עוד שלב בקבורת הבורסה

מה טעם להשאיר מסעדה פתוחה עוד שעה, אם איש לא נכנס?

על אף הציפיות חברת המדדים של מורגן סטנלי, MSCI, הותירה את ישראל מחוץ למדד האירופי. החברה התייחסה בעדכון החצי שנתי שלה במפורש לסוגיה הישראלית, וציינה כי מרבית הגופים הבינלאומיים שעמם התייעצה אינם מחשיבים את ישראל כחלק מאפשרויות ההשקעה שלהם ביבשת, ולכן אינם תומכים בהכללת השוק הישראלי במדד האירופי.

לאחרונה הודיעה הנהלת הבורסה בת"א תאריך את שעות המסחר, כך שבימים שני עד חמישי המסחר יסתיים ב-17:30.

המהלך נועד לקרב את שעות הפעילות של הבורסה המקומית לשעות הנהוגות בבורסות מובילות באירופה, וליצור חפיפה חלקית עם המסחר בניו יורק. לפי מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, "אם הבנקאי בלונדון חוזר מארוחת צהריים ב-14:30 ואז אנחנו נסגרים, גם אם הוא רוצה הוא לא יוכל להשקיע בת"א". אבל ההודעה הנוכחית של MSCI מאתמול מעלה את השאלה מה הטעם להשאיר את המסעדה פתוחה למשך שעה נוספת אם אף סועד לא רוצה להיכנס?

אופציית הכניסה למדד אירופה ריחפה מעל המשקיעים בתקופה האחרונה, וכעת משהיא ירדה מהפרק קשה מאוד לראות מה יכול להביא להגדלת המחזורים. אפקט הירידה במחזורים דומה במהותו לאפקט המפורסם של היווצרות כדור שלג. מוסדיים, בטח זרים, לא יכולים להשקיע בשוק שהמחזורים בו קטנים מדי, הם נאלצים להתרחק מהבורסה, וכך תהליך ההתייבשות צובר תאוצה.

היובש הזה, יחד עם העלאת מס החברות, הרגולציה, מחיקת חברות מהבורסה והתנודתיות בעולם מהווה מסמר נוסף בארון של הבורסה המקומית, וקשה לראות כרגע איך יוצאים מהמעגל האכזרי הזה. בכל הנוגע לעתיד הנראה לעין, אין ספק שנמשיך לראות את המדדים המקומיים נעים בחוסר חשק הן בימי עליות והן בימי ירידות.

הכותב הוא הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מנורה מבטחים