אשר: "החשבוניות הפיקטיביות בארץ - עשרות מיליארדי שקלים"

מנהל רשות המסים בכנס לשכת רו"ח: "הצ'יינג'ים הפכו למכבסה של הון שחור" ■ "כספים ישראלים המוחבאים בחו"ל מגיעים לכ-12-13 מיליארד שקל, לכל הפחות"

"החשבוניות הפיקטיביות הם מכת מדינה. מדובר בהיקפים של עשרות מיליארדים או לפחות כמה מיליארדים טובים. בכל תיק שאנחנו תופסים אנחנו רואים קרוב למיליארד או שני מיליארד שקלים. אנשים מוציאים חשבוניות פיקטיביות בלי שום מצפון ובלי שום הגבלה, ורואים את זה במגוון התיקים שלנו במע"מ ובמס הכנסה" - כך אמר הבוקר (ב') מנהל רשות המסים, משה אשר, בכנס השנתי של רואי החשבון באילת.

לדבריו, רשות המסים מקדישה מאמצים משמעותיים להילחם בתופעה. "חלק גדול מהעבודה שלנו בחקירות עוסק בהתמודדות עם החשבוניות הפקיטביות, עם ובלי המשטרה, ויש הרבה מאוד תיקים בצנרת. זו מכת מדינה שחייבים להקטין ולצמצם בצורה דרמטית".

כלי נוסף למלחמה בחשבוניות הפקטיביות אליו התייחס אשר, הוא המע"מ המקוון. "אחד הכלים שהפעלנו בשנים האחרונות להתמודד עם זה הוא המע"מ המקוון, אבל כרגע זה מחייב עסקים עם מחזור של למעלה משני מיליון שקלים. אנחנו פועלים להרחיב את העוסקים שיהיו חייבים לדווח במע"מ המקוון".

אשר הוסיף כי מדיניות רשות המסים בשנים הקרובות, וצו השעה, מחייב להעמיק את הגבייה ואת האכיפה במסגרת המלחמה בהון השחור. "ניצור את התשתית החוקית והסמכויות לפעול בנושאים האלה, ונעבוד גם לגיוס מאוד עובדים חדשים לרשות המסים", אמר אשר והוסיף, כי "יש כבר דיונים על כך עם האוצר ובימים הקרובים הנושא הזה ייסגר לתקציב שנת 2013-2014, וייתווספו מאוד עובדים לרשות כדי להתמודד עם ההון השחור בצורה טובה יותר".

בקשר לתיקוני החקיקה הנדרשים לשם המאבק בהון השחור, הדגיש אשר שניים מהתיקונים ההכרחיים: הטיפול בדיווח על כספים בצ'יניינג'ים והפיכת עבירות המס לעבירות מקור על פי חוק הלבנת הון. "יש שני נושאים חשובים מאוד למלחמה בהון השחור - האחד הטיפול בצ'ינגינים. מתגלגלים שם סכומי עתק, והגופים האלה הופכים למכבסה של הון שחור. אנחנו נפעל כדי להגביר את הדיווחים על הסכומים הגדולים ולהצליב את המידע שמתקבל כדי לזהות את אותן עסקאות חשודות. הנושא השני הוא הפיכת עבירות מס לעבירות מקור בחוק איסור הלבנת הון".

לדברי אשר: "לפי הדיווחים מהרשות לאיסור הלבנת הון יש למעלה ממיליארד שקלים תנועות הון חשודות שצריך לבחון את היבטי המס שלהן, אבל כרגע רשות המסים לא חשופה למידע, כי עבירות המס אינן עבירות מקור".

אשר חזר על דברים שאמר בחודשים החולפים מאז מונה לתפקידו מעל כל במה, בדבר כוונת הרשות להילחם בתופעת הסתרת כספים ישראלים המוחבאים בחו"ל. "חשפנו כמה מיליונים של ישראלים שנמצאים בחו"ל ואנחנו נפעל לאתר עוד ועוד כספים של ישראלים שנמצאים בין היתר בנאמנויות בחו"ל, שלהערכתנו מגיעים לכ-12-13 מיליארד שקל, לכל הפחות. יש הרבה מאוד הון של ישראלים שנמצא בחוץ לארץ בין אם הוא נמצא בנאמנויות או בחשבונות בנק".

אשר התייחס גם לרשימה שפורסמה ב"גלובס" בחודש שעבר ובה שמות מאות ישראלים וחברות הקשורות לישראלים, הרשומות במדינות המשמשות כמקלטי מס, בהן איי קוק, איי הבתולה והונג-קונג. "רק לאחרונה פורסמה רשימה של 140 ישראלים שיש להם חשבונות במקומות אחרים. כמובן שהרשימה הזאת נבדקת על ידי הרשות, וכל שם שמופיע בה נבדוק אחד לאחד האם ההכנסות מדווחות כראוי - ואיפה שצריך לפעול בצורה נוקשה, אז נפעל בצורה נוקשה".

במהלך פאנל הפתיחה העניקה הלשכה לדורון ארבלי, מנהל רשות המסים לשעבר, מתנה לרגל פרישתו מהתפקיד - אות תודה לעבודה משותפת ופוריה מול הרשות. בתום הפאנל, סיכם ארבלי במשפט את כהונתו כמנהל הלשכה: "הייתי בתפקיד שנה וחצי - תקופה יחסית קצרה - אבל אינטנסיבית מאוד. חווינו הרבה מאוד בזמן הזה. גם משבר כלכלי, גם תקציב, גם מחאה חברתית, זו הייתה תקופה מעניינת - ותודה לכם רואי החשבון על העבודה המשותפת הנעימה".