עודד שריג הודיע על פרישה מהאוצר לאחר 3.5 שנים בתפקיד

ההחלטה באה בתום 3.5 שנים בתפקיד, ויום לאחר שהמשנה לו - לי דגן - הודיעה על פרישה ■ מקורביו טוענים כי "השלים את מה שהיה על האג'נדה שלו" ■ פרופ' שריג: "מחליפי יקבל אגף מקצועי מאוד, שימשיך לפקח, לבקר ולכוון את השוק המרכזי והחשוב הזה"

לאחר שלוש שנים וחצי בתפקיד, ובצל הדיווחים על מתיחות נמשכת בינו לבין לשכת שר האוצר יאיר לפיד ומנכ"לית המשרד, יעל אנדורן, הודיע היום פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, על פרישתו מהתפקיד. שריג צפוי לעזוב בסוף אוגוסט.

אתמול הודיעה גם לי דגן, שמשמשת כמשנה לשריג, על כוונתה לפרוש מהאוצר. דגן (38) מונתה על ידי שריג עם כניסתו לתפקיד, והיא צפויה לעזוב בעוד כחודשיים, לאחר למעלה מ-11 שנים במשרד האוצר. נזכיר, כי לפני מספר חודשים פרש סגן בכיר לממונה, אליאור גבאי.

מקורבים לשריג מציינים היום כי "במקור הוא תכנן להגיע לאוצר לכהונה של כשלוש שנים, ונשאר מעבר לכך. הוא השיג כמה יעדים שהציב לעצמו, בהם הקמת המסלקה הפנסיונית, מערכת לאיתור כספי חיסכון אבודים ועוד. הוא השלים את מה שהיה על האג'נדה שלו".

פרופ' שריג, שהינו מומחה למימון והגיע לאוצר מהאקדמיה ומתפקידי ייעוץ וחברות בדירקטוריונים בולטים, בראשם בנק הפועלים, ציין היום כי "אני מודה לאנשים המצוינים באגף שוק ההון ובמשרד האוצר על עבודה משותפת קשה, מאומצת ופורייה. ביחד קידמנו את שוק ההון, הביטוח והחיסכון, בשורת צעדים שישפרו את חייהם של החוסכים ויקלו על עבודת גופים מפוקחים. מחליפי יקבל אגף מקצועי מאוד, שימשיך לפקח, לבקר ולכוון את השוק המרכזי והחשוב הזה".

שר האוצר לפיד אמר: "אני מצר על עזיבת שריג ומודה לו על תרומתו הרבה לאגף שוק ההון. שריג קידם את הרגולציה בישראל לסטנדרטים בינלאומיים, וכן את נושא הטיפול בדמי הניהול, וקידם בניית תשתית מודרנית לחסכון הפנסיוני*.

בראש ההישגים - המסלקה הפנסיונית

שריג, בעל אוריינטציה קפיטליסטית התומכת בשוק תחרותי ובאכיפה באמצעות השוק (ופחות ברגולציה ישירה), מונה לתפקידו בינואר 2010. באופן טבעי עבור מינוי חיצוני של מי שלא מביא עימו ניסיון בתחומי הפיקוח ובעבודה מול הכנסת, לקח לו זמן ללמוד את עבודת הרגולציה, וכיום הוא מבין את השוק ואת הכנסת ברמה טובה בהרבה.

במהלך כהונתו הוא הוביל שורת מהלכים משמעותיים לשוק ההון, כפי שהאוצר פירט היום: "הקמת מסלקה פנסיונית ואתר למציאת כספים אבודים, הבניית ההסדרה של האגף על פי סטנדרטים בינלאומיים, הורדת דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני, הקמת מחלקת אכיפה ופיקוח באגף - שהגבירה משמעותית את האכיפה בשוק ואף הטילה קנסות כבדים על מפרי הוראות הדין, ביטול מקדמים מובטחים בביטוחי מנהלים ועוד".

כך, הוא לא חשש להתעמת עם סוגיות שהפיקוח בחן לאורך שנים מבלי שקודמיו נקטו עמדה כלשהי, למשל כשהכריע ואסר על מכירת מקדמי תוחלת חיים מובטחים בפוליסות ביטוחי המנהלים לחוסכים צעירים, כבר ביום תחילת החיסכון. נוסף על כך, הוא קידם את הקודקסים לפישוט וסידור הרגולציה שנעשתה לאורך השנים.

