נשמע מבטיח: הצצה לדור העתיד של המוזיקה הקלאסית

קונצרט הגאלה של ביה"ס למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה הציג יכולות מרשימות של דור העתיד הקלאסי ■ עיקר הקונצרט הוקדש לסימפוניה התשיעית של בטהובן, שמשלבת מקהלה, סולנים ותזמורת

שנת 2013 מסתמנת כשנה זוהרת במיוחד לבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל-אביב. בשבועות האחרונים זכו שלושה מבוגרי בית הספר בכמה מתחרויות המוזיקה היוקרתיות ביותר בעולם: זמרת הסופרן גן-יה בן-גור אקסלרוד בתחרות הזימרה ע"ש הילדה צאדק בווינה, הפסנתרן בוריס גילטבורג בתחרות הפסנתר ע"ש המלכה אליזבט בבריסל, ורק לפני מספר ימים זכה המנצח הצעיר להב שני בתחרות הניצוח ע"ש גוסטב מהלר בעיר במברג בגרמניה. רק להזכיר: הזוכה בתחרות זו לפני תשע שנים היה גוסטאבו דודאמל, שמאז זכייתו הפך למטאור הגדול בשמי הניצוח הבינלאומי.

קונצרט הגאלה בשישי האחרון הציג במידה רבה את האיכויות של תלמידי ביה"ס למוזיקה על שם בוכמן-מהטה, הן ביכולת סולנית והן כגוף תזמורתי מגובש. התזמורת הזו שומרת בשנים האחרונות על רמה גבוהה קבועה כך שאין בכך כל חידוש, אבל תמיד נעים להיווכח שוב שמדובר בהרכב שאיכותו אינה נופלת מרמה של תזמורת מקצועית.

כמו תמיד בקונצרטי גאלה, התוכנית נצמדה אל הבטוח והמוכר. הפעם היו אלו שניים מהשיאים הגדולים של בטהובן - הקונצ'רטו לפסנתר מס' 4 והסימפוניה התשיעית. שתיהן יצירות בעלות אפקט כמעט מאגי, שבזכותו הקהל מוכן לשמוע אותן שוב ושוב למרות שהן מבוצעות לעייפה.

הסולן בקונצ'רטו מספר 4 של בטהובן היה הפסנתרן ישי רובין, בן 23. רובין עשה עליי רושם של פסנתרן רציני, מעמיק ומדויק, עם יכולת טכנית וירטואוזית. היכולת הזו הודגמה היטב בקדנצה (קטע שבו מנגן הסולן ללא התזמורת) הארוכה של הפרק הראשון, שבוצעה באופן מעורר התפעלות. כאישיות סולנית הציג רובין נגינה נקייה לגמרי מרגשנות או מנייריזם, נגינה אשר שמה במרכז את המוזיקה ולא את המבצע. זה היה מקסים, אבל ייתכן שבעתיד יצטרך להתגבר על הצניעות ולפתח גם את הצד הסוער והרגשי כדי להוסיף עוד ממד לאישיותו המוזיקלית. בכל מקרה, אין ספק שמדובר בפוטנציאל גדול.

נמרץ, מבריק ומלא אנרגיה

עיקר הקונצרט הוקדש לסימפוניה התשיעית של בטהובן, שמשלבת מקהלה, סולנים ותזמורת. המנצח זאב דורמן הוביל את התזמורת לביצוע נמרץ, מבריק ומלא אנרגיה, שנוגן באיכות חסרת פשרות. העדות היחידה לכך שזו תזמורת סטודנטים הייתה ברוח ההתלהבות הצעירה שנשבה מהבמה - רוח שכבר זמן רב אינה מנשבת אצל התזמורות הממוסדות, שנאבקות בקשיי הקיום היומיומי. ההפתעה העיקרית בקונצרט הייתה הפרק המקהלתי המסיים, שנשמע מרשים ומהודק למרות שרבים מהמשתתפים במקהלה אינם זמרים מקצועיים כלל.

המוזיקאים הצעירים יכולים לטפוח לעצמם על השכם על הקונצרט הזה. צריך רק לקוות שעם סיום לימודיהם ימצאו תעסוקה ראויה בתחום המוזיקה הקלאסית, תחום שבהרבה מהמקרים מתגמל את העוסקים בו באופן שאינו מתקרב אפילו לרמת ההשקעה והיכולת שלהם.