צים ומחזיקי האג"ח על מסלול של התנגשות

צפויים להצביע בשבוע הבא נגד בקשת החברה לדחות העמדת הבטוחה לחוב

אסיפת מחזיקי האג"ח הפרטיות של חברת צים שנערכה אתמול (ד') במלון סיטי שבת"א, מתחה עוד יותר את החבל שבין הגופים המוסדיים מחזיקי האג"ח לבין הנהלת חברת הספנות שנקלעה לקשיים.

האסיפה דנה בבקשת החברה לדחות העמדת בטוחה בשווי כ-25 מיליון דולר לטובת מחזיקי האג"ח, מתחילת החודש הבא לסוף 2014. אם הצעה זו לא תזכה לתמיכת רוב של 75% מקרב המחזיקים, הם יתבקשו להצביע האם להסמיך את נאמני האג"ח - הרמטיק ובנק אגוד - לנקוט הליכים כנגד החברה במידה שלא תעמיד לטובתם את הבטוחה.

בפתיחת האסיפה הסבירו המנכ"ל רפי דניאלי וסמנכ"ל הכספים גיא אלדר את ההיגיון שמאחורי בקשת הדחייה - בקשת הבנקים המממנים של צים, אשר מהווים את הנושה העיקרי של החברה, שלא לשפר את מצבו של מי מהנושים האחרים בזמן שהיא מנהלת מו"מ להסדר חוב כולל.

זאת, לאחר שבתחילת השנה הסכימו הבנקים לדחות תשלומי חוב בהיקף של 166 מיליון דולר משנת 2013 לסוף שנת 2014. הסכמה זו אפשרה למעשה לחברה להמשיך ולפעול, ובין היתר לשלם למחזיקי האג"ח את הריבית הרבעונית לה הם זכאים, בהיקף של כ-5 מיליון דולר.

הבטוחה - אוניה בשווי 25 מיליון ד'

מחזיקי האג"ח, המיוצגים על ידי יוני שר (הראל), אמיר צ'צ'יק (מגדל) וניר עובדיה (קרנות הפנסיה עמיתים), לא השתכנעו מטיעוני ההנהלה, ודרשו מהחברה לעמוד בהתחייבות החוזית שנתנה להם, במסגרת הסדר החוב הקודם בחברה. נכון להיום, לטובת מחזיקי האג"ח, המייצגים חוב של כ-391 מיליון דולר, עומדת בטוחה בדמות אוניה בשווי של 25 מיליון דולר בלבד.

ההצבעה תיערך בשבוע הבא, ואם מחזיקי האג"ח ידחו בקשת החברה לדחייה, תיאלץ צים לנדוד חזרה אל הבנקים, ולנסות להגיע איתם להסדר שימנע את הגעת החברה לביהמ"ש.

מצים, שהיקף חובותיה לנושים השונים עומד על כ-3 מיליארד דולר, נמסר בתגובה כי "בעלי איגרות החוב לא עובדים בחלל ריק, אלא בחדר שבו מספר גדול של קבוצות נושים: בעלי אוניות, בנקים ומספנות. כל אלה פועלים לטובת הסדר חוב, והסכימו לוותר על ביטחונות ותשלומים במזומן כצעד מקדים בתקופת הדיאלוג על ההסדר. היחידים שמערערים את שיווי המשקל הם בעלי האג"ח, שאינם מבינים את ההשפעה שיש לצעדיהם עליהם עצמם ועל החוסכים שהם מייצגים".