דיווח במצרים: פיצוץ בצינור המוביל גז טבעי לירדן בסיני

(עדכון) - מהומות הדמים במדינה השכנה לא נפסקות, אך בתוך האנרכיה ששולטת עכשיו מנסים אנשי הצבא לכונן ממשלת מעבר שתשליט סדר עד לכינון בחירות חדשות ■ אמש דווח במצרים כי מוחמד אל ברדעי ישמש כראש ממשלת המעבר במדינה

המהומות במצרים נמשכות, בחצי האי סיני המתיחות גוברת והבוקר (א') דווח על פיצוץ בצינור המוביל גז טבעי לירדן. הפיצוץ אירע מדרום לאל עריש.

על פי דיווחים שהגיעו אמש ממצרים, עולה כי מוחמד אל-ברדעי יהיה ראש ממשלת המעבר במדינה עד לכינון בחירות חדשות. ברדעי כיהן בעבר כראש הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית. אתמול דיברו במצרים על חשש כבד שההפיכה בשבוע החולף תוביל לאינתיפאדה של הבדואים בחצי האי סיני.

115 מחסומים של הצבא נפרסו בדרום חצי האי, ובנוסף אישרה ישראל באופן מיוחד לצבא המצרי להיפרס בצורה מוגברת בתוך סיני.

אחרי ההפגנות של האחים המוסלמים בתום תפילות יום השישי נפתח למעשה לילה של ממרחץ דמים על מצרים. האלימות שנבלמה זמנית על ידי הנוכחות הצבאית ברחובות פרצה שוב ביתר שאת בקהיר ואלכסנדריה.

לפחות 30 בני אדם נהרגו מאז שלשום (ו') בעימותים אלימים שפרצו ברחבי מצרים בין תומכיו של הנשיא המודח מורסי לבין מתנגדיו. במקביל, מתקבלים דיווחים סותרים בדבר עוצר שהוטל על שתי ערים בסיני, בעוד שבטלוויזיה הממלכית של מצרים דיווחו על העוצר, הצבא הוציא הודעה המכחישה קיומו.

בקהיר התאספו המונים על גשר מעל נהר הנילוס לאחר שעימותים פרצו סמוך לכיכר תחריר בין תומכי מורסי למתנגדיו. עימותים, שבחלקם היו מעורבים גם כוחות הביטחון, פרצו גם במספר ערים בגרום מצרים, לאורך תעלת סואץ ובדלתה כשתומכיו של מורסי צעדו אל עבר בנייני ממשל מקומיים. בכיר במשרד הבריאות של מצרים הוסיף כי לפחות 210 בני אדם נפצעו במהלך העימותים הערב במדינה.

שלושה בני אדם נהרגו מוקדם יותר לאחר שכמה מאות מפגינים, מתומכי מורסי, ניסו לצעוד אל עבר המתקן הצבאי בו מוחזק הנשיא המודח ואש נפתחה לעברם. עד ראייה סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס, כי ראה מספר אנשים נופלים על הקרקע עם פגיעות של כדורים.

שרשרת של אנשי ביטחון הקיפה את המתקן הצבאי בו הוחזק מורסי, אך עדיין לא ברור מי פתח בירי. דובר מטעם הצבא אמר כי לא כוחות של צבא מצרים הם שפתחו באש לעבר תומכי הנשיא המודח. הוא ציין כי החיילים השתמשו רק באמצעים לפיזור הפגנות.

אחרי שבליל שישי נהרג קצין וארבעה חיילים מצרים נוספים נפצעו במתקפה על תחנת משטרה באל-עריש, דיווחה הטלוויזיה במצרים כי הרשויות הטילו עוצר על הערים שייח' זוייד ורפיח שבסיני.

מנהיג האחים המוסלמים להמון: "המשיכו במרד"

מוקדם יותר מנהיגם של האחים המוסלמים, מוחמד בדיע, הגיע לכיכר בקהיר בה הפגינו עשרות אלפים מאנשי האחים המוסלמים ושילהב את ההמון. "אנחנו נשארים ברחובות עד שנניף את מורסי על כתפינו ונחזיר אותו לארמון הנשיאות", קרא בדיע למפגינים .

בדבריו הדגיש בדיע כי האחים המוסלמים החליטו להתמיד במרי ובסירוב לשתף פעולה עם הממשל החדש. אל מול המסר להתמדה במאבק, קרא מנהיג בכיר בתנועת האחים המוסלמים אחמד פאהמי למפגינים שלא להתעמת עם הצבא המצרי.

"הצבא המצרי הוא קו אדום שאין לחצותו", אמר פהאמי בהצהרה שפורסמה באמצעי התקשורת במצרים זמן קצר לאחר ש-3 בני אדם נורו במהלך הפגנות התמיכה במורסי. נראה כי כרגע האחים המוסלמים אינם קוראים לאלימות, אך כשהמוני אדם נמצאים ברחובות יחד עם כוחות צבא בתוכם - המצב הוא נפיץ.

למרות הקריאות לאיפוק שני הצדדים לא מבליגים וממשיכים באלימות היום החלו פגישות ושיחות בדרך לכינון הנהגה חדשה ממשלה חדשה, וכל זה בלי שיתוף-פעולה של האחים המוסלמים. תקופת מעבר לא שקטה מחכה עכשיו למצרים, בינתיים האנרכיה שולטת.