אולי טוב שעד המדינה ברח

העיקר אינו הבריחה, אלא המשפט נגד החשודים ברצח בבר-נוער

המשטרה תקיים תחקיר מקיף ומעמיק כדי לגלות איך עד המדינה בפרשת הבר-נוער ברח להם מדירת המסתור. אלה הדיווחים. דבר אחד בטוח: גם בלי בדיקה אפשר לקבוע כי היה כאן מקרה של חוסר ערנות, תרתי-משמע.

אנחנו שומעים שהעד אמר לשוטרים שישבו אתו בדירה שהוא הולך לישון. זה היה, על-פי הדיווחים, בשעה שתיים בלילה. בשעה כזאת לא רק עדי מדינה רוצים לישון, גם השומרים שלהם כבר מתים לישון, והעיניים נעצמות לפעמים בניגוד לרצונם. אני לא כותב זאת כדי להצדיק את המשטרה. הבריחה מצביעה בצורה מפורשת על מחדל.

מצד שני, האם זה באמת אובדן? האם זו מכה, "אנושה" כפי שאומרים רבים, למשטרה ולפרקליטות?

מבחינת הבריחה, נראה שכן, אבל העיקר אינו הבריחה, אלא המשפט נגד החשודים בפרשת הרצח בבר-נוער. מבחינה זו נראה שעד המדינה אולי עשה טובה לרשויות החוק בכך שנמלט.

עדות של תועלת או מבוכה?

מלכתחילה נראה היה כי העד הוא משענת קנה רצוץ לקייס של המשטרה והתביעה. מילא עבריין, לפעמים אין ברירה כאשר מדובר במקרה שבו מעורבים גורמים מהעולם התחתון. זה מה יש. אבל ל"יש" הזה יש מחיר, כמו זה שמשולם עכשיו, וגם את זה אי-אפשר למנוע.

אז למה אני אומר שאולי הוא עשה טובה לכולם? כי כבר זמן די רב נראה שספק אם העלאתו על דוכן העדים תביא תועלת כלשהי - או רק מבוכה, שתהיה גדולה יותר מבריחתו.

אני חושד שגם במשטרה ובפרקליטות מבינים זאת, אבל הם לא יכולים עכשיו לומר לעצמם בואו לא נתאמץ בחיפושים אחרי העד, שיברח כמה שיותר רחוק ויוריד מאיתנו את עול השמירה עליו, וגם נחסוך מעצמנו את מה שהולך להיות עדות לא נעימה - לא נעימה בעיקר לנו, לא לחשודים.

קשה לראות אפשרות אחרת. יש פה עולם של פשע שהוא כשלעצמו לא קל לטיפול. העולם האחר שבו חיה ונושמת פרשה זו הוא עולם ההומואים, שגם הוא מסתורי וסגור. כל הדברים הללו הופכים את הסיכוי לפיצוח, שלא לומר הרשעות, לכמעט בלתי סביר.

הפנטזיות

לגורמי אכיפת החוק אין את הלוקסוס של בריחה מהתיק הזה. המקום היחיד שבו הם יכולים למצוא נחמה כלשהי הוא עולם הלה לה לנד. בעולם כזה אפשר לפנטז על עדויות והתפתחויות בלתי צפויות; את הפנטזיות הללו אפשר לתרגם להודעה לעיתונות, או ללחישה על אוזנו של כתב פלילים. בכל מקרה, כל הדיווחים על מציאות כזו עד כה לא גובו עדיין בראיות משכנעות. אלא אם כותרת עיתונאית נחשבת לראיה.

בנקודת הזמן הזאת, התיק נראה בעייתי מאוד מבחינת התביעה. אני מניח שגורמי האכיפה כבר היו במצבים כאלה, ואז התמונה התהפכה. אולי זה גם מה שיקרה כאן.

matigolan@globes.co.il