מי עומד מאחורי אלשטיין

למה לא מספרים לנו מי עומד מאחורי אלשטיין ועשוי לימים לשלוט בקבוצת אי.די.בי?

כל כך הרבה מאמצים משקיע נוחי דנקנר בניסיונות לשכנע את מחזיקי האג"ח של אי.די.בי כי אדוארדו אלשטיין יזרים כסף לחברה. לא רק טלפונים, ביקורים תכופים, ישיבות עם מחזיקי אג"ח ומומחים, מסיבות עיתונאים וראיונות, אלשטיין אף הטריח עצמו והגיע פעמיים לביהמ"ש המחוזי בת"א - רק שיראו כל עם ישראל, מחזיקי האג"ח והשופט איתן אורנשטיין שהוא אכן אמיתי, ולא דמות פיקטיבית שבדה דנקנר ממוחו הקודח.

אלא שכל המייצגים הללו משולים למסך עשן, שכן אלשטיין הודה במסגרת מסיבת העיתונאים שערך לאחרונה, כי ישנם משקיעים נוספים באי.די.בי שזהותם אינה ידועה: "הכסף (25 מיליון הדולר שהוזרמו לקבוצה ו-75 מיליון הדולר שהוא מתעד להעביר במידה וייחתם הסדר חוב א.פ.) הוא של קבוצת משקיעים גדולים שאחשוף אותם רק לאחר שביהמ"ש יכריע בנושא".

במילים אחרות אומר לנו אלשטיין כי הוא אומנם מוביל קבוצת משקיעים שהוא חלק ממנה, אשר מתכוונת להזרים עוד כסף לחברה, במידה וייחתם הסדר חוב, אך הוא לא אמר שהוא יהיה בעל המניות המרכזי באי.די.בי, הוא אף לא ציין מי זה יהיה, אלא אמר כבדרך אגב כי לא מדובר רק בו, אלא ישנם עוד משקיע/משקיעים.

רוצים לדעת מי הוא או מי הם? אלשטיין יגלה לכם רק לאחר שהשופט אורנשטיין יכריע לגבי גורל השליטה בחברה.

לנו נראה הנעלם הגדול הזה לא פחות מתמוה, ולו מהסיבה הפשוטה שמי שישקיע בחברה הוא גם זה שישלוט בה, ומכאן שזכותו הבסיסית של ציבור המשקיעים בחברה היא לדעת את זהות המשקיע, שלפי מתווה הסדר החוב שמציעים דנקנר ואלשטיין, צפוי לקבל את השליטה בקונצרן.

מכך גם נגזרות לא מעט שאלות, שהופעתו הגשמית של אלשטיין כאמור מטשטשת. כמו למשל מדוע מתחבא אותו משקיע או משקיעים מאחורי אלשטיין, האם הוא/הם יעבירו את המשך ההשקעה בחברה, כיצד מנהלים מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות מו"מ להסדר חוב מול דנקנר כאשר הם לא יודעים באמת מי עומד מולם, ואיך אמור השופט אורנשטיין לקבל הכרעה בעוד כחודשיים, כאשר מרחף נעלם גדול לגבי זהות בעל השליטה בחברה.

ועוד נקודה: יש משהו קצת אירוני בעובדה שבעוד שברור לנו מי מוביל את המהלך להעברת השליטה מידיו של דנקנר למחזיקי האג"ח - ג'רמי בלנק המייצג את קרן יורק האמריקאית, אותה מכנה דנקנר "קרן זרה ותוקפנית", לא ברור לנו עם מי מבקש דנקנר לחלוק מרצון את השליטה באי.די.בי.

למרות שבמוקדם או במאוחר יהיה חייב המשקיע שמאחורי אלשטיין להיחשף, ולו בשל העובדה שאם לא תימכר כלל ביטוח, על פי חוק צריך הממונה על אגף שוק ההון והאוצר לדעת מי ישלוט בגרעין השליטה של חברת הביטוח, וזאת על מנת לאשר את היותו בעל השליטה. כך שלמעשה, ללא חשיפה מלאה של כל קבוצת המשקיעים של אלשטיין, ובלי בדיקת נאותות ממושכת, לא יוכל המפקח לאשר את העברת השליטה בכלל ביטוח ואת רכישת מניות אי.די.בי על ידי אלשטיין והמשקיעים, והאישור אינו טריוויאלי בכלל.

זאת ועוד, רצוי כי מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות ובאי.די.בי פתוח, המייצגים את מרבית ציבור המשקיעים בחברה, ידרשו כבר עכשיו מדנקנר כמו גם מאלשטיין, לחשוף את זהותו של מי שעומד מולם במו"מ להסדר חוב כולל בחברה, מי שלימים יהפוך לבעל השליטה בה.