לבני מציעה: שנת מאסר על אפליה מטעמי גזע דת ומין

תזכיר החוק מבקש לקבוע עבירה נוספת בחוק, שעניינה "ביזוי או השפלה של אדם במטרה למנוע ממנו לקבל מוצר או שירות ציבורי או להיכנס למקום ציבורי"

"לא ניתן להגיע לחוקה בהסכמה, אבל גם אם לא נגיע להסכמה, הגיע הזמן לחוקק חוקה" - כך אמרה היום (ד') שרת המשפטים, ציפי לבני, בדיון שהתקיים בוועדת החוקה של הכנסת.

לדברי לבני, "הרצון היה להגיע לחוקה בהסכמה, אולם אני חושבת שלא ניתן להגיע להסכמה. החוקה אמורה לשמור על זכויות המיעוט, אולם באופן אבסורדי, דווקא המיעוטים החרדים והערבים מתנגדים לה, וזו טעות מבחינתם. גם אם לא נגיע להסכמה, הגיע הזמן לחוקק חוקה. בעבר הייתי עסוקה בלהגיע להסכמות, הגיע הזמן להכרעות".

לבני הוסיפה כי "אני לא מקבלת את הדעה שמדינת ישראל היא קודם כל מדינה יהודית, והמשטר דמוקרטי".

לבני ציינה כי משרד המשפטים הפיץ היום תזכיר חוק בנושא אפליה מטעמי גזע דת ומין, וזאת בעקבות דוח שחובר במשרד בנושא הדרת נשים. הצעת החוק הופצה על דעתם של לבני ושל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

מדובר בתיקון לחוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, הבא לאסור על ביזוי או השפלה מחמת אפליה.

תזכיר החוק מבקש לקבוע עבירה נוספת בחוק, שעניינה "ביזוי או השפלה של אדם במטרה למנוע ממנו לקבל מוצר או שירות ציבורי או להיכנס למקום ציבורי או לפגוע בתנאים שבהם יקבל את המוצר או את השירות הציבורי". העונש המוצע לעבירה זו - שנת מאסר.

במשרד המשפטים מסבירים כי "התיקון לחוק ייצור כלי נוסף למאבק בתופעה החברתית הפסולה של אפליה, שביסודה חוסר סובלנות ודעות קדומות, לא רק על-ידי מי שמספק שירות ציבורי או מפעיל מקום ציבורי, אלא גם על-ידי כל אדם המשפיל ומבזה אדם אחר במטרה למנוע ממנו את הגישה לשירות הציבורי או הכניסה למקום הציבורי.

"התפיסה העומדת מאחורי התיקון היא שהגבלת יכולתו של אדם אחר ליהנות באופן שווה מהמרחב הציבורי ומשירותים ציבוריים, מחמת אפליה פסולה, חותרת תחת עיקרון השוויון, ועל כן מוצע לקבוע כי התנהגות זו תהווה עבירה פלילית שבצדה עונש מאסר".

לדברי לבני, "תופעות כמו הדרת נשים, הפרדה בין יהודים לערבים, סלקציה במועדונים או בכל מקום אחר בחברה הישראלית הן חמורות ובלתי מוסריות, ויש למגר אותן ולהילחם בהן. כלפי מי שמפלה יש לגלות אפס סובלנות.

"מדינת ישראל היא דמוקרטיה המושתתת על עקרונות הצדק, השוויון והחירות, ואפליה על כל ביטוייה המכוערים מערערת על עקרונות יסוד אלה, פוגעת בחוט השדרה המוסרי שלנו כחברה, ולכן יש להילחם בה מלחמה חסרת פשרות שבצדה ענישה. הצעת החוק הזו היא צעד נוסף וחשוב במלחמה זו".

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, שאל את השרה מה בדעתה לעשות עם התלונות על לשכת עורכי הדין. לבני השיבה כי "הלשכה מסוכסכת עם עצמה, ומחובתנו להתערב, גם אם יידרשו שינויי חקיקה".

עם זאת, לבני אמרה כי היא ממתינה למסקנות ועדת השופטת פרוקצ'יה, ועדה שמינה קודמה בתפקיד, יעקב נאמן.

עוד ציינה שרת המשפטים כי היא מתנגדת להפרטת שירותים משפטיים ומתנגדת לחוק בוררות חובה - חוק ששר המשפטים הקודם נאמן פעל רבות לקידומו.