ואולם, לצד הישגים שרשם, בדגש על ההפעלה כאמור של השלב הראשון של המסלקה הפנסיונית בתחילת השבוע - צעד שהיה מהלך הדגל מבחינתו, ושלדעת רבים הוא המתין להשלימו בטרם יפרוש מהתפקיד על רקע הלחצים שנבעו מהקשר הבעייתי בינו לבין צמרת המשרד - היו לאגף בראשותו גם כמה קשיים ואי-הצלחות.

בין המהלכים שעליהם לא יכול שריג לסמן הישג, נמנים הרפורמה בדמי הניהול בקופות הגמל וביטוחי המנהלים, שנסגרה לבסוף בכנסת על רף נמוך מכפי שרצה (בהובלת ח"כ חיים כץ). כמו כן, ברפורמה בהטבות המס שהאוצר הוביל בחוק ההסדרים האחרון (בהובלת אגף תקציבים ורשות המסים) מודר האגף בראשותו, הגם שמדובר בתחום ליבה בעיסוקיו.

נוסף על כך, נציין כי למרות ששריג אימץ את המלצות ועדת חודק להסדרת שוק האג"ח הקונצרניות, שהוקמה על רקע ריבוי הסדרי החוב במשק, התפתחה בתקופת כהונתו התופעה של מתן הלוואות פרטיות בידי הגופים המוסדיים - מסלול אשראי העוקף את המלצות חודק ללא הסדרה מלאה (בשלהי כהונתו הקים שריג ועדה לטיפול בנושא).

ההישגים שמזוהים עם שריג

■ השקת המסלקה הפנסיונית לאחר שנים

■ ביטול הבטחת מקדמי תוחלת חיים בביטוחי מנהלים

■ הקמת מערכת לאיתור כספי חיסכון אבודים

■ שיפור מערכי האכיפה ובקרה ומתן קנסות ממשיים

■ קידום החינוך הפנסיוני-פיננסי במשק

■ האתגרים בכהונתו של שריג

■ דמי הניהול בקופה"ג נחתכו מעבר לרף שבו רצה

■ מודל הטבות המס לחיסכון הפנסיוני שונה בלא הובלת האגף

■ התפתחות מתן ההלוואות הפרטיות על ידי המוסדיים

המשימות שממתינות למחליפו של שריג

על פי הערכות, המרוץ לבחירת מחליפו של עודד שריג יהיה קצר. להערכת גורמים בשוק ההון, לא מן הנמנע ששר האוצר לפיד מחזיק ברשימה מצומצמת ואולי כבר הכריע בנושא.

בכל אופן, בין השמות שמוזכרים כמועמדים ראויים לתפקיד צוינו באחרונה מספר שמות, בהם: רמי דיין, לשעבר המשנה למפקח על הביטוח וכן משנה למנכ"ל בכלל ביטוח ובהראל; ענת לוין, משנה למנכ"ל וראש החטיבה הפיננסית בבנק הפועלים, שהתפקיד כבר הוצע לה בעבר; יואב בן אור, לשעבר המשנה למפקח על הביטוח, שהיה מועמד בולט במרוץ מול שריג, ומנהל כיום את עמיתים, ואחרים. לא ברור עד כמה מי מהם מעוניין בתפקיד, אם בכלל.

למי שיגיע לאחר שריג ימתינו מספר סוגיות בוערות כבר עם כניסתו לתפקיד, בהן מכירת השליטה בכלל ביטוח (או טיפול בשליטה בה אם נוחי דנקנר יאבד שליטה באי.די.בי), הסדרת פעילויות האשראי על ידי המוסדיים, ועוד. כמו כן, סוגיית מבנה הרגולציה בישראל ואולי אף איחוד הרגולציות הפיננסיות מחוץ לאוצר, עשויה לעלות על סדר היום.

כך או אחרת, עם עזיבתו בקרוב של פרופ' שריג, יימשך השינוי המהיר בצמרת האוצר מתקופת השר הקודם, ד"ר יובל שטייניץ. לעזיבתו של שריג ניתן לצרף גם את פרישתו לפני זמן מה של הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ.