TASC דורשת מאי.די.בי פתוח 300 א' ש' על הערכת השווי

למעט המחלוקת מול חברת הייעוץ ועם עורכי הדין של נציגות האג"ח בפתוח, משלם הקונצרן לכל יתר המומחים המועסקים על ידי הצדדים

סאגת הסדר החוב בקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, מהווה מקרה מבחן לתעשייה המשגשגת של יועצים ומומחים כלכליים, שקמה בעקבות גל הסדרי החוב בשוק ההון בשנים האחרונות. מדובר בעשרות בעלי מקצוע המקפידים לגזור קופונים שמנים מקופת המזומנים המצטמקת של החברה נשואת ההסדר - במקרה של אי.די.בי כמיליון שקל בחודש - הקופה שעתידה להוות ביום ההסדר חלק מהתמורה של מחזיקי האג"ח.

כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", קיימת מחלוקת זה מספר חודשים בנוגע לתשלומים עבור נותני השירותים למיניהם בחברת אי.די.בי פתוח, שעיקרה נסוב סביב עבודתה של חברת הייעוץ הכלכלי TASC. ל"גלובס" נודע, כי בעוד שאי.די.בי עמדה בתשלומיה לכל המומחים הכלכליים למיניהם, הרי של-TASC שולמו עד היום כ-60% מהסכום שדרשה. זאת, לאור דרישותיה לתעריפים גבוהים בהרבה מאלו שעליהם הוסכם עם יתר היועצים הכלכליים.

כך למשל, דרשה TASC עבור הערכת השווי שנעשתה לבקשת מחזיקי אג"ח אי.די.בי פתוח (ואשר קבעה כזכור כי החברה אינה סולבנטית) לא פחות מ-300 אלף שקל. אלא, שבכך לא נגמרו דרישותיה. חברת הייעוץ הגישה לאי.די.בי פתוח חשבון הדורש ממנה לשאת בעלויות שוטפות של הליווי מטעם TASC להסדר, המסתכמות לסכום גלובלי חודשי של 150 אלף שקל שחושב בהתאם לתעריף הבא: שותף בכיר - 800 שקל לשעה, מנהל פרויקט - 550 שקל ויועץ - 400 שקל לשעה.

מנגד, פירמות ייעוץ כלכלי אחרות המועסקות על ידי אי.די.בי, או על ידי נאמני סדרות האג"ח (שמגישים את החשבון עבור שירותים אלו לחברה), וביניהן חברת גיזה זינגר אבן (ששימשה כיועץ כלכלי ופיננסי לצורך המגעים עם נציגות מחזיקי האג"ח והבנקים באי.די.בי אחזקות), בייקר טילי (שנותן ייעוץ למחזיקי האג"ח באחזקות), או פאהן קנה (שביצע הערכת שווי לאי.די.בי פתוח שקבעה בניגוד לעבודתה של TASC כי החברה סולבנטית), זכו לתעריף נמוך יותר: 550 שקל לשעה עבור שותף בכיר ו-350 שקל לכלכלן.

ראוי להזכיר עם זאת, כי בניגוד לפירמות ייעוץ אלו, כגון גיזה זינגר ופאהן קנה המייעצות לחברה לעיתים תכופות, נשכרו שירותיה של TASC על ידי נציגות מחזיקי האג"ח בפתוח לתקופת אד-הוק, כלומר עד לחתימתו של הסדר החוב.

פרט לכך, גורמים בענף הייעוץ טוענים כי מדובר במחירים מקובלים בשוק.

מנציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח נמסר בתגובה כי "TASC נבחרה על סמך מקצועיותה הרבה בתחום הייעוץ הכלכלי, והדבר ניכר בכל אחד מדוחותיה הכלכליים של החברה שפורסמו עד היום".

מחלוקת נוספת שקיימת באי.די.בי פתוח נוגעת לשכר עורכי הדין, והצוות מטעמם, המייצגים את נציגות מחזיקי האג"ח של החברה - אייל רוזובסקי וגיא גיסין. לפי התעריף של עורכי הדין באי.די.בי אחזקות, הנמצאת כבר חודשים ארוכים במצב של חדלות פירעון, קבעה החברה עם הנאמנים כי ישולמו: לבעלי המשרדים 1,000 שקל לשעה, לשותפים 800 שקל לשעה ולשכיר - 550 שקל לשעה, ותעריף זה חל גם על עוה"ד בחברה הבת, פתוח. כך שהיקף התשלומים לעורכי הדין הבכירים לבדם מסתכם במאות אלפי שקלים מדי חודש, על-פי ההערכות.

שופט המחוזי דאג לעורכי הדין

עד כה הציגה אי.די.בי פתוח גישה סרבנית לגבי התשלום לעוה"ד גיסין ורוזובסקי, המקדמים לטענתה השתלטות עוינת על החברה. אלא שהחלטתו האחרונה של שופט ביהמ"ש המחוזי איתן אורנשטיין (לפיה יועברו תשלומי החוב הקרובים לחשבון נאמנות), תביא ככל הנראה את החברה לשלם בשבועות הקרובים את שכרם.

עוד עולה מנתונים שהגיעו לידי "גלובס", כי אי.די.בי עמדה בתשלומיה לכל נאמני סדרות האג"ח, ביניהם הרמטיק נאמנות, רזניק פז נבו ולזר-שטראוס. עם זאת, קיימת לה מחלוקת סביב סכומים קטנים של שירותי המנהלה אותם מפעיל הנאמן הרמטיק - הגדול מבין כלל הנאמנים בחברה וזה שמרכז עבור השאר שירותי מנהלה ומזכירות.

בימים כתיקונם, כלומר בסדר יום כלכלי נורמלי שאינו הסדר חוב, מקבלים הנאמנים את שכרם מכוח שטר הנאמנות של האג"ח, שנע בטווח של 20-30 אלף שקל לשנה. אלא, שאירועים חריגים כמו המאבק על הסדר חוב באי.די.בי, המצריכים כינוס אסיפות אג"ח תכופות והתעסקות רבה יותר מצדם של הנאמנים, מעמידים להם את הזכות לדרוש מהחברה תוספת לעבודתם. זו מתומחרת לפי שכר של 400-500 שקל לשעה.

בהרמטיק למשל דורשים תשלום של 60 דולר לשעה (כ-220 שקל) על שירותי מזכירות. באי.די.בי סירבו לשאת בעלויות אלו ומוכנים לשלם שכר גלובלי של 2,000 שקל לחודש בלבד.

המחירון של מומחי הסדר
 המחירון של מומחי הסדר