בדרך לישראל: "וורן באפט הסיני", עם הון של 2.7 מיליארד דולר

תאגיד פוסון הסיני שרכש לפני חודשיים את אלמה לייזרס צפוי להרחיב את פעילותו בישראל ■ איש העסקים גואו גואנגצ'אנג, שהקים את החברה, נפגש אמש עם רה"מ

למרות שהאופציה למכור לסין היא הפכה לחלק אינטגרלי מהפעילות העסקית בישראל, עדיין נדיר לראות מכירה של טכנולוגיה או סטארט-אפים לגופים סיניים. עסקה שכזו התבצעה באפריל כאשר חברת Fosun רכשה את חברת אלמה לייזרס הישראלית תמורת 240 מיליון דולר. העסקה השאירה כנראה "תיאבון" למציאת טכנולוגיות נוספות.

על הרקע הזה, עדכנה לשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיו"ר ומייסד קבוצת פוסון, גואו גואנגצ'אנג (Guo Guangchang), נפגש עם ראש הממשלה וחזר על כוונתו להקים פעילות השקעות ושיתופי פעולה בישראל. "בכוונת הקבוצה להגביר נוכחות עסקית במתכונת של חממה טכנולוגית לאיתור טכנולוגיות ישראליות", נמסר ממשרד ראש הממשלה, "וכן באמצעות איתור הזדמנויות עסקיות נוספות לשיתופי פעולה עם חברות ישראליות והפצת מוצריהן בשוק הסיני ושווקים בינלאומיים אחרים".

עם רכישת אלמה לייזרס, כבר הודיעה פוסון על כוונתה להיעזר ביכולות המקומיות כדי לאתר טכנולוגיות נוספות, כפי שעושים בדרך כלל ארגונים בינלאומיים שרוכשים לראשונה חברות ישראליות. העסקה עם אלמה הוגדרה על ידי פוסון כ"עסקת המיזוג הבינלאומית הראשונה של החברה", וכשלב הראשון בתוכנית ההתרחבות הבינלאומית שלה.

ההגדרה המדויקת של פעילות המשרד המקומי, שעתידה החברה לפתוח בישראל, עדיין לא ברורה. בכוונת החברה, שנחשבת לאחד הקונגלומרטים הגדולים בסין, לחזק את הנוכחות בישראל, כאשר על הפרק השקעות במגוון תחומים - ולא רק בתחום הציוד הרפואי (למרות שרכישת אלמה נעשתה על ידי חברת הציוד הרפואי של פוסון) - ובדיקת שיתופי פעולה שונים, כאשר הכיוון הוא סין ומיקומים נוספים במזרח הרחוק.

את קבוצת פוסון, הקים גואנגצ'אנג עם שותפים נוספים בשנת 1992 לאחר סיום לימודיהם באוניברסיטת Fudan הסינית. גואנגצ'אנג, שמכונה לעיתים "וורן באפט הסיני", נחשב לאחד מאנשי העסקים המוצלחים בסין, ועל פי פורבס הונו מוערך בכ-2.7 מיליארד דולר. הוא מוקם בשנת 2013 במקום ה-34 ברשימת 100 העשירים של סין.

פוסון החלה לפעול בתחומי מחקר השווקים ולאחר מכן התרחבה בתחומי הנדל"ן והבריאות. הקבוצה פועלת היום באמצעות מגוון חברות בנות ואחזקות בפעילויות בתחומי תשתיות, פיננסים, תעשיה, השקעות, ביטוח ותחומי הבריאות, ובסך הכול כ-50 פעילויות בנות, כל אלו עם דגש על סין. הקבוצה, שנסחרת בבורסת הונג קונג לפי שווי של 5 מיליארד דולר, סיימה את 2012 עם הכנסות של כ-8.4 מיליארד דולר ורווח נקי של כ-600 מיליון דולר.

שמה של החברה עלה לכותרות לאחרונה בעקבות הצעתה להשתלט על קבוצת הנופש קלאב מד לפי שווי של 700 מיליון דולר. לפוסון יש החזקות היסטוריות של כ-10% בקלאב מד אולם היא הציעה להעלות את האחזקה לכ-46%, כך שתחזיק בחברה לצד קרן ההשקעות AXA.

הייצוא הישראלי לסין כיום מסתכם ב-2.4 מיליארד דולר. לפני כחודש יצא ראש הממשלה לביקור בסין, אותה הגדיר כ"מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי בשנים הקרובות". במשרד ראש הממשלה ציינו כי "בימים אלו מוקמת ועדה בין-משרדית ישראלית שתעבוד מול ועדה מקבילה בסין על מנת לקדם את קשרי המסחר בין המדינות ולתת רוח גבית ממשלתית בילטראלית לקשרים הכלכליים".