רפורמה בשירות המדינה: יוחמרו התנאים לקבלת קביעות

ועדת לוקר-דיין הגישה את המלצותיה, ובהן גם הגבלת כהונת הבכירים ושינוי אופן גיוס העובדים ■ ההסתדרות צפויה להתנגד לחלק מההמלצות ■ עיני: "אינני מכיר את הרפורמה בשירות המדינה אלא על-פי מה שפורסם"

הוועדה הממשלתית לרפורמה בשירות המדינה, ועדת דיין-לוקר, הגישה היום (ד') את המלצותיה, ובהן ביטול הקביעות האוטומטית, שינוי שיטת התגמול, שינוי אופן גיוס העובדים והגבלת כהונות הבכירים.

יישום ההמלצות עדיין צפוי להיתקל בקשיים. הן יובאו לאישור הממשלה בקרוב ולאחר מכן צפויה להתקיים הידברות עם ההסתדרות. הרפורמה תקפה לגבי כ-67,000 העובדים בשירות המדינה, ולא כוללת את עובדי השירות הציבורי.

ההמלצה העיקרית עוסקת בשינוי התנאים לקבלת קביעות ובביטול קבלת קביעות אוטומטית אחרי שנתיים. הוועדה המליצה להאריך את תקופת הניסיון ל-5 שנים, ומקרב העובדים שעברו תקופה זו, רק מי שקיבל הערכה גבוהה ממחצית מעובדי המשרד יקבל לקביעות. מי שלא יקבל - יזומן לשימוע לפני פיטורים.

המלצה מרכזית נוספת עוסקת בשינוי שיטת התגמול, שיינתן לפי איכות העבודה ולא אוטומטית או על-פי ותק. לפי הוועדה, תבוצע הערכת עובדים לפי יעדים של קובעי המדיניות במשרד. מעתה, קידום, תגמול כספי או זכאות להדרכה, יהיו תלויי הערכה חיובית. כמו כן, הנציבות תטמיע מנגנון דיפרנציאלי להערכת מיומנויות וביצועי עובדים. הערכת התפקוד והביצועים של העובד יהוו כלי עבורו ועבור המנהל, שעליו יבוססו החלטות בדבר עתידון.

כיום הערכת העובד אינה רלוונטית לכישוריו או לתפקודו. ממוצע הערכות העובדים בשירות המדינה עומד על 9.62 מתוך 10. "כתוצאה מכך, המגזר הציבורי מאבד כלי ניהולי מרכזי בהנעת העובדים ובהכוונת הארגון להישגים", כתבו חברי הוועדה.

הוועדה ממליצה עוד לשנות את אופן גיוס עובדים. בין השינויים המתוכננים: הפחתת משך קליטת העובד לתפקיד מ-147 ימים לכ-70 ימים. כמו כן, המכרז הפנימי יבוטל ובמקומו יתקיימו מכרז בינמשרדי ומכרז חיצוני. על מנת למשוך מועמדים למכרז הפומבי, תפרסם הנציבות גם את טווח השכר הצפוי למשרה, ההטבות וכדומה.

שינוי נוסף שמוצע הוא הגבלת קדנציות ורוטציות בסגל הניהול הבכיר. הוועדה ממליצה כי כל בעל תפקיד בסגל הניהולי הבכיר יסיים את תפקידו - בין אם באמצעות רוטציה עם בעל תפקיד מקביל במשרד מקביל או באמצעות קדנציה תחומה בזמן - לאחר 8 שנים. כמו כן, משך כהונה מינימלי יהיה 4 שנים, על מנת להעניק לבכירים ודאות תעסוקתית. הרפורמה מעניקה למדינה לשמור לעצמה את היכולת לשמר מצטיינים מעבר לפרק הזמן הקצוב. עם זאת, המדינה לא תסיים העסקה של בעלי תפקידים בסגל הבכיר הנמצאים סמוך לגיל הפרישה.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מסר בתגובה ל"גלובס": "אינני מכיר את הרפורמה בשירות המדינה אלא על-פי מה שפורסם. כל מה שקשור לנושא זכויות העובדים ולהשלכות על העובדים, יכול להתקיים רק אם תהיה הסכמה עם ההסתדרות".

עיקרי הרפורמה בשירות הציבורי

■ הארכת תקופת הניסיון והחמרת התנאים לקבלת קביעות

■ תגמול בשכר לפי ביצועים ואיכות העבודה, ולא אוטומטית או על-פי ותק

■ הגדלת התחרות במיון עובדים ושיפור תהליכי המיון

■ הגבלת כהונות בזמן ורוטציות בסגל הניהול הבכיר