מכרז ל-2 נמלים חדשים; נתניהו: "תם עידן המונופולים"

(עדכון) - נתניהו, כץ ולפיד הכריזו על הקמת נמלי הים החדשים בחיפה ובאשדוד ■ לפיד: "באנו לעבוד; הרפורמה תיצור מאות משרות בפריפריה"

רה"מ בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ ושר האוצר יאיר לפיד הכריזו היום (ד') באופן רשמי על המכרז להקמת שני נמלי הים החדשים בחיפה ובאשדוד. כפי שדווח בעבר ב"גלובס", בכל אחד מהנמלים יושקעו כ-1.1 מיליארד דולר (כ-4 מיליארד שקל לכל נמל).

"זהו יום חג לישראל ויום מאוד משמח ואפילו מרגש עבורי", אמר נתניהו. "לפני 10 שנים פעלתי כשר אוצר לחולל את המהפכה בנמלי הים בישראל והתחלנו אותה בפירוק רשות הנמלים. לקח לנו שנים לעשות את הצעד השני - הפרטת נמל אילת, והיום אנחנו באים לצעד הבא של בניית שני נמלי ים חדשים".

נתניהו אמר כי הנמלים החדשים יתרמו להפחתת יוקר המחיה בישראל: "זה יוריד את יוקר המחיה של כמעט כל המוצרים בישראל וגם יעשה את הייצוא שלנו יותר אטרקטיבי. יש לנו 5 מנועי צמיחה גדולים - הגז, יצוא מוגבר לשווקים כמו סין, הכנסת אוכלוסיות חדשות למעגל העבודה, טכנולוגיה ורפורמות - כדי לקצץ בביורוקרטיה. התחלנו ב'שמיים פתוחים' ועכשיו אנחנו הולכים למים פתוחים. אני שמח שיש התעניינות בינלאומית ענפה במכרזים שאנחנו עומדים לפרסם היום - זה מראה שישראל מעוררת עניין".

נתניהו העביר גם מסר להסתדרות ואמר: "אני לא מוכן לקבל את המונופול הזה, זה נגמר. אני אומר להסתדרות שזה נגמר. 2,000 איש לא יחנקו אותנו ולא ישתקו את המשק. שום דבר לא ירתיע אותנו. חייבים לעשות את זה בטוב, אבל נעשה את זה. עידן המונופולים בנמלי הים בישראל נגמר".

כץ הוסיף כי "ההחלטה להקים שני נמלים תאפשר מציאות שבה תתפתח תחרות אמיתית גם בחיפה וגם באשדוד. צריך להכין את הנמלים לא בעוד חמש שנים אלא מעכשיו. לכן, במקביל להקמת הנמלים נפעל לדון בצעדים שיידרשו מול הנמלים הקיימים כדי להפוך אותם לבני-תחרות ויעילים".

בהמשך אמר כץ כי "הפרויקט הזה לא יהיה על חשבון תקציב המדינה. חברת נמלי ישראל תבצע גיוס הון. אני הייתי רוצה שהפנסיה שלי תושקע בנמל שהתקבולים שלו מובטחים על פני 20-30 שנה. כאן לא יהיו תספורות, אמר כץ. "דבר נוסף - לא יועלו דמי התעריפים ולא תהיה מניעת הורדת האגרות כמו שתוכנן ב-2018", הוסיף.

לפיד ציין כי "הדבר הכי בולט בממשלה הזו הוא שבאנו לעבוד. העברנו את 'שמיים פתוחים'; לפני 10 ימים דיברנו כאן על מהפכה בגז; שלשום העברנו בכנסת בקריאה ראשונה את התחרותיות בתחום המזון שחוסכת כסף לצרכן; ואתמול היועץ המשפטי אישר את ההמלצות של ועדת פרי ואמר שזה שינוי היסטורי. היום אנחנו עושים את הרפורמה בנמלים שהמדינה מחכה לה 65 שנה כי באנו לעבוד - זו ממשלה שעובדת. הרפורמה בנמלים תיצור מאות אם לא אלפי מקומות עבודה במשק הישראלי - בפריפריה ולא במדינת תל אביב; מאשדוד דרומה ומחיפה צפונה. אנחנו גאים ברפורמה הזו ונדחוף אותה ללא הרף, כי כאמור, בפעם השלישית, באנו לעבוד".

