הראלי ברשתות המזון הסתיים? שתי מניות מעניינות

אחרי חצי שנה שבה רשמו מניות הקמעונאות תשואה עודפת של 30% על השוק, באקסלנס מעריכים כי החגיגה מאחורינו ■ ליאת גלזר מבית ההשקעות מסבירה מדוע קשה להשוות בין החברות בענף, מי מהן דומה למקבילות באירופה, והיכן עוד ניתן אולי למצוא הזדמנות השקעה

רשתות המזון נמצאות בראש מעייניהם של הצרכנים, ונראה כי באחרונה גם המשקיעים החלו לגלות בהן עניין. בשנה האחרונה הניבו מניות אלה תשואה עודפת של עד 40% בשווקים השונים בעולם, וישראל לקחה חלק בחגיגה: ב-6 החודשים האחרונים זינקו מניותיהן של רשתות המזון המקומיות, והן רשמו פער של 30% מתשואת השוק. מה הוביל לראלי הזה והאם הוא צפוי להימשך? ליאת גלזר, אנליסטית במחלקת הברוקראז' באקסלנס, טוענת שהמהלך הגיע לסופו.

בהשוואה לשאר העולם, רשתות המזון בישראל הניבו את התשואה הגבוהה ביותר מאז תחילת השנה. כך, בעוד מניותיהן של חברות המזון באירופה, וכן במזרח התיכון ואפריקה, עלו במהלך התקופה בכ-15% וכ-10% בהתאמה, בישראל הן זינקו בכ-35% (ת"א 25 עלה מאז רק ב-2.5%).

בבית ההשקעות מציינים, כי הסיבה לעליות טמונה, בין היתר, בשינוי שחל בסוף השנה שעברה. לדברי גלזר, "הקשיים שאיתם החברות נאלצו להתמודד ב-2011-2012 בעקבות המחאה החברתית, הביאו ליציבות מחירים ואף לתחרות בחלק מהמקומות. אלה הובילו לשחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית, וחלק מהחברות אף סגרו סניפים שלהן.

"השינוי, שהחל בסוף 2012 וקיבל ביטוי בדוחות הרבעון הראשון של 2013, היה מהותי לחברות. העלאת מחירים והתמתנות מסוימת בעוצמת התחרות הביאו את הרשתות להציג צמיחה בשורה העליונה, בשילוב עם תהליכי התייעלות אשר הביאו לשיפור ברווחיות".

אולם לדברי גלזר, ההשוואה בין מניות רשתות המזון בישראל אינה בהכרח נכונה, כי היא אינה משווה בין תפוחים לתפוחים. "שופרסל היא מובילת שוק עם נתח השוק הגבוה באופן משמעותי ביחס למתחרותיה. יש לה 274 סניפים ב-5 פורמטים שונים - דיסקאונט רגיל ולמגזר הדתי, סניפים עירוניים, חנויות שכונתיות ופורמט אורגני.

"אלון רבוע כחול היא חברת החזקות, שפעילותה העיקרית היא מגה. מדובר ברשת המפעילה כ-200 סניפים במספר פורמטים, אך המטריה שלה כוללת גם את רבוע כחול ודור אלון. במקביל, הרשת של רמי לוי , שנמצאת בצמיחה, ממוקדת בפורמט הדיסקאונט. כיום היא מפעילה 24 סניפים, והיא הציבה יעד שאפתני של 50 סניפים".

"נראה רק שיפור קל בתוצאות"

נוסף על כל אלה יש להביא בחשבון את ההבדלים במינוף של כל אחת מן החברות והאסטרטגיה בטווח הקצר-בינוני, ולכן גלזר מבקשת להיעזר בהשוואה לחברות בעולם, תוך השוואת מכפילים בינלאומית.

"באופן טבעי אנו משווים את ישראל לאירופה. כלכלה יציבה, עם צמיחה חד-ספרתית נמוכה של שוק המזון, ורמת איכות חיים גבוהה עם חדירה גבוהה של מותגים", אומרת גלזר. "רשתות מזון באירופה נסחרות במכפיל תפעולי (EV/EBITDA) ומכפיל רווח לשנת 2013 של 7.4 ו-15.1 בממוצע בהתאמה, בדומה למכפילים שבהם נסחרת שופרסל. במקביל, שיעור הצמיחה הממוצע בהכנסות החברות באירופה עומד על 5.1%, אולם מרבית החברות מציגות צמיחה בשיעור של כ-3%. ב-2013 צפויה רשת רמי לוי לרשום צמיחה של כ-17% ושופרסל בשיעור של כ-2.2% בלבד".

על רקע זה טוענת גלזר, כי מהשוואת החברות הציבוריות באירופה עולה, כי אלה דומות באופיין לשופרסל - כלומר מובילות שוק עם נתח שוק גדול, אשר מתאפיינת בצמיחה נמוכה ותשואה להן נמוכה. לכן, מסקנתה היא, כי שופרסל, אשר ביצעה מאז 2012 מספר מהלכי התייעלות, נסחרת במכפיל מעט גבוה מהמכפיל הממוצע באירופה - המעיד על הפוטנציאל שהשוק רואה במהלכים שהחברה מבצעת.

עוד לפי גלזר, שוק המזון בישראל לא מתאפיין בצמיחה גבוהה, ומבין החברות כאן רמי לוי נהנית ממספר מגמות (פתיחת חנויות, צמיחת שוק הדיסקאונט והתחזקות המותג), ולכן היא צומחת בשיעור גבוה יחסית. "החברות שבחנו בשווקים המתפתחים מציגות צמיחה ממוצעת של כ-13.8% בהכנסות ב-2013 ושל 44% ברווח הנקי. בנוסף, הן נסחרות במכפיל תפעולי ומכפיל רווח ל-2013 של 12.9 ו-30 בהתאמה". רשת רמי לוי מציגה צמיחה בהכנסות בשיעור גבוה יותר (17%), אולם שיעור הצמיחה ברווח הנקי שלה נמוך יותר (5%).

"ההאטה בצמיחה והריבית הנמוכה הובילו את המשקיעים למניות דפנסיביות הקשורות לצריכה הבסיסית, וכך הצליחו מניותיהן של רשתות המזון בישראל להדביק את הפער מול שוק העולמי", אומרת גלזר.

"במקביל, השינויים שחלו בשוק המקומי אפשרו לרשתות המזון להעלות מחירים, ואלה הובילו לשיפור בתוצאותיהן של החברות, והשילוב עם חג הפסח הביא לרבעון ראשון חזק", מסכמת גלזר, שמעריכה כאמור, כי בעקבות הראלי האחרון המניות השלימו את עיקר המהלך. "ההאטה הכלכלית, כתוצאה מהעלאות המיסים השונות והנטל הכלכלי על הצרכן, יקשו על רשתות המזון להעלות את המחירים, ולכן נראה השנה רק שיפור קל בתוצאותיהן".

אקסלנס
 אקסלנס