טבע לא תרשום פטנטים בישראל - תחסוך מיליארדי ש'

ענקית התרופות תחל לרשום פטנטים בשווייץ על מנת להשיג הטבות מס ■ הנהלת החברה, המשלמת מס אפסי על רווחיה, פנתה לממשלה בניסיון להשיג הטבות נוספות - אך נדחתה מחשש שהטבה כזו תבריח מפעלים מהארץ

ענקית התרופות טבע מפסיקה לרשום פטנטים שונים שפיתחה בישראל, ותרשום אותם מעתה בשווייץ. זאת, על מנת ליהנות מפטור והטבות מס שניתנים בשווייץ על פיתוח, ייצור או רישום פטנט בלבד, אך אינם ניתנים בישראל - כך נודע ל"גלובס". על-פי הערכות המומחים, באופן זה תחסוך טבע מיליארדי שקלים.

כפי שנחשף ב"גלובס", טבע נהנית משיעור מס כמעט אפסי כתוצאה מחוק עידוד השקעות הון, המיטיב עם חברות שמייצרות בארץ. עם זאת, על רישום פטנטים בלבד, ללא פעילות של ייצור - אין במדינת ישראל כל הטבה. בנוסף, גם על פעילות ייצור שאינה נעשית כל-כולה בישראל, ומהווה חלק בשרשרת שכוללת גם פעילות באמצעות חברות בחו"ל, אין הטבת מס.

מנגד, שווייץ מעניקה הטבת מס גם על חברות שרושמות פטנטים בלבד בגבולותיה ולא מייצרים אצלה, וכן מנהלת משטר מס מיטיב, שלפיו גם אם רק חלק מפעילות הייצור של החברה מתבצע בשטחה - עדיין ייהנה אותו מפעל מהטבות מס מרחיקות לכת, אם יעמוד בתנאים מסוימים.

עוד נודע, כי גורמים בכירים בטבע פנו לגורמים בכירים בממשלה על מנת לבחון את האפשרות ליצור מנגנון הדומה לזה שקיים בשווייץ, שייצור הטבת מס גם עבור רשימת פטנט בלבד ללא פעילות ייצור בארץ, וכי הדבר נבחן כעת, אולם הנטייה היא לא להעניק הטבה כזו.

הסיבה העיקרית לרתיעה ממתן ההטבה נובע מכך שמתן הטבה על רישום פטנטים בלבד ללא צורך בפעילות ייצור עלולה ליצור תמריץ שלילי ליצירת פעילות ייצור ולבריחה ממפעלים בישראל לחוץ לארץ. כמו כן, גורמים באוצר מסבירים, כי לא מקובל ליצור מדיניות מס על בסיס צרכים של חברה אחת.

טבע, כאמור, מתכוונת לנצל את משטר המס לגבי רישום פטנטים ולגבי פעילות בחברות שלה מחוץ לישראל. כתוצאה מכך, מדינת ישראל תפסיד הכנסות מרישום פטנטים.

רווחים עצומים

לדברי ד"ר אתי לוצאטו, מנכ"לית משרד עורכי הפטנטים לוצאטו את לוצאטו, "פיתוח תרופה עולה קרוב למיליארד דולר בממוצע. אבל גם הרווחים עצומים. מדובר בכסף גדול. כל תרופה מצליחה גורפת מיליארדי דולרים לשנה כשהפטנט בתוקף".

לטבע יש מספר פטנטים משלה, כאשר תרופת הדגל שלה היא הקופקסון, לטיפול בטרשת נפוצה. במקביל, לטבע פעילות ענפה בתחום התרופות גנריות - פיתוח על בסיס פטנטים של חברות אחרות שפג תוקפם. ואולם, גם במסגרת פיתוחים גנריים רשמה טבע מספר פטנטים משלה, על חלקים שפיתחה בעצמה בתוך אותו פטנט שאימצה מחברה אחרת.

"בכך משיגה טבע יתרון לתרופה שלה לעומת תרופות אחרות במשק. כל יתרון שמקנים למוצר משמעותי וגורף כסף גדול לתרופה. יש פה מלחמה על הרבה מאוד כסף", מסבירה לוצאטו. וכל הכסף הזה - מיליארדי דולרים - מחויב במס. חיסכון של אחוזים בודדים יכול לשמור בקופת החברה מאות מיליוני דולרים.

