החברות נקלעות לקשיים - ומוכרות נכסים במחירי סוף עונה

קשיים של חברה אחת יוצרים הזדמנויות עבור הרוכשים של נכסיה ■ בשנים האחרונות יש לא מעט חברות בשוק ההון המקומי שנקלעו למצוקה ונאלצות לממש נכסים; הנה כמה דוגמאות

בשבוע שעבר רכשה קרן פימי את מניות השליטה בחברת תאת טכנולוגיות מידי כונסי הנכסים שמונו לחברת ישאל, מקבוצת קמן אחזקות שהייתה בשליטת רוני אלרואי. מי שהסתכל על המחיר שהוצמד למניות הללו ודאי שפשף את עיניו בתדהמה - פימי שילמה 125 מיליון שקל עבור 53.7% מהון המניות של תאת - שליש מהמחיר שבו רכש אלרואי את אותן המניות (חלקן מידיה) לפני שלוש שנים.

הפירוק של חברת ההחזקות קמן שקרסה, ומכירת החברות שבהן החזיקה, הם רק דוגמה אחת לאופן שבו קשיים של חברה אחת יוצרים הזדמנויות עבור הרוכשים של נכסיה. בשנים האחרונות יש לא מעט חברות בשוק ההון המקומי שנקלעו למצוקה, ונאלצות לממש נכסים, בין אם כדי להימנע מהסדר חוב ובין אם משום שהגיעו אל סוף דרכן העסקית. צורך זה יוצר הזדמנות לקונים, שכן לא פעם מכירת הנכסים נעשית תחת לחץ זמן וקושי תזרימי, מה שמביא לעסקאות בשווי הנמוך משוויו האמיתי של הנכס.

הדוגמה הראשונה והבולטת לנכס מעולה שנמכר במחיר מוזל - בשל המצוקה התזרימית של החברה שהחזיקה בו - הוא קניון רמת אביב, שהיה בבעלות אפריקה ישראל. חברת ההשקעות של לב לבייב, שהחזיקה ב-73% מהקניון (היתרה נמצאת בבעלות מגדל), החלה לנהל במהלך 2008 מו"מ למכירת החזקותיה בקניון, בשל המצוקה התזרימית שאליה נקלעה, ובשל צורך במזומנים לפירעון התחייבויותיה.

בתחילה ניסתה אפריקה למכור את הקניון כחלק מעסקת חבילה שבה יימכרו החזקותיה בשלושה קניונים נוספים. קבוצת עזריאלי ניהלה במשך כמה חודשים מו"מ לרכישת החבילה, אולם בסופו של דבר לא הגיעו הצדדים לידי הסכמה על המחיר. בהמשך נוהל מו"מ עם כמה מתעניינים נוספים, בהם בריטיש ישראל, ולאחר שנה של ניסיונות נמכר הקניון באפריל 2009 לחברת מליסרון, בתמורה ל-1.53 מיליארד שקל.

קניון זה, שכבר אז נחשב לאחד מהקניונים המובילים בישראל, הלך והשתבח עם השנים שחלפו בכל הפרמטרים התפעוליים, ודמי השכירות בו גדלו משנה לשנה. מעבר לתזרים השוטף שהוא ייצר למליסרון עם הזמן, גם שוויו צמח, ובסוף 2012 הוא היה רשום בספרי הרוכשת לפי שווי של 1.93 מיליארד שקל - גבוה בכ-26% מהשווי שבו נרכש לפני ארבע שנים.

גם בריטיש ישראל, שהתמזגה עם מליסרון, ניצלה את המצוקה שבה היה שרוי בעליו של קניון אחר בארץ, כדי לרכוש את חלקו במחיר הזדמנותי. בתחילת 2011 העמידה בריטיש לאיש העסקים גד זאבי, אשר נקלע לקשיים פיננסיים, הלוואה בהיקף של 100 מיליון שקל בריבית של 10%, והבטוחה להלוואה הייתה חלקו של זאבי בגרנד קניון בחיפה (30%).

