וודסייד שוקלת להקים מתקן הנזלה בקפריסין במקום בישראל

לפי דיווח של העיתון האוסטרלי "West Australian" וודסייד שוקלת מחדש את התוכניות שלה בישראל בעקבות חתימת מזכר הבנות בין ממשלת קפריסין לקבוצת דלק ונובל אנרג'י ■ עסקת לוויתן בסכנה?

חברת וודסייד שוקלת להצטרף לקונסורציום להקמת מתקן הנזלה לגז טבעי בקפריסין במקום בישראל, כך מדווח הבוקר (ו') העיתון "West Australian". החברה האוסטרלית שהתכוונה לרכוש 30% מהזכויות ב"לוויתן" ולהקים מתקן הנזלה בישראל לצורך יצוא הגז לשווקי המזרח הרחוק שוקלת מחדש את תוכניותיה בעקבות חתימת מזכר הבנות בין ממשלת קפריסין לקבוצת דלק ונובל אנרג'י.

העיתון מציין כי העובדה שבקונסורציום אין כיום חברה בעלת ידע בהקמת מתקני הנזלה (LNG) מגבירה מאד את סיכויי הצטרפותה של וודסייד, הנחשבת למובילה עולמית בתחום הקמת מתקנים כאלה, שעלותם מתחילה ב-6 מיליארד דולר ועשויה להגיע לעשרות מיליארדים.

בנוסף, לפי הדיווח, ביום ראשון הקרוב יפוג הדד-ליין שהציבה וודסייד לעצמה להשלמת עסקת לוויתן, שבמסגרתה הציעה לשלם 1.5 מיליארד דולר לנובל אנרג'י, קבוצת דלק ורציו עבור 30% מהזכויות במאגר. אמנם הממשלה העבירה בשבוע שעבר הצעת החלטה המתירה יצוא גז מישראל אך נראה כי בוודסייד התרשמו כי הדרך להקמת המתקן רצופה עדיין במספר רב של קשיים וסימני שאלה - הראשון שבהם הוא העתירה לבג"צ שהגישו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' וראובן ריבלין.

חתימת מזכר ההבנות בקפריסין מעידה כי המדינה מקדימה את ישראל במספר צעדים במירוץ להקמת מתקן ה-LNG. בקפריסין כבר נבחר אתר להקמת המתקן באזור התעשייה ואסיליקוס שבדרום האי, בעוד שבישראל עדיין לא החלו דיונים רציניים לגבי אפשרות הקמתו. בנוסף, פורסם לאחרונה כי וודסייד מוטרדת מהאיום הבטחוני מצד החיזבאללה וגורמים נוספים על מתקן שיוקם בישראל.

ההנחה היא כי אם יוקם מתקן LNG בקפריסין לא יהיה צורך במתקן נוסף באזור דרום מזרח הים התיכון. בקפריסין עצמה התגלה עד כה גז בכמות שמצדיקה הקמת מתקן בסיסי (טריין אחד) בעלות של 6-8 מיליארד דולר, אך רבים הסיכויים כי במימי האי יתגלו בשנים הקרובות מאגרי גז נוספים.

במסגרת דיוני וועדת צמח הוחלט להמליץ כי מתקן הנזלה יוקם אך ורק בשטח הנמצא בשליטה ישראלית לאור המשמעות האסטרטגית הרבה שיש למתקן כזה.