"תודה לאשתי ליסה על הכול": המסלול של Waze להצלחה

מנכ"ל Waze נועם ברדין צייץ בטוויטר: "בחרנו לא להתראיין" ■ בלוג הטכנולוגיה טקראנץ': "מי זאת לעזאזל ווייז ולמה גוגל שילמה עליה יותר ממיליארד דולר?"

גוגל אישרה אתמול רשמית שהיא רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי Waze. העסקה נחשפה לראשונה ב"גלובס" בתחילת השבוע. הסכום הרשמי לא פורסם, אולם ההערכות הן שווייז תימכר תמורת 1.1-1.3 מיליארד דולר במזומן. גוגל אישרה שמשרדי החברה וכ-100 העובדים יישארו ברעננה ויפעלו בצורה עצמאית. ווייז תהיה שייכת לצוות גוגל Maps שעליו אחראי בריאן מק'לנדן, סגן נשיא בגוגל.

"לארי פייג', בריאן מק'לנדן וצוות גוגל מפות עקבו אחר ההתפתחות שלנו מקרוב ומאוד מתרגשים ממה שהשגנו", כך כתב נועם ברדין, מנכ"ל ווייז, בבלוג החברה. "הם שותפים בחזון שלנו לשירות ניווט גלובלי, מעודכן בזמן אמת על ידי קהילות ומעוניינים לעזור לנו להתפתח". ברדין הוסיף: "שום דבר משמעותי לא ישתנה בווייז. אנחנו נשמור על הקהילה שלנו, על המותג, השירות והארגון. העובדים שלנו, המנהלים, המייסדים ואני מחויבים לחזון לשנים רבות נוספות".

ברדין, כמו שאר מייסדי החברה, לא הסכים להתראיין. "לכל החברים שלנו בתקשורת, תודה על כל תשומת הלב, אנחנו גם אוהבים אתכם, אבל בחרנו לא להתראיין", צייץ ברדין בחשבון הטוויטר שלו. בעמוד הפייסבוק שלו כתב ברדין היום בבוקר לאישתו, "תודה לליסה על הכול. לא היה שום סיכוי שהייתי עושה את זה בלעדיך".

הראיון הראשון שהעניק ברדין כמנכ"ל ווייז פורסם ב"גלובס" ומאז הוא שב והתראיין לעיתון מספר פעמים. "כשמסתכלים היום על אנשים שיש להם GPS ברכב או מכשיר ניווט ייעודי, רואים שהם משתמשים בנו לצורך אחר", אמר, "כשאתה נוסע לעבודה כל יום, אין לך סיבה לפתוח גוגל Maps, זה לא עוזר. אתה תפתח את ווייז".

בהקשר אחר אמר ברדין: "אנחנו מתחרים מול שחקנים מאוד מאוד גדולים. נראה לנו שבסוף אנחנו כן נצטרך לשתף פעולה, בצורה זו או אחרת, עם אחד מהשחקנים הגדולים, זה לא חייב להיות מכירה, אנחנו כן מחפשים שיתופי פעולה עמוקים, כי אנחנו בקרב נגד גוגל בסוף, אנחנו לא בקרב נגד עוד סטארט-אפ".

ברדין סיפר בעבר על ילדותו. לדבריו, רצה "להיות סטיב אוסטין ולהציל את העולם". הוא סיפר על העבודה הראשונה שלו, בפיצריה. "הייתי יכול לקחת כל יום את כל השאריות, ככה שאכלנו פיצה קרה בבית הספר". ברדין סיפר שמודל ההשראה שלו הוא דוד בן גוריון: "היזם האולטימטיבי והיצירתי ביותר שהקים את הסטארט-אפ המאתגר ביותר".

מלחמת המפות

עסקת הענק שנחתמה אמש עוררה שאלה בסיסית מאוד - למה גוגל צריכה בכלל את ווייז? לגוגל יש אפליקציית ניווט טובה מאוד וככל הנראה החיבור עם ווייז קשור לצורך להשיג עדכוני מפות שנעשים בזמן אמת על-ידי משתמשים וגם דיווחים על שוטרים, תאונות דרכים וחסימת כבישים. מדובר בנתונים שאפליקציות ניווט מתחרות מתקשות מאוד להשיג.

לכך צריך להוסיף את הקהילה החברתית של ווייז. גוגל, נציין, עדיין לא הצליחה ליצור רשת חברתית מוצלחת. בבלוג הטכנולוגיה הנחשב טקראנץ', פרסמו אתמול כותרת סנסציונית: "מי זאת לעזאל ווייז ולמה גוגל שילמה עליה יותר ממיליארד דולר?".

בטקראנץ' מדברים על "מלחמת המפות" שנפתחה בין שלוש ענקיות הטכנולוגיה - אפל, פייסבוק וגוגל. באתר מעריכים שגוגל לא שילמה את הסכום עבור 50 מיליון המשתמשים של ווייז, אלא עבור המידע שנמצא ברשות החברה.

בבלוג מזכירים כי גוגל מחזיקה ברשותה כבר כיום את אפליקציית הניווט הפופולרית ביותר בארה"ב. במאמר נכתב עוד כי ווייז תעזור לגוגל להפוך את הרשת החברתית גוגל פלוס ואת גוגל Maps לחברתיות יותר.

בשורה התחתונה מעריכים בטקראנץ' שגוגל תוכל לעשות שימוש בטכנולוגיה של ווייז ובמפות של החברה, על מנת להגדיל את ההכנסות ממכשירי מובייל. מדובר כנראה על פרסום מבוסס מיקום, שיציע לנהגים אינפורמציה על עסקים שסמוכים אליהם.

בבלוג מוסיפים כי "יש עוד דברים שהחברות רואות בעסקה הזו. ווייז לא רואה את עצמה כחברת מפות, אלא כחברת ביג דאטה. כשחושבים שגוגל רוצה למיין את כל האינפורמציה בכדור הארץ, מבינים שהיא אוהבת לעשות ניסויים עם צורות של מידע מסוג הביג דאטה. גוגל כבר החלה לנצל את המידע שלה בשביל להציע מפות אישיות למשתמשים שלה".

המסלול של וייז להצלחה
 המסלול של וייז להצלחה

בעלי המניות בוייז
 בעלי המניות בוייז