"החוק להגנת הסופרים הוא ניסיון לחסל את מפעל חיינו"

יורם רוז וערן זמורה, מנהלי הוצאת כנרת-זמורה-ביתן ומבעלי השליטה ברשת צומת ספרים, מספרים ל"גלובס" על התנגדותם לחוק הספרים ומציעים לו מודל חלופי

ערן זמורה ויורם רוז, מנהלי הוצאת כנרת-זמורה-ביתן ומבעלי השליטה ברשת צומת ספרים, ממעטים להיחשף באמצעי תקשורת. את מאבקם נגד "החוק להגנת הספרות והסופרים", הם ניהלו לאורך השנים בעיקר מאחורי הקלעים, אבל חקיקתו הקרבה, מוציאה את בעלי הוצאת הספרים הגדולה בארץ, בעלת התדמית הדורסנית, לקרב בלימה אחרון.

"אנחנו לא אנשים של דיבורים", מסביר רוז בראיון בלעדי ל"גלובס". "ג'קי בריי (מנכ"ל "עם עובד", י.מ), הגיע מהמשטרה, איריס בראל (מנכ"לית סטימצקי י.מ), הגיעה מהביטוח. אנחנו נולדנו ונמות במו"לות. התפקיד שלנו להוציא ספרים ולא לדבר בעיתונות, אבל אין לנו ברירה אלא להיחשף בעקבות הניסיון לחסל את מפעל חיינו".

- מה הבעיה בחוק?

רוז: "הוא לא לוקח בחשבון שהמכירות יירדו ואז גם אם חלקו של הסופר באחוזים יגדל, הוא לא ייצא נשכר".

זמורה: "שנים דיברו על המחירים הגבוהים של הספרים וזה השתנה. רוצים להחזיר הכול אחורנית? המשפחות שקונות היום 4 ב-100, יקנו ספר ב-70 שקל? אנחנו וצומת מוכרים 10 מיליון ספרים בשנה. מתוך זה, אולי מיליון מגיע מסגירת חנויות פרטיות. הוספנו 9 מיליון ספרים לשוק. ברגע שהמחירים יעלו, תרד באופן משמעותי כמות הספרים שיימכרו. תישאר רק סטימצקי".

רוז: "היום אתה קונה את הספר שרצית ועוד 3 ספרים, שאיתם אתה נותן צ'אנס לסופר ביכורים. אנחנו מוציאים כמות ספרי ביכורים כמו כל השוק יחד, מתוך ידיעה שאם אחרי חודשיים-שלושה זה לא הלך, נוריד את המחיר ותוכל לקנות אותו ב-30, 35 שקל. מחר תקנה ספר כזה ב-70 שקל".

זמורה: "אהרן אפלפלד - סדר הגודל של קוראיו היה 6,000, 7,000. בשיטה שלנו הוא נמכר ב-16 אלף. אנחנו קוסמים? כתוצאה מהמחיר, אנשים לוקחים ספר שני ושלישי".

רוז: "נכנס החוק הצרפתי, אבל שוכחים שממשלת צרפת מקצה כספים לענף. למשל, ב-2010, היא העניקה תמיכה חיצונית ב-20.6 מיליון אירו. זה הסיפור. בארץ התיאטרון נתמך, לקולנוע יש 17 קרנות, בבלט תומכים, בריקוד האנדלוסי. אם מצב הסופרים כל-כך גרוע, למה זה המקום היחיד שבו השוק משלם לאמנים?"

אינטרסים עוינים

זמורה ורוז פועלים זמן רב כנגד חקיקת החוק. לפי הערכות, הם השקיעו בפעילות לובינג בנושא מיליוני שקלים. עתה הם אומרים שבתחילה הם דווקא בירכו על היוזמה.

זמורה: "למרות שהממונה על ההגבלים בעצמו כתב שהבעלות האנכית (היות ההוצאות כנרת-זמורה-ביתן ומודן מחזיקות בבעלות בצומת - י.מ), טובה לתחרות, בשלב מסוים התחילו לדבר עליה והכניסו סעיפים שמונעים מאיתנו להפעיל את הרשת שלנו.

"לפני 3 שנים ישבתי בהתאחדות המו"לים וסדן (ירון סדן, ראש ההתאחדות - י.מ), אמר על הבמה שגם זמורה תומך בחוק ואישרתי. באתי אחרי שבועיים למשרד, כשהוכנסו הסעיפים שנועדו לדפוק אותנו. אני זוכר שיורם התנפל עליי ואמר: 'אתה נורמלי? תראה אילו סעיפים הכניסו לנו בחוק?''".