זאבי החזיר רק חלק מההלוואה (20 מיליון שקל), ואת היתרה אמור היה לפרוע ביוני אשתקד. לאחר שקיבל ארכה של ארבעה חודשים, לא הצליח זאבי לפרוע את יתרת ההלוואה, שתפחה ל-84 מיליון שקל. כך, באוקטובר אשתקד, הועברו כל מניותיו בקניון וכן בחברת הניהול לידיה של בריטיש, שהפכה להיות הבעלים היחיד של הנכס.

העסקה הייתה משתלמת במיוחד לבריטיש. בסופה היא רכשה 30% מהקניון, הנמצא בתפוסה מלאה, במחיר הנמוך במחצית מהשווי שבו הוא רשום בספרי החברה (1.25 מיליארד שקל, כולל חוב בהיקף של כ-600 מיליון שקל).

המצוקה של זאבי יצרה לאחרונה הזדמנות לרכוש נכס נוסף שהיה בבעלותו, יפנאוטו, המייבאת את רכבי סובארו לישראל. זו התקשתה לפרוע חוב של כ-100 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. זאבי, שכאמור נתון בקשיים, לא יכול היה לעזור, והבעלות על סוכנות הרכב עברה לסמל"ת, יבואנית פיאט שבבעלות מיכאל לוי, כנגד תשלום חובות האג"ח בלבד.

הסיבוב של פימי בתדיר-גן

חברה נוספת שנקנתה במחיר הזדמנותי, בעקבות חוסר יכולת של הבעלים לתמוך בהחזר חובותיה, היא יצרנית המכללים לרכב תדיר-גן. חברה זו, שהייתה בבעלות אינספייר של אבי ורטהיים (שהגיעה לסוף דרכה בעקבות חוסר יכולת לשרת את חובותיה), הגיעה למצב שבו לא היה בידה הון חוזר הדרוש לפעילותה, ואלמלא רכשה קרן פימי את השליטה בה, היא הייתה עלולה להיסגר.

בתחילת 2011 רכשה פימי את מניותיה של אינספייר בחברה (65% מההון) בתמורה ל-42 מיליון שקל בלבד, וזאת לאחר שהבנקים לאומי ופועלים מחקו סכום דומה מחובות תדיר-גן כלפיהם. כמו במקרה של תאת טכנולוגיות, הייתה זו אותה פימי שמכרה את החזקותיה בתדיר-גן לאינספייר בשנים 2006-2007, לפי שווי הגבוה מ-200 מיליון שקל.

הרוכשים לרוב מכירים את הנכס

לא בכדי, רוב הרוכשים של הנכסים שבעליהם נקלעו לקשיים הם כאלו שהיו קשורים לנכס בעבר. הללו כבר מכירים את אופי הפעילות, ובשל הצורך לבצע עסקאות במהירות נדרשת להם בדיקת נאותות קצרה יחסית למשקיע חדש.

כך היה בחברת הגליל, המייצרת גלילים לתעשיית הדפוס, אף היא חלק מקבוצת קמן של אלרואי. יצחק רוזן, בנו של המייסד, וגיסו, רפאל סילמן, מכרו את החברה לקמן בשנת 2007 תמורת 47 מיליון שקל. לפני שבועיים רכשו השניים בחזרה את החברה בכ-24 מיליון שקל, ועיקר התמורה נועדה לכסות את חובותיה לבנקים.

גם חברת הנדל"ן המניב אספן שבשליטת רוני צארום ניצלה לאחרונה את מצוקתה הפיננסית של חבס השקעות, בעלת המניות הגדולה בקרן הנדל"ן ההולנדית NSI, המחזיקה בכ-270 נכסים באירופה, כדי להשתלט עליה בדרך של הסדר חוב.

אספן, המכירה היטב את שוק הנדל"ן ההולנדי, תזרים 70 מיליון שקל לחבס, ותקבל את מניות השליטה בה, כנראה על רקע ההערכה כי בדרך זו תקבל במחיר אטרקטיבי את השליטה בקרן הריט ההולנדית - שהשקעת הענק שביצעה בה חבס גרמה לנפילתה של האחרונה.

הנכסים שנמכרו
 הנכסים שנמכרו