עבר בוועדה: בנקים לא יוכלו לשעבד דירות שכל מחירן שולם

הצעת החוק נותנת תוקף מחייב להסדר וולנטרי הקיים זה מכבר בשוק ולפיו, בכל עסקה יינתן לרוכשים 'מכתב החרגה', שיחריג את הרוכשים משעבוד הדירה במקרה של מחלוקות מול הקבלן, החל מהרגע שבו ישלימו את מלוא התשלומים בגין הדירה

ועדת הכספים אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה, הצעת חוק פרטית שיזם ח"כ יריב לוין (הליכוד-ביתנו) שתיטיב עם רוכשי דירות חדשות. על-פי הצעת החוק, בנקים המלווים פרויקטי בנייה לא יוכלו להותיר שיעבוד על דירות שבגינן שולמו כל התשלומים מצד הרוכשים עקב מחלוקות וסוגיות לא פתורות שיש להם מול היזמים והקבלנים.

הצעת החוק נותנת תוקף מחייב להסדר וולנטרי הקיים זה מכבר בשוק ולפיו, בכל עסקה יינתן לרוכשים 'מכתב החרגה', שיחריג את הרוכשים משעבוד הדירה במקרה של מחלוקות מול הקבלן, החל מהרגע שבו ישלימו את מלוא התשלומים בגין הדירה.

הצעת החוק אושרה פה-אחד ותועבר למליאת הכנסת לקראת לאישור בקריאה ראשונה. לדברי לוין, גם משרדי הממשלה הרלוונטיים ואיגוד הבנקים תומכים בהצעה. בעקבות דרישת הבנקים, יובהר במכתבי ההחרגה, ש"הדבר מותנה בכך שהכספים שולמו כנדרש לחשבון הליווי", וזאת בניגוד לארועים בפרשת חפציבה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הביע תמיכה בהצעת החוק: "כיו"ר ועדת הכספים, אקדם כל דבר שייטיב עם ציבור רוכשי הדירות ויקל עליהם באחת העסקאות המשמעותית בחייהם" ציין. "בין כה וכה רכישת דירה היא דבר מורכב, הכרוך לא אחת, בקשיים ובתסכולים וזה עוד מבלי להתייחס למחירי הדירות, כך שיש לעשות ככל הניתן על-מנת לסייע לרוכשים".

יוזם הצעת החוק, ח"כ יריב לוין, ציין כי "רכישת דירה היא פעולה כלכלית משמעותית ביותר ומהווה עבור אזרחים רבים את הפעולה הכלכלית הגדולה והחשובה בחייהם, ובשים לב להיקף הגדול של התשלומים הכרוכים בעסקה זו, יש להגביר את ההגנה על הרוכשים ועל הכספים שמשולמים על-ידם".

לוין הוסיף, כי "הצעת החוק נועדה להסיר מכתפיהם של הרוכשים את הנטל והצורך להיות צד במחלוקות שהם אינם קשורים אליהן. ההצעה מוסיפה נדבך לחוק המכר, שכבר קבע הוראות מיוחדות להגנה על הרוכשים ועל כספם. בין השאר, נקבע שהתשלומים לקבלן ייעשו באמצעות חשבון מיוחד של הפרויקט המנוהל בבנק המלווה ושכנגדם ניתנת ערבות בנקאית לרוכשים". אלא שבכך העניין לא בא לידי סיום, כש"לא אחת מתגלעות מחלוקות בין היזמים או הקבלנים לבין הבנק המלווה וכתוצאה מכך נמנע הבנק מהסרת השעבוד הרובץ לטובתו על זכויות הקבלנים על הקרקע ועל הדירות ועקב כך, נמנע רישום הזכויות על שמם של הרוכשים. במקרים אלו, הרוכשים נקלעים למצב שבו למרות שעמדו בכל התשלומים, הם אינם יכולים לקבל את מלוא הזכויות בדירות שרכשו ובפועל הם הופכים לבני ערובה בידי הבנק בעת ניהול המחלוקת מול הקבלנים" אמר.

עוד הדגיש לוין כי "הסדר 'מכתב ההחרגה' כבר קיים אלא שהוא וולנטרי ועל-כן בשל חוסר ידיעה מצד הרוכשים, הם אינם דורשים לכלול אותו בהסכם המכר או שהבנקים דורשים עמלות של מאות שקלים ויותר עבור הנפקת מכתבי החרגה". "על-כן" אמר, "הצעת החוק נועדה לתת תוקף מחייב להסדר שהיה עד היום וולנטרי. מכתב ההחרגה יינתן בתוך 30 יום מרגע התשלום הראשון שהבנק קיבל והסדרת ההתקשרות החוזית רוכשים-קבלן-בנק. השעבוד של הדירה יוסר מיד עם השלמת התשלומים. במכתב יאמר לרוכש: "אתה שילמת, אנחנו מחריגים אותך מכל ההתנהלות וההתחשבנות שלנו עם הקבלן".