האוצר מינה מנהל מורשה לקרן הגמלאות של עורכי הדין

מינה לתפקיד את יואב בן-אור ■ הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-450 מיליון שקל ■ האוצר: הקרן לא הפרידה בין נכסי החוסכים לבין נכסי הגוף המנהל אותם

לאחר שנים של חוסר שביעות-רצון מאופן התנהלות קרן הגמלאות של עורכי הדין, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, מינה לקרן מנהל מורשה "בשל אי-מילוי הוראות החוק".

מדובר בדחיקתה המוחלטת של לשכת עורכי הדין מניהול כספי הפנסיה של חברי הקרן, במטרה למכור בעתיד את הקרן.

שריג הודיע היום (ה') על מינוי יואב בן-אור, מנהל עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, למנהל מורשה בקרן, במטרה ל"העביר את הקרן לניהול מקצועי", לדברי האוצר, שנימק את ההחלטה בכך "שהקרן התנהלה בניגוד להוראות הדין, הקובעות כי יש להפריד בין נכסי החוסכים בקרן לבין נכסי הגוף המנהל אותם".

במשך שנים האוצר ניסה למכור את הקרן לגוף מוסדי גדול, אך ללא הצלחה. לדברי שריג, "האגף פועל להבטחת זכויות החוסכים".

קרן גמלאות של עורכי הדין הינה קרן פנסיה ותיקה שהחלה לפעול ב-1979 ונמצאת בבעלות מלאה של לשכת עורכי הדין. עמיתיה הם חברי לשכה, ומאז 1995 היא חסומה להצטרפות עמיתים חדשים.

נכון לסוף הרבעון הראשון השנה הקרן ניהלה נכסים בהיקף של כ-454 מיליון שקל. נכון לסוף הרבעון הראשון השנה הקרן הציגה בדוחותיה עודף אקטוארי של כ-16.5 מיליון שקל. נכון לסוף 2012 לקרן היה גירעון אקטוארי של כ-3.5 מיליון שקל, לאחר שבסוף 2011 הקרן הציגה גירעון אקטוארי של כ-89 מיליון שקל. היא סגרה את הגירעון בספריה על סמך הפחתת זכויות לעמיתי הקרן, הגם שזכויות אלה טרם הופחתו בפועל.

יו"ר הקרן הוא עו"ד ד"ר משה וינברג, ומנכ"ל הקרן הוא אודי נחתומי.

הצעד שבו נקט משרד האוצר הינו חריג וחמור, אך לא ראשון מסוגו. באוגוסט 2008 מנכ"לית עמיתים דאז מונתה למנהלת המורשית של קרן הפנסיה הע"ל הוותיקה, שהוצאה אז מידיה של הסתדרות עובדים לאומית (הע"ל). לאחר מכן קרן זו נמכרה לבית ההשקעות פסגות, שמחזיק בה כיום. קודם נעשה צעד מעין זה בשנת 2003.

במכתב שכתב לפני כחודשיים יו"ר הקרן, עו"ד ד"ר משה וינברג, נכתב כי "הקרן מאוזנת אקטוארית, ומשכך אינה נמצאת בפני כל סיכון של פשיטת-רגל". או אז הוא התייחס להידברות בין הנהלת הקרן לבין אגף שוק ההון בעניין מינוי מנהל מורשה, ואמר כי הידברות זו "לא התעוררה עקב 'חשש' כלשהו, אלא בשל סירובה של הקרן להעביר החלטה אדמיניסטרטיבית הקשורה בהקמת חברה מנהלת".

הוא המשיך והסביר אז כי "במסגרת דרישתו להקמת חברה מנהלת לקרן, העמיד אגף שוק ההון לקרן סד זמנים מצומצם להעברת מספר החלטות אדמיניסטרטיביות בדירקטוריון הקרן ובלשכת עורכי הדין. הקרן, שהתנגדה לדרישה להקמת חברה מנהלת, בשל היותה לא חוקית, נמנעה מהעברת אחת מההחלטות האדמיניסטרטיביות שהייתה אמורה להתקבל עד ל-1 בפברואר. עקב אי-העברת החלטה איים אגף שוק ההון בהטלת סנקציה נגד הקרן בדמות מנהל מורשה", ציין והוסיף כי "בשל האיום הבלתי חוקי, לשיטת הקרן, ובשל המחלוקת הפרשנית בעניין עם אגף שוק ההון, הגישה הקרן עתירה לבג"ץ".

לקרן ניתנה אורכה להקמת חברה מנהלת עד ל-1 ביולי. עוד הוסיף וינברג במכתבו כי "רק לאחר הגשת הבג"ץ התברר כי רצונו של אגף שוק ההון למנות מנהל מורשה לקרן נובע מרצון להעמידה למכירה".