משרד השיכון יקבע סטנדרט אחיד לחוזי שכירות

היוזמה נמצאת בשלבים מתקדמים ובמשרד השיכון שוקדים כעת על ניסוח החוזה האחיד - ולאחר מכן לעגנו בחקיקה ■ היוזמה מגיעה על רקע תוכנית לפיד לסייע לזכאים בשכר דירה ולבנות 150 אלף דירות להשכרה

משרד השיכון מקדם תוכנית לקביעת נוסח אחיד ומחייב לחוזי שכירות בישראל, כך נודע ל"גלובס". היוזמה נמצאת בשלבים מתקדמים ובמשרד השיכון שוקדים כעת על ניסוח החוזה האחיד. לאחר שיגובש בכוונת המשרד לעגנו בחקיקה.

היוזמה מגיעה על רקע הכוונה להעלות את הסיוע לזכאי משרד השיכון בשכירות ועל רקע גיבוש פתרונות שכירות אחרים בשנתיים האחרונות הן על-ידי משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל והן על-ידי האוצר שמקדם את תוכנית השכירות של שר האוצר יאיר לפיד לבניית 150 אלף יחידות דיור לשכירות ארוכת טווח בעשור הקרוב בשולי הערים הגדולות.

משמעות המהלך היא קביעת סטנדרט לחוזה השכירות, דבר שאינו קיים היום בשוק שרובו ככולו פרטי ולא מפוקח. נכון להיום אין חוזה אחיד וכל בעל דירה יכול לקבוע בחוזה כל דבר שעולה על רוחו. על-פי היוזמה, יחויבו משכירי הדירות לציין כל סטייה מחוזה השכירות האחיד והשוכרים יוכלו לדעת היכן נעשה שינוי.

מנכ"ל משרד השיכון שלמה בן אליהו הסביר כי הכוונה היא להקל על שוכרי הדירות להבין מהי דרישה סבירה במסגרת חוזה או להיות מודעים לשינויים אלו או אחרים. לדבריו, מהלך זה עשוי להשפיע גם על משכירי הדירות לדייק יותר בניסוח החוזה וגם על השוכרים לבחור על אילו סעיפים יהיו מוכנים להתפשר.

רק בשבוע שעבר הגיעו שר השיכון אורי אריאל ולפיד להבנות לגבי המשך מכירת דירות הדיור הציבורי. הכוונה של משרד השיכון להפנות את הכסף שיתקבל ממכירת הדירות בעיקר להגדלת הסיוע בשכ"ד גרר ביקורת מצד גופים שטענו כי הדיור הציבורי ייעלם. ביקורת נוספת נמתחה על כך ששליחת הזכאים לדיור ציבורי לשכירת דירה בשוק החופשי מיטיבה בעיקר עם בעלי הדירות שיעלו את מחירי השכירות בהתאם. הצעד של משרד השיכון כעת נועד בין היתר לעשות מעט סדר בשוק פרוץ זה.