פרנקל יצטרך לחצות קווים

הזירה היחידה שמכיר הנגיד הנכנס היא זירת ניפוח השווקים הפיננסיים

מאז הוכרזה בחירתו המפתיעה של נגיד בנק ישראל הנכנס, פרופ' יעקב פרנקל, מנסים כולם (כולל עבדכם הנאמן) להבין ולנסות להעריך איזה פרנקל יגיע וכיצד יפעל. הדגש הוא כמובן על איזה פרנקל מכיוון שהפילוסופיה של פרנקל כפי שהיכרנוה היטב בתקופה שלפני משבר לימן ברדרס ו-AIG , לא ממש תקפה היום. המשבר טרף את כל הקלפים.

לעניות דעתי כל מי שחושב שפרנקל יחל בהעלאות ריבית עקב תפיסת עולמו המוכרת שראתה באינפלציה אויב, שוגה בענק. כמו כן כל מי שסבור שעקב התבטאויותיו בעבר נגד התערבויות בשוק המט"ח יפסיק בנק ישראל להתערב- טעות בידו.

פרנקל חוזר לזירה שונה לחלוטין. זירה של סביבת ריבית אפסית, שלא ממש מוכרת למקבלי החלטות, זירה של מיתון עולמי וירידה מתמשכת של תחזיות צמיחה בכל העולם, זירה של מלחמת מטבעות בה אפילו קודמו בתפקיד סטנלי פישר כבר הבין שאין גלובליזציה וכל מדינה חייבת לשמור על עצמה.

אפשר בבדיחות הדעת לומר כי הזירה היחידה שמוכרת לנגיד הנכנס הינה זירת ניפוח השווקים הפיננסיים. מקטרגיו לא ישכחו לו את מעורבותו בניפוח הבועה הישראלית בראשית שנות ה-90, בתקופת כהונתו הקודמת כנגיד בנק ישראל.

אני סבור כי האתגר העיקרי העומד בפני פרנקל הינו שמירה על הנכס העיקרי שמבטיח צמיחה בישראל- היצוא והתעשייה המקומית. לגבי הריבית פרנקל לא יכול ולא יעשה דבר, בטח שלא יעלה אותה בתקופה הקרובה, שכן אין אפילו קצה קצהו של חשש מהתפתחות אינפלציה. ללא המיסים שהועלו לאחרונה אנו נמצאים בסביבת אינפלציה אפסית. גם על המיתון העולמי אין לפרנקל יכולת שליטה וכל שנותר לו לעשות הוא להצטרף לתקוות נגידי הגושים הגדולים שההתאוששות תחל בשנה הבאה.

פרנקל מקבל מפישר תמונה די אפורה לגבי מצב המשק. מציאת הגז היא זקירת עידוד המהווה קרש הצלה לצמיחה מנסיגה דרמטית אולם גם כך מפרסם בנק ישראל בשבוע שעבר נתונים המובילים לירידה חדה בתחזית הצמיחה לשנה הקרובה. התחזקות השקל פוגעת עוד יותר בצמיחה, תגרום לעצירה בגיוסים, בהשקעות ותגביר את האבטלה. לא לחינם שם פישר את הקלפים על השולחן ומכריז מלחמה גלויה נגד הספקולנטים והתחזקות השקל. אני לא כל כך מסכים עם קביעתו שאי אפשר לרצות משק חזק עם מטבע חלש. כשהקלף החזק בידיך, והקלף החזק של מדינת ישראל הוא הידע והטכנולוגיה, אתה יכול לקבוע את כללי המשחק. כל שעליך לעשות הינו להפריד בין השקעות ריאליות שמחזקות את המשק להשקעות ריאליות שמחלישות אותו ופוגעות בו.

בנקודה זו דווקא יש לפרנקל יתרון. אם יאמץ את גישת קודמו, גישתו תהיה הרבה יותר קיצונית כי פרנקל הישן והטוב אינו בוחל באמצעים. למען האמת אין לו גם הרבה עבודה. כל שעליו לעשות הינו לגייס את ראש הממשלה ואת שר האוצר על מנת לשכנע את הדרג המקצועי באוצר להעדיף את טובת המשק.

ברגע שבאוצר יבינו שמדינת ישראל תרוויח הרבה יותר משקל חלש ניתן יהיה לנקוט בשורה של צעדים אותם מניתי בטורי הקודמים על מנת להחליש את עוצמת זרימת ההון הספקולטיבי לישראל. עצם החזרה למתווה של שיתוף פעולה בין שני הגופים האחראים על קביעת המדיניות-0בנק ישראל והאוצר, כבר תעשה חלק מהעבודה.

ונקודה אחרונה למחשבה. פרנקל מגיע אלינו מתפקיד יו"ר בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס ובעברו כיהן בתפקיד בכיר בבנק ההשקעות מריל לינץ'. בנקים אלו ולקוחותיהם - קרנות גידור רבות הפועלות באמצעותם הם בין הגופים המובילים את הפעילות הספקולטיבית בשוק המט"ח המקומי. על מנת להתמודד כראוי עם האתגר המצפה לו חייב פרנקל לחצות את הקווים ולהתחיל להתמודד מול שותפיו בעבר. האם הוא מסוגל לכך? ימים יגידו.