- אבל בסוף החוק לא תוקף את הבעלות האנכית.

רוז: "הוא עושה זאת בעקיפין. מאחורי החוק עומדים גורמים אינטרסנטים, שלא רוצים בטובתנו. שלא תתבלבל. הכותרת של הכתבה צריכה להיות 'מדינת תל-אביב ניצחה את הפריפריה'. העשירים ימשיכו לקנות ספרים, מעמד הביניים והמעמד הנמוך יפסיקו. זה מה שהממשלה רוצה? זה מה שיאיר לפיד רוצה?"

- איך החוק תוקף את הבעלות האנכית?

רוז: "לפי החוק, תתבצע בדיקה מה נתח השוק של כל הוצאה כדי לוודא שהיא מיוצגת בהתאם לגודלה בכל חנות וחנות. באופן כזה, יבוא פקח ויבדוק אם אני מיוצג בחנות של צומת בדיוק לפי נתח השוק שלי. זה לוקח את ניהול החנות ממני. זו הלאמה. באופן כזה, אני כבעל חנות אמור לייצג באותה רמה מו"ל שלא מסכים לתת לי שום הנחה ומו"ל שמעניק לי הנחה שמנה.

"אסכים לחוק אם יחילו את העיקרון הזה גם בתחומים אחרים. כלומר, אם לשטראוס יש נתח שוק של 15%, אז בכל הרשתות ימכרו אותה ב-15%".

- אחת הבעיות שהחוק מנסה לפתור, היא ההמלצות שמוכרים נותנים בחנויות, לא משיקולי מענה אמיתי לרצון הקונה אלא בקידום אגרסיבי של ספרים שהרשתות רוצות למכור. המוכרים ממליצים על ספרים שכלל לא קראו.

זמורה: "מה, אנחנו היוצאים מהכלל? הקדושים? בכל מקום ממליצים על דברים".

רוז: "אשתך באה ל-Zara ואומרת לה המוכרת 'החצאית משגעת עלייך', המוכרת פעם לבשה אותה? היא חושבת על הבונוס".

זמורה: "יותר גרוע כשמלצר במסעדה ממליץ על מנת השף, שאולי מסכנת בריאותית. זה טיעון מופרך. יש מומלץ החודש וספר החודש. ספר החודש זה של הבעלים ומומלץ החודש זה מו"לים שאינם בבעלים. 'כתר' ו'ידיעות' משלמים לנו עבור ההמלצות. הם יודעים שאנו ממליצים על ספרים שלהם. בעולם, במצב כזה, מקסימום עושים גילוי נאות, לא מחוקקים חוק שאוסר לקדם דברים".

- היו עדויות מפי המוכרים עצמם שביקשו מהם ספר מתח והם נתנו משהו אחר לגמרי.

זמורה: "לא מאמין. גם הקהל לא מטומטם וגם המוכר אם הוא לא אידיוט, ואני מקווה שאנחנו לא מעסיקים אידיוטים, ממליץ על מה שהוא קרא ויודע".

רוז וזמורה לא מסתפקים במתקפה על החוק שבדרך, אלא מציעים לו מודל חלופי. רוז: "צריך שיהיה שכר קבוע בשקלים לסופרים, לפחות 6 שקלים לספר, ושהקמעונאות תיקח מהמו"לים 50% הנחה, ואז יש שוק חופשי". יש לציין כי גם לפי המודל הזה, מחיר הספרים צפוי לעלות.

זמורה: "אנחנו חושבים להציע הקצאת שטחים ברשתות גם להוצאות הקטנות, שלא ירגישו שדוחקים אותן".

- אתם, למעשה, מציעים משהו הפוך מהחוק. לפי ההצעה שלכם, ההתערבות הרגולטורית תהיה רק במשא-ומתן שבין ההוצאות לרשתות ולא תבוא לידי ביטוי במשא-ומתן שבין החנויות לקונים.

רוז: "נכון. הרעיון הוא לא להפקיע את הפן העסקי מבעל החנות".

- הצעתם את המודל הזה?

זמורה: "בטח, אמרנו לשרה לבנת 'אנחנו בעד שכר סופרים הוגן'. היא לא התייחסה. כשיש אג'נדה, אין מקום לשמוע את הצד השני".

- לא מאוחר כבר לשנות את ההחלטה?

