שלום, לפיד ועיני סיכמו: הסכם לרפורמה בחח"י בתוך 4 חודשים

הרפורמה בחברת החשמל אמורה להיות מורכבת מ-4 פרקים: שינוי מבני, התייעלות, תגמול לעובדים וחיזוק מבנה ההון של החברה ■ 2,000 עובדים בגילאי 55 ומעלה יפרשו ■ אלה שיישארו יקבלו הטבות במיליארדים

הממשלה וההסתדרות יפעלו להשגת הסכם היסטורי לרפורמה בחברת החשמל בתוך 4 חודשים, כך סוכם בימים האחרונים בין שר האנרגיה סילבן שלום, מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני ושר האוצר יאיר לפיד. בשיחות שנערכו בין השלושה בימים האחרונים הוחלט כי המו"מ לרפורמה בחברה יחודש באופן רשמי בתוך 3 שבועות ויימשך בין 3 ל-4 חודשים עד לגיבוש הסכם סופי.

השבוע עורך שלום סדרת פגישות מרתוניות עם הדרגים המקצועיים הבכירים במשרדו, עם רשות החשמל ועם דירקטוריון חברת החשמל בניסיון להביא לגיבוש עמדה מוסכמת. שלום אמר בפגישות כי בכוונתו לבחון את כל ההצעות שעל הפרק וכי הוא אינו רואה עצמו כבול להבנות שהושגו בתקופת הממשלה הקודמת, שנכשלה בניסיון להגיע להסכם על רפורמה בחברה.

כך, למשל, המודל הקובע כי יצרני החשמל הפרטיים יגדילו את פלח השוק שלהם ל-40% וחברת החשמל תשמור בידיה את 60% הנותרים, איננה הנוסחה היחידה שנשקלת בימים אלה על-ידי שלום ואנשיו.

את השיחות על הרפורמה בחברה הוביל בתקופת הממשלה הקודמת סגן שר האוצר ח"כ יצחק כהן מש"ס. השיחות הופסקו לפני הבחירות בהוראת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט, שקבע כי אין זה ראוי שהממשלה היוצאת תקבל החלטה בנושא כה עקרוני ומרכזי למשק החשמל. יו"ר ועד העובדים של חברת החשמל, מיקו צרפתי, אמר אז, בדיון בוועדת הכספים של הכנסת, כי השיחות הגיעו לשלב כה מתקדם שחתימת הסכם הייתה רק עניין של ימים. ואולם בפועל היה עדיין מרחק רב בין הצדדים, בעיקר סביב נושא חיזוק האיתנות הפיננסית של חברת החשמל.

הרפורמה בחברת החשמל אמורה להיות מורכבת מ-4 פרקים: שינוי מבני, התייעלות, תגמול לעובדים וחיזוק מבנה ההון של החברה, שמצבת חובותיה הכוללת עולה על 70 מיליארד שקל.

בפרק השינוי המבני הושגה הסכמה מצד העובדים להוצאת תחנות כוח קיימות ועתידיות משליטת החברה לידי גורמים פרטיים. השיחות בפרק זה תקועות סביב היבטים שונים של הוצאת יחידת ניהול המערכת. בפרק ההתייעלות דובר על פרישת מוקדמת של עד 2,000 עובדים בגילאי 55 ומעלה ובפרק התמורה לעובדים דובר על חבילת הטבות בהיקף כספי שבין 6 מיליארד (הצעת מנכ"ל החברה) ל-10 מיליארד שקל (דרישות העובדים).