בלי חוק זה לא יעזור

צריך שיהיה ברור מה עושים במקרים כמו של צבי בר

יהיה חבל אם פרשת צבי בר תעבור מבלי שנלמד ממנה לקח מעשי. נגד ראש עיריית רמת-גן הוגש כתב אישום על קבלת שוחד מאנשי נדל"ן בגובה כ-2 מיליון שקל. זו ללא ספק האשמה חמורה, המקבלת משנה חשיבות מהיות הנאשם ראש עירייה גדולה.

כי השוחד עצמו הוא לא האלמנט החמור ביותר בהאשמות מסוג זה. בדרך-כלל נותני השוחד ברשויות מקומיות הם קבלנים המבקשים לבנות מחוץ לחוק. בנייה כזאת היא באמת בכייה לדורות. כמעט בלתי אפשרי לבוא ולהרוס בניינים שנבנו בצורה לא ראויה, והם נשארים לעמוד במקום שבו נבנו עוד שנים רבות, לפעמים לתמיד. הם יכולים להיות מכוערים, או מסוכנים, או בלתי ראויים למגורים - אבל בניין שנבנה לא יוסר.

נזק לתושבים

כלומר, הנזק הגדול הוא לא שראש עירייה עושה עושר ולא במשפט. הנזק הוא העובדות שנקבעות בעיר בניגוד לאינטרס של התושבים. לכן, אני חושב שכתב אישום על לקיחת שוחד תמורת בנייה לא חוקית צריך לכלול גם עונש על הנזק שנגרם לתושבי העיר. לא ידוע לי שהיום יש דבר כזה, אבל זו כמובן אינה סיבה להימנע מעשייה בכוון זה.

בר רץ שוב

הדברים אינם אמורים בהכרח על צבי בר, שכן הוא לא הורשע, ומכיוון שכך הוא כמובן בחזקת זכאי, עד שההאשמות נגדו יוכחו בבית המשפט. השאלה שנוצרה לגביו, ולגבי שכמותו לפניו, היא מה עושים איתו עד שעניינו יוכרע בבית המשפט.

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, קבע חד-משמעית כי על רקע ההאשמות, בר לא יכול להמשיך בתפקידו. מי שאמור לבצע את הנחייתו של היועץ היא מועצת עיריית רמת-גן.

המועצה החליטה שבר ימשיך בתפקידו. אחד מחברי המועצה הגיש עתירה לבג"ץ נגד החלטת המועצה, שתידון בעוד כשבועיים. בינתיים, החריף בר את המצב כשהודיע היום (ב'), בדיון מקדמי בבית המשפט, כי הוא מתכוון לרוץ בבחירות הקרובות לראשות העירייה.

יש כאן מצב מבלבל. מצד אחד, כאשר מבינים את ההאשמות נגד בר, נראה מובן מאליו שהוא לא יכול להמשיך בתפקידו. מצד שני, אין חוק הקובע זאת. ובהיעדר חוק, מה שיש זו חוות-דעתו של היועץ המשפטי. שהיא בהחלט בעלת משקל, אולם אינה יכולה להיות מחייבת.

לוינשטיין יש דעה איקס? למועצת העיר יש דעה אחרת. באין חוק נוצרת מלחמת דעות ופרשנויות, שהעליון אמור להכריע ביניהן. אבל גם לעליון קשה להפעיל סמכות כשאין לו חוק להסתמך עליו.

המועצות המקומיות הפכו לאחד ממוקדי השחיתות המרכזיים בארץ. צריך שיהיה ברור מה עושים במקרים כאלה, ואיך עושים. זה לא עניין לדיונים וחוות-דעת, זה מצב המתחנן לחוקים ברורים. וכמה שיותר מהר.