זמורה: "אני מקווה שכשזה יגיע לוועדת החינוך, נשב מול ח"כים עם שיקול דעת ולא קואליציה שתחייב אותם להצביע".

- אז למה מתנגדים להצעותיכם?

רוז: "כי המתחרים שלנו רוצים לחסל את צומת ספרים. אנחנו מצטערים היום שהשארנו את בימת התקשורת לתומכי החוק. זו הייתה טעות גדולה".

תדמיתה הכוחנית של כנרת-זמורה-ביתן נובעת מהיותה הוצאה חזקה שמחזיקה גם בשליש מהבעלות על צומת ספרים. זמורה ורוז טוענים למצב הרבה פחות עוצמתי מצדם, גם ביחס לבעלות האנכית וגם בהשוואה למתחרים.

רוז: "זה מצב לא נורמלי שתובעים מהמו"לים 70% הנחה, כפי שעושות צומת וסטימצקי".

- אין לכם שליטה על זה?

זמורה: "לא. אנחנו מו"לים, ושותפים רק בשליש בצומת, לה יש מנכ"ל (אבי שומר - י.מ), שדואג להביא אותה לרווח והוא נלחם, בצדק מבחינתו, לקבל כמה שיותר. אין לנו ברירה".

- אינכם יכולים עם השליש שלכם בצומת לתבוע משומר שלא יקבע כאלה הנחות?

זמורה: "אם מחר הוא ירצה 70% הנחה ואתן רק 50%, ומ'ידיעות' או 'כתר' הוא יקבל 60%, הוא יכניס אותם. "אין לי ברירה אלא לתת את ההנחה. לכן יש להכניס בחוק מגבלה לתבוע מהמו"לים 50% הנחה. החוק הופך את החנויות לצינור טיפש".

- היום אין העדפה לספרים שלכם בצומת?

זמורה: "יש. תזכור שהקמנו בעצמנו רשת. השקענו בזה את הדם. אז אני לא זכאי לעדיפות לספרים שלי? בסטימצקי אין העדפה ל'כתר' ו'ידיעות'?".

רוז: "אנחנו משלמים משכורות ב-3 מיליון שקל ושכירויות בעוד 3 מיליון שקל בחודש. אני מזמין אותך כמו"ל, תהיה שותף. תיקח חלק בנטל וגם תקבל אחוז יותר גבוה. מי שמוכן לא לישון בלילה כשיש לו משכורות לשלם מחר, שימכור את הספרים שלו יותר".

"הכול מסך עשן"

אחד הדברים שמקוממים את זמורה ורוז זה הצגת יריביהם כחלשים הזקוקים להגנה בחוק. זמורה: "למה לא באים ל'ידיעות ספרים' שיש לה את 'ידיעות אחרונות' ו-ynet? למה לא באים ל'שוקן', שיכולה לפרסם ב'הארץ'? 'עם עובד' נהנתה שנים מחברת העובדים ומההסתדרות בשלל מבצעים שלמו"לים אחרים לא הייתה בהם רגל. הם מנצלים את הפלטפורמה שלהם. זה לגיטימי. אותו הדבר אני עושה".

רוז: "'ידיעות אחרונות' מכניס פעם בשבוע פילר לעיתון על ספר ב-19.90. אף ספר שלי לא הופיע שם. יש לי טענות?"

ההצדקה לחוק להגנת הסופרים והספרות מגיעה על רקע אזהרות חוזרות שהורדת המחירים מביאה למשבר בענף, שבו הוצאות נסגרות בסיטונאות. זמורה ורוז טוענים למצג-שווא קיצוני.

זמורה: "אנחנו קיימים 16 שנה, שבמהלכן כמעט אף הוצאה לא נסגרה. להיפך, אתן לך 8-10 שמות של הוצאות שנפתחו".

- הוצאות קטנות נקנות בידי הגדולות.

"לא נקנות. נעזרות באלמנטים שיווקיים. כך, למשל, 'אחוזת בית', 'בבל ו'עליית הגג' נעזרות בפלטפורמה של 'ידיעות'".

- ההוצאות המתחרות לא נחלשות?

רוז: "לא. ואגיד לך איך אני יודע. אני מתחרה על ספר ומציע 30 אלף דולר, ומישהו ישר מציע 40 אלף דולר. זה סימן לחולשה?".

אז "ידיעות" ו"עם עובד" לא מפסידים?

זמורה: "תאמין לי ש'ידיעות' לא מפסידה".

