חממה טכנולוגית לאלביט מערכות: "לצד הפחד קיים סיכוי"

אלביט מערכות תשיק מחר בבאר שבע את החממה הטכנולוגית אינקוביט ■ החברה תשקיע כ-12 מיליון דולר ביותר מ-20 חברות ■ מנכ"ל החממה רן בר סלע: "באים אלינו אנשים עם חלום - ננסלה להתחבר ללהט של היזמים"

אלביט מערכות, אחת משתי החברות הביטחוניות הגדולות בישראל מפילה את החומות ומתחילה להציץ החוצה, על מנת למצוא טכנולוגיות חדשות.

מחר (ה') יחנכו ראשי החברה את החממה הטכנולוגית החדשה של אלביט בבאר שבע. החממה, ששמה אינקוביט, תתמוך בשמונה השנים הקרובות ביותר מ-20 חברות שיעסקו בתחומים סינרגטיים לפעילותה.

מאז שקיבלה את הזיכיון להקמת החממה החדשה, במסגרת תוכנית החממות של המדען הראשי במשרד הכלכלה, בחנו ראשי אלביט מערכות לא פחות מ-50 הצעות ורעיונות שהעלו יזמים - בניסיון להצטרף אל פורטפוליו החברות שעדיין נמצא בשלבי הקמה.

"באים אלינו אנשים עם חלום ואתה רואה בעיניים את הברק. מבחינתם, זאת לא רק עבודה. אנחנו מקשיבים, לומדים את הרעיונות ומנסים להתחבר אליהם ואל הלהט של היזמים", כך סיפר בשיחה עם "גלובס" מנכ"ל החממה, רן בר סלע.

"ניתן לאפיין את כל הרעיונות שמובאים אלינו בעומק טכנולוגי, חלקם מגובשים וחלקם עדיין באים עם מצגות פאואר פוינט. ועדיין - יש כאן פוטנציאל טכנולוגי מרשים ורציני וזה האתגר הגדול ולצדו גם הסיכון הגדול", הוסיף בר סלע.

רוב הטכנולוגיות שהוצעו בידי יזמים, בניסיון להנביט אותן במסגרת הפעילות של החממה החדשה, משיקות לתחומי הפעילות המרכזיים של אלביט מערכות: אלקטרו-אופטיקה, סייבר, ננו-טכנולוגיה ועוד.

"יש דברים שנראים מפחידים מבחינה טכנולוגית אבל לצד הפחד קיים גם סיכוי", מספר בר סלע. אלביט, נציין, פיתחה בין השאר, קסדה לטייסי מסוקים, כוונות מיוחדות וסימולטור ללוחמי סייבר.

בדיקת היתכנות

חלק מההצעות שכבר הוצגו לראשי החממה החדשה נמצא בהליכים מתקדמים של בדיקת היתכנות, ובאלביט מערכות העריכו כי עד סוף השנה החממה תקלוט שתי חברות ראשונות שיזכו לחסותה לתקופה של שנתיים.

במסגרת התוכנית העסקית שלה, החברה מתכוונת לקלוט בחממה כ-4-5 חברות חדשות בשנה, כך שתתמוך בו זמנית ב 12 חברות: "נתחיל בסוף השנה עם חברה אחת או שתיים ובשנה השנייה או בשנה השלישית נעשה את הקפיצה במספר החברות שיהיו בפורטפוליו שלנו. החברות האלה ייהנו מתשתיות, הון אנושי רלוונטי, ידע הנדסי ובהמשך - גם מיכולות השיווק של אלביט מערכות", אומר בר סלע.

השקעה במו"פ

לאורך כל תקופת הזיכיון, אלביט מתכוונת להשקיע בחממה כ-12 מיליון דולר, כשכל חברה תהנה מתקציב של כ-2.5 מיליון שקל - 85% מהם ממענקי המדען הראשי.

אלביט מערכות משקיעה כיום סכום של כ-250 מיליון דולר בשנה במחקר ופיתוח. מדובר בכ9% ממכירותיה של החברה בארץ ובעולם.

סגן נשיא אלביט מערכות, חיים רוסו שמשמש גם יו"ר מועצת המנהלים של חממת אינקוביט אומר כי ההחלטה על הקמת החממה החדשה - מייצגת התפתחות של מגמות חדשות בחברות תעשייתיות חפצות חיים: לא להסתפק רק ביזמויות וברעיונות בתוך הבית, אלא לחפש את החידושים גם בחוץ.

"במשך 60 שנה לא עשינו דבר כזה וגם אחרים לא", אמר רוסו, "אנחנו חברה תעשייתית ראשונה שניגשת למהלך כזה, שהוא מהותי עבור אלביט. בשנים האחרונות הטכנולוגיה רצה, והובילה את התעשיות לגישה של פתיחות לחדשנות.

"קשה להמשיך ולהחזיק בגישה שלפיה אפשר להנביט ולהצמיח את הכול בתוך הבית ולהוסיף ולעמוד בחזית הטכנולוגית. זאת הסיבה שעוד חברות מהדקות את הקשרים שלהן עם האקדמיה ועם חברות קטנות.

"הגענו לנקודה שבה פשוט חייבים להסתכל החוצה ולראות את מה שיש שם. חממת אינקוביט מבטאת את מימוש התפישה הזאת. אני מעריך שבשנים הקרובות נראה עוד ועוד חברות שעושות מהלכים דומים, כי אין מנוס מכך".

ערב חנוכת החממה הטכנולוגית החדשה, שכבר זכתה ללוגו מעוצב, תוכנית עסקית מהודקת ויזמים להוטים - בחברה הביטחונית מנסים להנמיך ציפיות: "יהיה קצת יומרני לומר שמכאן תינבט הטכנולוגיה שתוביל את מוצר הדגל העתידי של אלביט מערכות.

"אנחנו עדיין חברה של 10,000 עובדים. ועדיין - מי שרוצה להמשיך ולהוביל בעתיד בתחום הפעילות שלו, חייב לפתוח את הראש", אומר רוסו.