"הירידה" של טבע מהארץ נוגעת, כאמור, להיקף ההטבות שהיא מקבלת על-פי חוקי עידוד השקעות הון, במסגרת כניסת החברה להגדרת "מפעל מועדף" על-פי החוק. חוקי העידוד קובעים משטר מס מיטיב למפעל המוכר "כמפעל מועדף", הנמצא בתחרות מול משטרי המס הנהוגים בעולם. שיעורי המס הקבועים בחוק כיום אינם רחוקים משמעותית משיעורי המס של משטרים מקבילים בעולם, כך למשל בשווייץ נהוג שיעור מס של כ-6% ובאנגליה כ-10% , ובישראל 6% מס (בחוק ההסדרים קיימת הוראה המעלה שיעור זה ל-10%).

הבעיה של טבע אינה אחוזי המס הנהוגים, אלא היכולת של החברה ליהנות ממנו ולמקסם את הטבות המס שהיא מקבלת. "הבעייתיות היא לא בשאלה איפה המס יותר גבוה, אלא מה נכנס להגדרה של הכנסה שנהנית מהטבות המס", אומר ל"גלובס" גורם שמכיר את שיקולי המס, ומסביר: "ההגדרה בישראל מאוד מצומצמת. מדובר בחוק על ייצור בישראל, על פעילות תעשייתית בישראל. כשאנחנו מסתכלים על חברות גלובליות כמו טבע, שהפעילות שלהן בחלקה נעשית בישראל, אך חומרי הגלם נרכשים בחברה בחו"ל וחלק מהפעילות נעשית בחברה שלישית, במצב הזה החברה לא נהנית מהטבות המס".

במילים אחרות: על-פי הפרשנות הנוכחית של מס הכנסה לשאלה מה זה ייצור בישראל, טבע - ולמעשה כל חברה רב-לאומית ששרשרת הייצור שלה כוללת מדינות נוספות חוץ מישראל - לא תהנה מהטבות מס על פיתוחים ופטנטים שפותחו בשרשרת הבינלאומית הזו.

לעומת זאת, שווייץ מעודדת חברות לרשום את ה-IP שלהן, את הפטנטים ואת הניהול של שרשרת האספקה בשווייץ כאשר הייצור יכול להיעשות חלקו שם וחלקו מחוץ לשווייץ. זאת, כל עוד הניהול נעשה בשווייץ והחברה מתחייבת להעסקה של לפחות 25 עובדים.

"על-פי מדיניות המס בשווייץ החברה תהנה מהטבות מס על הרווח שלה, תמשוך את כל הרווח בשווייץ, ותשלם שם מס מינימלי שינוע בין 0 ל-10%. בד"כ 6%", אומר רו"ח מוכר. לדבריו, "לחברות גלובליות זה מאוד מתאים, כי יש להן חברות ואנשי ייצור בהרבה מאוד מדינות וכולן נותנות שירותי ייצור לאותה חברה שמנהלת את שרשרת האספקה בשווייץ, כל הרווח מגיע לשווייץ וכולם מרוויחים. השוויצרים מרוויחים גם הרבה מאוד מקומות עבודה וגם הכנסות ממסים, והחברות מרוויחות מזה שהן יכולות לפעול במדינה אירופאית מרכזית בשיעורי מס מאוד נמוכים".

מטבע נמסר בתגובה: "יודגש כי הקניין הרוחני של טבע שנרשם בישראל או מפותח בישראל יישאר כאן. הקניין הרוחני של טבע, כתוצאה מפיתוחים ורכישות שנעשו ברחבי העולם, נרשם במדינות שונות. אין שינוי במדיניות זו. טבע תשמח להעביר לישראל את רישומי הקניין הרוחני שלה אשר פותחו ונרשמו במדינות אחרות במקור במידה ותקנות המס יאפשרו שיעורי מס תחרותיים ביחס למדינות אחרות בעולם".

גלגולו של פטנט
 גלגולו של פטנט