אסטרה זנקה תתחרה על חממת הביוטק של המדען הראשי

(עדכון) - חברת התרופות תתמודד מול נציגות משותפת של אורבימד, ג'ונסון אנד ג'ונסון וקרן ההון סיכון של חברת התרופות היפנית טקדה ■ נפתלי בנט: "לביומד חשיבות רבה לישראל, והוא יכול לצמוח"

חברת התרופות הבריטית אסטרה זנקה היא המתחרה השנייה על חממת הביוטק הייעודית שמקים משרד המדען הראשי במסגרת תוכנית החממות, כך נודע ל"גלובס". החברה תתמודד במכרז מול קבוצה משותפת של קרן ההון סיכון אורבימד וקרן ההון סיכון התאגידית של ענקית הביומד ג'ונסון אנד ג'ונסון. ל"גלובס" נודע כי לקבוצה האחרונה מצטרפת כעת גם קרן ההון סיכון של חברת התרופות היפנית טקדה. תוצאות המכרז צפויות להתקבל בחודשים הקרובים.

בתוך כך הגיע היום שר הכלכלה נפתלי בנט לכנס IATI Biomed 2013, שנערך בימים אלה בתל אביב. "כאשר אני נפגש עם אנשים כמוכם, אני מקבל השראה", אמר בנט, איש היי-טק לשעבר, שהיה אחד ממקימי Cyota. "אתם יוצרים דברים אמיתיים, שמצילים ומשפרים חיים", הוסיף. "אנחנו רק יוצרים מידע שקשה לראות בעין, שתפקידו להעיף ציורים של ציפורים וחזירים באוויר", אמר בהתייחסות למשחק אנגרי בירדס.

בנט, שהוביל את סיוטה לאקזיט, התייחס לתרבות האקזיטים בהיי-טק. "לא כולם מרוצים מהאקזיטים בתחום. עם זאת, כאשר סיוטה נמכרה ל-RSA ב-2005, היו בה 120 עובדים והיום יש בה 400. היחסים עם התאגיד עזרו לנו ללמוד". הוא הוסיף כי "לביומד חשיבות רבה לישראל, והתחום יכול לצמוח בעשרות מונים".

התעשייה תוססת

המדען הראשי אבי חסון, אמר בכנס: "2012 הייתה שנת שיא בגיוסי הון של חברות ישראליות וגם באקזיטים. התרשמתי במיוחד מהגיוון ברוכשים: אמריקנים, אירופאים ואפילו סינים. חברות רבות ביצעו בשנים האחרונות את הרכישה הראשונה שלהן בישראל".

חסון הוסיף כי: "התעשייה תוססת. כשמשלבים זאת עם הפעילות הרבה של כסף זר, נוצרת תחושה דומה לזו שהייתה בתחום ה-ICT (מידע ותקשורת) בישראל לפני 15-20 שנה. התחום בהחלט מתבגר, ואנחנו עומדים לקטוף את פירות ההשקעה של שני העשורים האחרונים".

ד"ר סקוט ברודר, הסמנכ"ל הרפואי והמדעי של חברת המכשור הרפואי סטרייקר, שנסחרת לפי שווי של 25 מיליארד דולר, היה מעט פחות אופטימי. הוא ציין את ההתארכות של הזמן לאשר מוצרים גם בתחום הפארמה וגם בתחום המכשור הרפואי, את הירידה בפרודוקטיביות של המו"פ בחברות התרופות, ואת הדרישה הגוברת של המשלמים להוכיח כי המוצר חוסך כסף ומשפר באמת את מצב החולה, לפני תחילת התשלום עבור המוצר.

זו הפעם הראשונה שבה סטרייקר מציגה בכנס הביומד. ברודר ציין כי החברה מתמחה בתחומי אורתופדיה ושחזור רקמות לאחר טראומה, מוצרים לבתי החולים כמו מיטות ומכשירי ניתוח וכן בתחום הנוירולוגיה. בישראל רכשה סטרייקר את החברות סייטליין ב-2006 בתחום הגסטרואנטרולוגיה (מערכת העיכול) וסורפס מדיקל ב-2012 (בתחום הטיפול בכלי דם של המוח). עבור כל אחת מהחברות שילם התאגיד יותר מ-100 מיליון דולר.