נציין, כי אמש מסר משרד התחבורה כי התוכנית של השר כץ להקמת הנמלים קיבלה את אישורו של ראש הממשלה ואת הסכמתו של שר האוצר לפיד. במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום נשאל שר האוצר על הדיווחים לפיהם הדרגים המקצועיים במשרדו התנגדו להחלטה. לפיד השיב כי "אני לא יכול להכחיש דברים שמישהו יושב וממציא בבית. מישהו כתב שהייתה בינינו מחלוקת וזה לא נכון".

מעיריית חיפה נמסר כי "הקרב על הנמל העתידי של מדינת ישראל הגיע להכרעה וממשלת ישראל החליטה על הקמת נמל המפרץ שייבנה תוך 5 שנים מרגע ההחלטה. במקביל, נמל אשדוד ייבנה תוך 7.5 שנים מהתחלת הבנייה".

עיקרי הרפורמה

- יימשכו הליכי מכרז ההקמה שבסיומם ייבחרו שני זוכים

- 7 מתוך 8 חברות עברו את שלב המיון המוקדם; המועד האחרון להגשת הצעות למכרז: 3 בנובמבר

- שלב המיון המוקדם למכרז ההפעלה נפתח היום; המועד האחרון להגשת הצעות: 7 באוקטובר. בסיומו תמליץ ועדת המכרזים האם להמשיך במתכונת של הקמת שני נמלים, לאור מידת ההתעניינות, או לעבור למתכונת של נמל אחד

- תחילת הקמת הנמלים: 2014; הפעלה: 2019

- עלות כל נמל: 1.1 מיליארד דולר; קיבולת כל נמל: 1.5 מיליון מכולות (TEU)

"בלי מו"מ עם העובדים לא יהיו נמלים"

התוכנית יוצאת לדרך למרות שההסתדרות והוועדים דורשים כי הנמלים החדשים "יסופחו" לנמלים הקיימים. בהתאם למדיניות האיפוק שהתווה יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מאז שפורסמה כוונת הממשלה לבנות נמלים חדשים באמצעות זכיין פרטי, גם הפעם הארגון לא הגיב באופן רשמי ואנשיו הסתפקו באמירה: "נלמד את הנושא".

בהסתדרות משוכנעים כי הממשלה מעוניינת ביצירת מצג שלפיו העובדים מתנגדים בכוח לתחרות, בעוד שבפועל ראשי ההסתדרות והוועד בנמל אשדוד לא מתנגדים להפרטת הנמלים הקיימים וגם לא לבנייה של נמל פרטי. הוועד בנמל אשדוד תמך בהקמת נמל פרטי כל זמן שיהיה ועד עובדים אחד לשני הנמלים, אלא שבהסתדרות הבהירו לוועד כי לא ניתן לחייב עובדים של ישות משפטית אחת להיות חלק מהתארגנות עובדים של ישות אחרת.

על פי הערכות, בהסתדרות לא יתנגדו לנמלים הפרטיים כל זמן שהדבר ייעשה בהסכמות ובאמצעות שני הסכמים נפרדים: הסכם שיבטיח רשת ביטחון לעובדים בנמלים הקיימים, והסכם שיבטיח כי תנאי ההעסקה בנמלים החדשים יהיו דומים לאלה של העובדים הצעירים בנמלים הקיימים (דור ב').

גורם שמזוהה עם העובדים אמר היום ל"גלובס", כי אם המדינה לא תפתח במו"מ עם ההסתדרות הרי שבית הדין לעבודה יכפה זאת עליה כפי שנעשה במקרה של חברת החשמל. לדבריו, אסור לטעות באיפוק של ההסתדרות וכי "בלי מו"מ עם עובדי הנמלים לא יהיו נמלים".