לין לנתניהו: "מבול הצעות חוק לשיפור תנאי העובדים - הרסני"

נשיא איגוד לשכות המסחר במכתב "דחוף" לראש הממשלה: "גל הצעות חוק שכביכול בא להיטיב עם העובדים, סופו לגרום לנזק בלתי הפיך לציבור זה"

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מודאג מריבוי הצעות החוק שנועדו להיטיב עם מצבם של העובדים במשק. במכתב "דחוף" ששלח אתמול (ג') לראש הממשלה בנימין נתניהו ושהגיע לידי "גלובס", הוא מתריע על כך שבתוך 3 חודשים בלבד הוגשו 32 הצעות חוק שונות בתחום העבודה. אנשיו של לין מיהרו להודיע כי נפלה טעות במכתב: לא מדובר ב-32 הצעות חוק, אלא לא פחות מ-71.

"אני רואה חובה להתריע בפניך על מגמה בעלת השפעה הרסנית על המשק הישראלי", פתח לין את פנייתו לרה"מ. "מאז החלה הממשלה הנוכחית בעבודתה, הונחו על שולחן הכנסת לא פחות מ-32 (71) הצעות חוק חדשות בתחום יחסי העבודה. קודם לכן הוגשו הצעות נוספות ומדי יום מתווספות עוד הצעות חדשות. הצעות אלה מתווספות ללא פחות מ-155 תיקוני חקיקה שכבר עברו משנת 2000, מהם למעלה מ-115 תיקונים בחקיקה ראשית. מדובר במבול של הצעות חוק שכביכול בא להיטיב עם העובדים, אך סופו לגרום לנזק בלתי הפיך לציבור זה", הוסיף.

לין לא מסתפק באזהרה כללית, אלא מספק הערכת מצב קודרת עם מספרים מאיימים: "מבדיקה שערכנו עולה כי אם כוללים יחד את כל ההכבדות הכלכליות הצפויות עם מבול החוקים נגד המגזר העסקי שכבר עברו והצעות החוק החדשות בדיני העבודה, תוך שנה תעלה האבטלה לרמה של למעלה מ-10%. זאת ועוד, התוצר למשק ישחק הדרגתית ויגרם הפסד תוצר של 1% עד תום השנה, ועוד 4% באופן הדרגתי בשנה עד השנתיים הבאות". לדבריו, "בסופו של דבר העובדים החלשים הם אלה שישלמו את המחיר ולא אלה העובדים במונופולים שבבעלות המדינה".

לטענת לין, חוקי עבודה חדשים לא רק מכבידים על המעסיק מבחינה כלכלית, אלא פוגעים בחדוות היצירה: "מעסיקים יהיו טרודים יותר בביצוע הוראות דיני עבודה ובמאבק תמידי שלא להיות מואשמים בפלילים בגין הפרת חוקי עבודה. זאת במקום לקדם ולפתח יזמות עסקית. לחלק גדול מהמעסיקים פשוט יימאס לעשות עסקים בישראל והם יסיקו מסקנות מרחיקות לכת".

לדבריו, אין מדינה בעולם שיש בה קציר חקיקה כה גדול של הצעות חוק פרטיות. "אפילו מדינות כגון גרמניה וצרפת הלכו בכיוון ההפוך של צמצום ההטבות", הוא כותב. ברשימה שצירפו אנשיו של לין ובה פירוט של כל הצעות החוק החדשות בתחום העבודה, ניתן למנות הצעה להגדלת מספר ימי המחלה שניתנים להורים לילדים עם מוגבלות; הגדלת שכר המינימום לשיעור של 60% מהשכר הממוצע; הצעת חוק המחייבת תשלום פיצויים גם כשהעובד מועסק פחות משנה, ועוד.