טיול לסופ"ש: חוויה ססגונית במיוחד ב"מתחם 21" בחיפה

בתחילת החודש נחנך בעיר התחתית בחיפה "מתחם 21", מיזם חדש שמשלב גלריות, סטודיואים לאמנות וחנויות עיצוב מסוגים שונים, לצד בתי קפה, מסעדות ופאבים

המאמץ המתמשך שמשקיעה עיריית חיפה בעיר התחתית הולך ונושא פירות. יש לעיר יותר ויותר מה להציע - היא מתחדשת, משתפצת ומשתדרגת, ובד בבד מפגיזה באירועים מדליקים שפונים למגוון רחב של אוכלוסיות - ותנועת המטיילים נמצאת במגמת עלייה מתמדת.

הפרויקט שקידם אותה לאחרונה הוא שיקום השוק הטורקי שבלב העיר התחתית - אזור קטן אבל יפהפה. בתחילת יוני 2013 נחנך מיזם שזכה לכינוי "מתחם 21", הממוקם באזור שבין רחוב הנמל לשדרות המגינים בעיר התחתית, ומשלב בילוי, תרבות וקניות עם מוקדי אמנות וחנויות עיצוב.

את השוק הטורקי בנו דווקא סלוניקאים, ב-1922, אבל בעשרות השנים האחרונות הוזנח האזור. כמו באתרים שכנים בעיר העתיקה, החליטו עיריית חיפה ומינהלת העיר התחתית להפוך את האזור למתחם אמנות. מאותו רגע החל מרתון שיפוצים, ובעלי בתים רבים הצטרפו ודאגו למתיחת פנים אסתטית. לתוך המתחם הקיים, שבו פעלו כבר שמונה אמנים כמו גם בית ספר לעיצוב, נוסף מקבץ מכובד של אמנים ויוצרים משלל תחומי עיסוק, שזכו לחנות/סטודיו ללא תשלום במשך שנתיים.

הרעיון הוא לאפשר למעצבים ולאמנים ליצור ולמכור את עבודותיהם ללא תלות בשיקולים כלכליים של תשלומי שכר דירה. הריכוז של רבים מהם יחד יוצר עניין ועילה לביקור, ומגדיל את התנועה באזור. גלריות לאמנות, חנויות עיצוב מסוגים שונים - עיצוב תעשייתי, עיצוב אופנה, עיצוב רב תחומי, חדרי חזרות ואולפני מוזיקה הממוקמים באזור לצד העסקים הוותיקים. בין המוזיקאים שהצטרפו למיזם גם שמות ידועים ומוערכים כמו אסף אמדורסקי, שבחר לעבוד על אלבומו החדש בחלל ייחודי בשוק הטורקי; או מיכה שטרית, שמתחיל לעבוד בסטודיו חדש, שבו ייצור מוזיקה, יעביר סדנאות כתיבה והלחנה ויכתוב פרוזה.

בעירייה מדגישים שהאמנים שנבחרו לפרויקט "נבחרו בפינצטה". התוכנית המקורית דיברה על 21 חנויות - ומכאן השם, אבל בסופו של דבר נבחרו 32. כל הפרויקט ממותג וממופה בתשומת לב. לכל החנויות השותפות בפרויקט שילוט אחיד ומזמין, עם שם היוצר/אמן. קטלוג מפורט מלווה אותו, וגם מפה שמסייעת בהכוונה. המבחר הגדול והעבודות היפות והמיוחדות מצדיקות שיטוט של כמה שעות.

מיקי אוחנה, למשל, מגדיר את עצמו "חייט פרא". הוא מאייר בטקסטיל, וזה אומר שאת הציורים שלו הוא תופר במכונת תפירה.

ב"אסופה ומעשייה" התאגדו שתי חנויות משוק הפשפשים שביפו למיזם ייחודי. אמנים צעירים עיצבו מוצרים וחברו לקהילות יצרניות (בעלי מוגבלויות, פגועי נפש וכדומה) שיוצרות אותם.

רעיון דומה אך שונה הגתה וביצעה סמדר לוין ב"ספרים וחפצים" - חנות לספרים מיד שנייה, רהיטים שאספה, שיפצה וריפדה, ופריטי טקסטיל שתפרה. שכנתה קלאודיה לקחה את אמנות הליבוד כמה צעדים קדימה. את סיבי הצמר היא משלבת בבדים ובבגדים, ויוצרת מוביילים שמחים, גופי תאורה וקישוטים יפים. ויש במתחם עוד חנויות מעניינות: אונגר הוא סטודיו לצורפות, ב"אחת אחת" מייצרות צמד סנדלריות נעלי עור מעוצבות בעבודת יד, חן לוין מייבאת אופנה ואקססוריז ועוד רבים וטובים.

בפינת השוק (הדרומית מערבית) ניצב בניין הסיטי - מבנה אבן מונומנטלי מרשים. הוא נבנה בשנות ה-20 במאה שעברה, ועיצובו מקשר בין מזרח ומערב, עבר והווה. יש בו קשתות ארוכות, ותבליטי מטבעות מתקופת החשמונאים (בר כוכבא) ומימי בית ש ני. המבנה ההיסטורי אכלס בעבר את בנק אפ"ק (שלימים הפך לבנק לאומי), ולאחרונה עבר שיפוץ ושימור שהותירו את אופיו המיוחד.

במקביל מעודדת מינהלת העירייה פתיחה של מקומות בילוי, ברים, מסעדות, בתי*קפה לצד אלה הוותיקים, כמו המוסד החיפאי הוותיק מעיין הבירה, מסעדה המגישה בשרים מעושנים ופירות ים לצד רגל קרושה וכבד קצוץ. ראובן מאיר מספר שכילד הוא גדל במסעדה של אביו, שנפתחה לפני למעלה מחצי מאה (ב-1962). לימים קיבל אותה לידיו ושמר על אופייה ועל סגנונה, וכיום בנו מנצח על המטבח.

בכל יום שלישי בערב נסגר הרחוב, ואל הכביש מוצאים עשרות שולחנות שמתמלאים בתושבי העיר. מדהים לראות את מנעד הגילאים הרחב - צעירים שבאים לשתות בירה ומבוגרים שכנראה מכירים את המקום מילדותם. הרחוב הופך למדרחוב, בקצהו מוצבת במה, ומדי שבוע יש מופע בסגנון אחר. זה הרגיש כמו מסיבת רחוב עליזה לכל המשפחה - חוויה! (טל' 04-8623193).

עמותת התיירות של חיפה ארגנה לקיץ הקרוב סיורים מודרכים ברחבי העיר, וגם במתחם 21. בין הסיורים המתאימים למשפחות עם ילדים מומלץ הסיור שמוביל הקוסם יוני אלדיני, שמעדיף את ההגדרה אמן על-חושי, שמשלב בהדרכתו גם קסמים ותעתועים למיניהם. אנחנו הצטרפנו לטיול בהדרכתו במושבה הגרמנית היפהפייה, ומלבד סיפורים מרגשים ומצחיקים על תולדות המושבה ועל אנשיה, הוא הפליא בזריזות ידיים, בקריאת מחשבות ובקסמים נוספים. 50 שקלים למשתתף, בהרשמה מראש, טל' 1-800-30-50-90.