תעמולת בריאות

בתור לרופא בקופת-חולים עומדים לצידכם לוביסטים סמויים

"לפני שאני מסתכלת על תוצאות המחקר, אני בודקת מי מימן אותו", אמרה לנו היום רופאה ותיקה מאזור המרכז. "דווקא אני כרופאה יודעת למה אני אומרת את זה, כי גם אני נוסעת לכנסים על חשבון חברות תרופות, ואני יודעת איך הדברים עובדים", היא הוסיפה.

ואכן, הרופאה שלנו יודעת על מה היא מדברת. בכל פעם שהיא תנפק לכם מרשם, לפחות אם מדובר במקרה שכיח, שמה של התרופה שתופיע בו יהיה בסבירות גבוהה השם הראשון שיעלה לה לראש בהתאם לנסיבות הרפואיות.

זה לא שהיא לא רופאה מקצועית, היא פשוט בן אדם. ככל שתועמלני חברות התרופות יעשו עבודה טובה יותר - כך גדלים הסיכויים שהתרופה שלהם תופיע במרשם שלכם.

דוח משרד הבריאות שהתפרסם השבוע, לא חשף תופעה חדשה, אבל הוא ודאי מאיר על הקשר הבעייתי בין בעלי אינטרסים למי שאמורים להיות חפים מכל אינטרס. הדוח מראה, למשל, שחברת טבע שילמה 2 מיליון שקל לשירותי בריאות כללית כדי שזו תתיר לה להכניס תועמלנים למרפאות הקופה.

האם האזרח הממוצע מודע לכך שרגע לפני כניסתו אל חדר הרופא ישב שם לוביסט של חברת תרופות? לוביסטים אנחנו מכירים מהכנסת, לא מקופת-החולים. האם מישהו יכול להגיד שלתועמלנים האלה אין כל השפעה? ואם זה נכון, מדוע חברה מוצלחת כמו טבע משלמת על התענוג הזה 2 מיליון שקל?

לכאורה, אין ברירה. כנסים רפואיים זה דבר חשוב, ודאי תקציבי מחקר, וחברות התרופות נכנסות לוואקום שיוצרת המדינה. אלא שבחינת המספרים מגלה כי בעזרת סכומים זניחים למדי במונחים של תקציב המדינה, אפשר היה לוותר על השירות של חברות התרופות. הרי אלה "תרמו" כ-30 מיליון שקל בשנה, כאשר בפילוח למוסדות השונים מדובר בכמה מיליונים בודדים (במקרה הטוב) לכל מוסד.

אם מוסדות הבריאות יממנו בעצמם את הכנסים אולי נגלה במהרה שכמה מהם מיותרים, ויותר חשוב - נדע שהרופאים שלנו מחויבים לציבור בלבד ולא למי ששלח אותם לחו"ל.