- ההוצאות החדשות מרוויחות?

רוז: "הן לא מוכרות סמים, לא לוקחות כסף מהבנק, אז כנראה שהן מרוויחות מהמו"לות. הכול מסך עשן".

תגובות

* ירון סדן - יו"ר התאחדות המו"לים: "הגבלת ההנחה שהמו"ל ייתן לחנות, אכן חסרה בחוק, אך היא צריכה לבוא בנוסף ולא במקום המחיר הקבוע והמפורסם לצרכן. ללא פרסום מחיר קבוע לצרכן, כפי שמציעים זמורה ורוז, החוק לא ניתן לאכיפה, בוודאי בתנאי הבעלות האנכית שקיימים בענף".

ביחס לטענה על פיקוח יתר של הצגת ספרים בחנויות: "בדיוני ועדת החינוך במושב הקודם של הכנסת, ניתן כבר פתרון הוגן לבעיה זו. הפתרון אינו מספק אותם כנראה, כי הוא שומר על עקרונות של תצוגה הוגנת בחנויות. זאת, באופן שלא יאפשר לצומת לעשות מה שעשתה עד עכשיו - להציג כמעט אך ורק את הספרים של כנרת ומודן, בעלי הרשת, כפי שנוכח כל מי שמבקר בחנויות צומת ספרים.

"נזכיר גם שהחוק אינו מתיר מתן תמריצים למוכרים בחנויות, תופעה הנהוגה בצומת ביחס לספרים של אותן הוצאות. אותו דין חל כמובן גם על סטימצקי וההוצאות שהיא מקדמת במיוחד".

* מלשכת שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, נמסר: "לבקשת ערן זמורה, שהגיע חמוש בעורכי דין ולוביסטים, נפגשה עמם השרה בשבוע שעבר. בפגישה הציגו הנוכחים 'פתרונות קסם', שרחוקים מלספק מענה ראוי למצבם הקשה של הסופרים ולכשלים בשוק הספרים, הנובעים בין השאר מהבעלות האנכית של צומת ספרים והוצאת זמורה (בבעלות ערן זמורה), כינרת (בבעלות יורם רוז), ביתן, מודן.

"קשה להשתחרר מהתחושה שכל מטרתם של רוז וזמורה, היא להביא לעיכוב ולדחייה בקידום החקיקה של החוק להגנת הסופרים והספרות. השרה לבנת, לצערה, לא התרשמה, שדאגתם נתונה באמת למצב הקשה השורר בענף הספרות, ועל כך תעיד המשך התחרות הפרועה שהם מנהלים, תחרות שהביאה לקריסתן של הוצאות ספרים וסגירתן של חנויות ספרים קטנות, ובעיקר מעמידה היום בסכנה את המשך היצירה של סופרים וסופרות המתקשים להתפרנס עוד מכתיבתם. בכוונת השרה לעשות הכול בהקדם המרבי כדי לקדם את סיום הליך החקיקה".

* מנכ"ל "ידיעות ספרים, דב איכנוולד: "אבי אבות הטומאה בענף הספרים זה הבעלות הצולבת. זה הרס את המו"לים, הסופרים והענף וכל היתר אלה דיבורי-סרק. אני מקווה שהחוק יטפל בבעלות הצולבת".

מורה נבוכים לחוק הסופרים

"החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל" מקודם מזה מספר שנים מתוך מטרה לפתור בעיות שלפי מקדמיו קיימות בענף הספרות המקומי. הוא מבקש לשפר את התגמול לסופרים, בין היתר באמצעות קביעה שספר חדש לא יוכל להיכלל במבצעי הנחה. החוק גם מבקש למתן את התחרות בין רשתות הספרים, שלפי הערכות פגעה מאוד בענף המו"לות. ההנחה היא שאם ספרים לא יימכרו במחיר נמוך כל-כך, גם הרשתות יוכלו לתת יותר להוצאות הספרים במשא-ומתן ביניהן.

סעיף נוסף בחוק נוגע לקשר ההדוק שבין הוצאות לרשתות, שבמסגרתו ניתנת עדיפות בכל רשת להוצאות מסוימות, ובעיקר בצומת להוצאות הבית שלה. לפי החוק, פקחים של משרד הכלכלה, יוודאו שבחנויות יינתן להוצאות ייצוג בהתאם לנתח השוק שלהן. לפי הערכת שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הצעת החוק צפויה להפוך לחוק בחודש הקרוב.

ספרים
 ספרים