קשרים, סוכנים, פמפום בתקשורת: כך השיג מקל את החוזה בדאלאס

במשך השנה האחרונה טווה גל מקל רשת של קשרים בארה"ב, שנועדה למטרה אחת: הגעה ל-NBA ■ כך השיג חוזה אצל מארק קיובן, שלב אחרי שלב

ה-10 ביולי אמור להיות ליום חג עבור גל מקל. בעוד שמונה ימים אמורה דאלאס מאבריקס להודיע כי החתימה על חוזה את הגארד הישראלי שהוביל את מכבי חיפה לאליפות היסטורית, ולהפוך אותו לישראלי השני ב-NBA אחרי עומרי כספי. בניגוד לכספי, שהגיע לסקרמנטו אחרי עונת יורוליג טובה עם מכבי ת"א ולאחר שנבחר בדראפט, מקל עשה זאת בדרך שונה לחלוטין. גם עתה, חשוב להבהיר, אין בידיו סיכום או חוזה חתום אלא הבטחה בעל פה ממארק קיובן, הבעלים של המאבריקס.

ובכן, איך בעצם טווה גל מקל את דרכו לליגה הטובה בעולם?

***

נתחיל מהפרטים הטכניים: חוזהו של מקל יעמוד על 2.1 מיליון דולר ברוטו ל-3 שנים (כ-1.3 מיליון דולר נטו), כאשר בעונה הראשונה ישתכר 490 אלף דולר, שכר המינימום לשחקנים ללא ניסיון בליגה. הישגו הגדול עוד יותר הוא שלפי דברי קיובן, יהיה זה חוזה ללא אופציית יציאה לאף אחד מהצדדים, קרי - החוזה מובטח לכל אורך התקופה ללא תנאי וסייג. מנגד, דאלאס עדיין תוכל לחתוך את מקל אם יאכזב, כפי שלא מעט קבוצות נוהגות לעשות במקרים של שחקנים צעירים שמגיעים לליגה. רק שבמקרה שכזה, המאבס יצטרכו לשלם לגל את מלוא הסכום או להעבירו בטרייד. בשיחה עם קיובן, שמע מקל מהמיליארדר כי הוא מאמין בו ורוצה אותו, ומתן החוזה הוא בגדר הפגנת כוונות: מקל דיבר עם לא מעט קבוצות NBA בשבועות האחרונים וניסה את מזלו בכמעט כל דלת אפשרית. "אני אוהב את הנחישות שלך, את האופי והאמונה", אמר קיובן למקל, "אני מאמין בך". למעשה, מקל, שבידיו היתה כבר הצעה להגיע למחנה של יוטה באוקטובר, מגיע כעת לדאלאס בעמדה טובה יותר משיין לארקין אותו בחרה הקבוצה בסיבוב הראשון בדראפט, מאחר ולפי חוקי הליגה הנבחרים בסיבוב זה מקבלים חוזה לשנתיים עם אופציה בעונה השלישית.

מקל, כך מתברר, לא היה האופציה הראשונה של דאלאס. אלא האופציה הזולה יותר. למאבריקס הזכויות על שני גארדים אירופים נוספים - ניק קלאת'יס שזכה עם קובאן ביורוקאפ, ופייטרי קופונן ששיחק העונה בחימקי ביורוליג. לפי כחודשיים - הרבה לפני שחשבו בכיוונו של מקל - פנו המאבריקס לקלאת'יס והביעו את רצונם בו, אולם השחקן דרש סכום של כ-3.5 מיליון דולר לשלוש שנים, כאשר מכשול נוסף הוא חוזהו ברוסיה המחייב תשלום יציאה (buyout) של 500 אלף דולר. מקל מגיע לדאלאס בחצי מהסכום.

***

דרכו של מקל ל-NBA מפתיעה לאור העובדה שנעשתה ללא מעבר בדראפט או חלון הראווה של מכבי ת"א. גם האליפות בחיפה לא היתה הטריגר של דאלאס. מבחינת הגארד המהלך הזה הגיע מתוך ייאוש מאירופה, שם לא הצליח תחת אלכסנדר דג'ורדג'ביץ' בבנטון, לא קיבל את הצ'אנס במכבי ת"א ואפילו בנבחרת ישראל ראה פירורי דקות כשיוגב אוחיון, אחרי עונת שיא, זכה בשרביט המאסטרו. בעונה שעברה ניסה מקל לשחק בארה"ב ובאירופה, לפני הגעתו לחיפה, אולם למעט הצעות נמוכות מגרמניה והצעה של 110 אלף דולר מנאנטר הקטנה (שבהמשך הדהימה וזכתה באליפות צרפת) לא היה לו ביקוש רב. יוסטון ויוטה הציעו לו מקום בקבוצות המשויכות אליהן בליגת הפיתוח (D-League) אך מקל סירב. במקום, הוא טווה רשת קשרים ענפים בדרכו למטרה האולטימטיבית.

הכוורת של מקל מורכבת ממספר אנשים בעלי תפקידים שונים, בהם שני סוכנים אירופים, הסקאוט וחברו האישי אורי ברנע, סוכן ה-NBA מייק נידיץ' והמאמן האישי דייויד ת'ורפ שהוא איש מפתח בהגעת מקל לדאלאס. כאשר ברקע פועל כל הזמן אלון מקל, אביו של גל. נידיץ' ות'ורפ דאגו בחודשים האחרונים לחשיפה של גל בארה"ב, אולם עשו זאת בנפרד וללא כל קשר ביניהם. שניהם השיגו לגל הצעות להצטרף לליגת הקיץ. כשהוחלט על ארה"ב וניסיון להגיע בכל מחיר ל-NBA, ידעו המעורבים ואף בנו על כך שמניותיו של גל באירופה ינסקו אם יקבל אפילו חוזה לא מובטח, ישחק בליגת הקיץ או ילך למחנה. ת'ורפ, שמשמש כבר שנים גם כאנליסט של ESPN וקרוב מאוד לחלק מכתביה, דחף את גל תוך שיווק אגרסיבי בכלי התקשורת (למי שתהה איך דורג מקל בשבוע שעבר במקום ה-37 ברשימת השחקנים החופשיים האטרקטיביים שפרסמה ESPN), וזה עזר. דאלאס, שנשאלה על מקל רק לפני מספר חודשים ולא הביעה עניין רב, החליטה הפעם לתת לו את ההזדמנות.

בהתחלה הוצע למקל חוזה מובטח לעונה אחת עם אופציה של דאלאס לשתי עונות נוספות, מקל דחה את ההצעה. הוא התעקש על חוזה ארוך ארוך טווח מובטח. מי שחתם על העסקה בסופו של דבר הוא סוכן השחקנים סם פורטר, שמיודד מאוד עם ת'ורפ.

דורון שפר, עודד קטש, ליאור אליהו ויותם הלפרין חלמו על ה-NBA וגם ניסו להגיע, אך ההבדל בינם לבין גל אינו קשור לכישרון אלא למרדף הבלתי פוסק אחרי אותו חלום. התכנית של גל מקל התממשה, נכון לעכשיו, ובהנחה שקיובן לא יפר את המלה שנתן.