אושר בקריאה ראשונה: שכר חברי הכנסת יקוצץ ב-10%

ברוב של 38 תומכים מול 15 מתנגדים אישרה הערב מליאת הכנסת בקריאה ראשונה: שכר השופטים יופחת ב-1% בלבד ■ יקוצץ גם השכר במגזר הציבורי

שכר חברי הכנסת יקוצץ ב-10%, שכר השופטים יופחת ב-1% בלבד: ברוב של 38 חברי כנסת אל מול 15 מתנגדים אישרה הערב מליאת הכנסת בקריאה ראשונה קיצוץ של 10% בשכרם של נשיא המדינה, השרים וחברי הכנסת, בעוד שכר השופטים ומי ששכרם מוצמד לשכר שופטים, יופחת ב-1% בלבד.

בכנסת נשמעו טענות כי הסיבה לאי השוואת גובה הקיצוץ בין חברי הכנסת לשופטים נובע מהעובדה ששכרם של מנסחי הצעת החוק מוצמד לזה של השופטים. יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין (הליכוד), התריס נגד התוספות המרובות המוענקות לשופטים אותם כינה "שערורייה". ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) קרא לקצץ בבעלי ההכנסות הגבוהות במגזר הציבורי כשופטים ומנכ"לים.

בנוסף אושר גם קיצוץ בשכר העובדים במגזר הציבורי, כפי שהוסכם בין שר האוצר, יאיר לפיד, ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני. לפי ההצעה שאושרה, יידחו העלאות השכר לעובדי השירות הציבורי או שתופחת משכורתם, לתקופה שמיולי 2013 עד דצמבר 2014 או לתקופות נוספות, כפי שייקבע בהסכם קיבוצי.

לגבי עובדים שלא חל עליהם הסכם קיבוצי, תופחת משכורתם בשיעור של 0.9324% מן הבסיס הקובע ומהתשלומים המופרשים לקרן השתלמות, ככל שישנה. הוראות אלה יחולו גם על עובדים של גופים נוספים שהמדינה משתתפת בתקציבם. בנוסף, יחולו ההוראות גם על חייל המשרת בצה"ל לפי התחייבות לשירות קבע. מוצע כי חרף הדחיה או ההפחתה, לא ייפגעו זכויות מסוימות שיחושבו כאילו לא בוצעה דחיה או הפחתה.

ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) הסביר את התנגדותו לחוק ואמר כי העובדים אינם צריכים לשלם את מחיר התנהלותה של הממשלה". חח"כ יעקב מרגי (ש"ס) גינה את "תחיבת יד הממשלה לכיסם של העובדים". ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) אמר על הקיצוץ בשכר העובדים, כי למרות שמדובר בצעד כואב הרי שהוא הכרחי.

יש לציין כי הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה אולם הדרך לאישורה עוד ארוכה שכן בכנסת הוחלט לפצל את ההצעה לשתי ועדות שונות: ועדת העבודה של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ תדון בקיצוץ בשכר העובדים במגזר הציבורי, ואילו ועדה מיוחדת שתוקם לצורך כך, תדון בשכר חברי הכנסת והשופטים. הסיכויים שיחולו שינויים בשני סעיפי ההצעות הם גדולים.

יו"ר ישראל ביתנו,ח"כ אביגדור ליברמן בירך את הכנסת על שקיבלה בקריאה ראשונה את הצעתו להוריד 10% משכר חברי הכנסת והשרים. "בתקופה לא קלה זו מבחינה כלכלית, בית הנבחרים נתן היום ביטוי לכך שכולנו בסירה אחת ושעל כל אחד לתרום את חלקו. ח"כ ליברמן אומר כי הוא משוכנע שבמאמץ משותף של כל האזרחים נוכל בעתיד הלא רחוק להנות כולנו מפירות האחריות הכלכלית שאנו מגלים כעת", אמר ליברמן.