"הפרקליטות הפרה סיכומים עם נאשם במסגרת הסדר טיעון"

לטענת עו"ד דורון ברזילי, פרקליטות מיסוי וכלכלה ערערה על גזר דין של מעלים מס אותו ייצג, למרות שהעונש שנגזר עליו מצוי במתחם הענישה שהוסכם בהסדר

"פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הפרה הסכמות מפורשות שחתמה עם לקוח שלי בכך שהגישה ערעור על גזר דינו, למרות שהעונש שגזר עליו בית המשפט הוא בתוך מתחם הענישה שעליו הוסכם במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות" - כך טוען ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, במסגרת תיק פרטי שבו הוא מייצג את רפאל (רפי) נבון, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בהעלמות מס בסך כ-3 מיליון שקל ונשלח על-ידי בית משפט השלום בתל-אביב ל-7 חודשי מאסר.

בנובמבר 2011 העמידה הפרקליטות לדין את נבון, שעסק במתן שירותי מיזוג אוויר לרכב, בגין השמטת הכנסות בסך מיליוני שקלים מעסקו בין השנים 2003-2007. התיק נדון בפני שופטת השלום בתל-אביב, מיכל ברק-נבו.

בתום משא-ומתן שהתנהל בין סנגורו של נבון, עו"ד ברזילי, לבין פרקליטות מיסוי וכלכלה, הודיעו הצדדים לשופטת ב-21 באפריל 2013 כי הם הגיעו להסדר טיעון. לפי ההסדר הודה נבון בהעלמת הכנסות בסך כ-3 מיליון שקל, והורשע בכתב אישום מתוקן בעבירות על פקודת מס הכנסה.

הצדדים לא הגיעו להסכמה מלאה לעניין העונש שייגזר על נבון, אך הסכימו באשר לטווח הענישה שבתוכו יגזור בית המשפט את העונש. בהתאם להסדר הטיעון טענה הפרקליטות כי יש להטיל על נבון עונש של 14 חודשי מאסר, ואילו ברזילי טען כי יש להטיל עליו 6 חודשי מאסר, שירוצו בעבודות שירות. הצדדים הגיעו להסכמה גם בנוגע לגובה הקנס בסך 120 אלף שקלים שיוטל על נבון.

השופטת ברק-נבו החליטה לקבל את הסדר הטיעון וגזרה על נבון עונש מאסר של 7 חודשים - כלומר, עונש שהוא ברף הענישה התחתון שמצוי בתוך טווח הענישה בהסדר הטיעון.

בהחלטתה כתבה השופטת כי נבון גרם נזק רב לציבור שנפגע בצורה משמעותית מהעלמות מס בסכומים מהותיים, ולכן היא סבורה כי הוא צריך לקבל עונש מאסר בפועל, וכי היא אינה יכולה להסתפק בעונש שירוצה בעבודות שירות, אותו ביקש ברזילי.

עם זאת, השופטת ציינה לטובתו של נבון כי אין לו עבר פלילי, כי לאחר שנתפס הוא החזיר לרשויות המס את הכספים שהעלים, וכן כי לקח אחריות על מעשיו.

"פגיעה בוודאות המשפטית"

למרות שבית המשפט קיבל את הסדר הטיעון והטיל על נבון עונש שהוא בתוך טווח הענישה המוסכם שביקשו הפרקליטות וסנגורו, החליטה פרקליטות מיסוי וכלכלה להגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב ערעור על גזר הדין.

בערעור, שהוגש בחודש שעבר ושמופנה נגד תקופת המאסר בפועל שנגזרה על נבון, כתבה עו"ד טלי נג'רי, המשנה לפרקליטת המחוז: "תקופת המאסר בפועל שהוטלה על הנאשם הינה מופרזת לקולא... היקף השמטת המס הינו בסכום גבוה, אשר ראוי שימקם את תקופת המאסר בפועל שנגזרה על נבון ברף העליון של מתחם הענישה... תקופת המאסר בפועל שהוטלה על נבון נוגדת את רף הענישה בעבירות מסוג זה ומוטלת על עברייני מס שהעלימו סכומים נמוכים בהרבה".

לדברי עו"ד בריזלי, כאמור, החלטת הפרקליטות להגיש ערעור על העונש במקרה זה מהווה הפרה של ההבנות עם מרשו במסגרת הסדר הטיעון.

לדבריו, "מצופה היה מהפרקליטות שאם היא סבורה כי 7 חודשי מאסר בפועל היא תקופת מאסר בלתי הולמת במקרה זה, ואף נוגדת את רף הענישה המקובל, היא לא תחתום מלכתחילה על הסדר טיעון שמאפשר לבית המשפט להטיל על נבון עונש כזה, ואפילו נמוך יותר.

ברזילי מציין כי מהרגע שנחתם הסדר טיעון עם הפרקליטות, מצופה היה שזו תכבד הסכמה זו; גם אם העונש שפסק בית המשפט הנכבד איננו לשביעות-רצונו, אך עדיין במסגרת ההסדר.

"התנהלות מעין זו של הפרקליטות פוגעת בעיקרון הוודאות המשפטית ובאמון הציבור במערכת. אם המדינה סברה מלכתחילה כי מתחם העונש עליה היא חותמת אינו עונה על הנדרש, היא לא הייתה אמורה לחתום על הסדר זה", טוען ראש הלשכה.

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר בתגובה כי "לשיטת הפרקליטות, העונש הראוי במקרה זה הוא ברף העליון של טווח הענישה המוסכם בהסדר".