ליברליות או הפקרות?

אדוארד סנודן מתלונן שארה"ב "רודפת" אותו. ממש עולם הפוך

בלקסיקון הפוליטי-תקשורתי יש מילים שעושים בהן מעשים מגונים, עד כדי עיוות כוונתן. למשל "ליברליות". מה זה אומר? ובכן, בעיתון "הארץ" יש היום (ג') מאמר העוסק בהדלפות בכלל, ובמדליף האמריקאי אדוארד סנודן בפרט. מובעת בו אכזבה מהנשיא אובמה "שהליברלים נשאו אליו את עיניהם" - והנה הוא מאכזב ברדיפתו אחר המדליף.

איך אובמה יכול היה למנוע אכזבה זו? ההיגיון אומר שאובמה היה אמור להניח לסנודן לנפשו, ולאפשר לו להדליף ללא קושי את המכתבים הנוספים הנמצאים ברשותו. התנהגות כזאת הייתה מזכה אותו אצל כמה כותבי מאמרים בתואר "ליברל".

האחריות של אובמה

רבים אחרים, ובתוכם אובמה - ולהבדיל גם אני - חושבים שהתנהגות כמו זו של סנודן, ושל ג'וליאן אסנג' לפניו, מלמדת על חוסר אחריות, שלא לומר הפקרות.

אני לא יודע אם אובמה מנוי על עיתון "הארץ", אבל הוא כן חתום על הצהרת נאמנות לארצו, הכוללת התחייבות להבטיח, בין השאר, את ביטחונה. גם, תתפלאו לשמוע, ביטחון ה"ליברלים", המתקשים לעשות את האבחנה בין ליברליות לבין הפקרות.

מי רודף את מי?

סנודן עצמו מתלונן, בעצם מתבכיין, שארה"ב "רודפת" אותו. ממש עולם הפוך. האיש הזה גנב מסמכים סודיים ביותר ממקום עבודתו המאוד ביטחוני. את המסמכים העביר לתקשורת. הוא הודיע בריש גלי שמטרתו לפגוע ביכולת איסוף הנתונים של ארצו. אז מי כאן רודף את מי? זאת חייבים לזכור: אין כאן מאבק בין הרע השלטוני לטוב המדליפני, יש כאן העברת מידע ביטחוני חשוב, שהגיע למדליף במהלך עבודתו, לידי שוחרי רעתה של ארה"ב (ושל נתיניה!!!).

הפרס של סנודן

הפרס של סנודן הוא שמדינות שבהן יש דיקטטורה, תומכות בו בדרך כזאת או אחרת. הם כמובן שמחים לקבל מידע שבאופן רגיל היה לוקח להם המון זמן וכסף להשיגו, אם בכלל. למה רוסיה מאפשרת לסנודן להמשיך לשהות בתחומה? כי הוא טוב לרוסים ולשירות הביון שלה.

לאחרונה פורסם שפוטין אמר לסנודן שאם הוא חפץ לשהות ברוסיה, הוא צריך להתחייב להפסיק להדליף. לא אתפלא אם שירותי הביון הרוסיים כבר הוציאו מהמדליף כל מה שנחוץ להם. עכשיו הוא יכול מצדם להפסיק להדליף.

הבכיין

הכול למען האזרח - אומר סנודן, ואומרים מעריציו. אזרח של מי? לאזרחי המדינות שסנודן מבקש להיקלט בהן זה לא מעלה ולא מוריד. את מצבם הביטחוני של אזרחי ארה"ב, לעומת זאת, הרע עקב ההדלפות.

אז את מי משרת סנודן? ברור, את כוחות החושך בעולם. אבל הוא מתלונן, הבכיין הזה, שרודפים אותו. כשלעצמי, אני מקווה שבראש העולם החופשי יעמוד תמיד אדם שהוא קודם כול אחראי, ורק לאחר מכן ליברל (מה זה?).