנה סלולריות.

10. בדקו תקופתית אם הטלפון מוטמן ו/או משדר ל"נקודות נוספות מעבר" לנדרש. בצעו סריקה תקופתית כוללת לאיתור הטמנות GSM/GPRS וכו'.

שי בליצבלאו, מנכ"ל קבוצת מגלן-טכנולוגיות הגנת מידע: "כמו ברוב בעיות האבטחה, הגורם האנושי הוא בדרך-כלל הבעיה האמיתית. ההתקפות על טלפונים חכמים, שונות מעט בגישה שלהן מתקיפות על מחשבים. התמודדות אתן תלויה לא מעט ברמת המודעות של הגורם האנושי, שלא להתפתות לפעולות "תמימות", שמהוות דרך קלה לפורצים להטמין האזנה וריגול אחריכם. הסמארטפונים נחשבים היום ליעד תקיפה נח יחסית עבור הפורצים והחדירה אליהם נהייתה שכיחה. אני סבור שזו שאלה של זמן עד שנראה מתקפה גם על טלפונים חכמים".