אין סכסוך עבודה, בינתיים: עיני ונתניהו סיכמו להמשיך לדבר

(עדכון) - ראש הממשלה ויו"ר ההסתדרות נועדו הלילה במשך כשעה על רקע הרפורמה בנמלים ■ סיכמו לקיים דיונים השבוע בין מנכ"ל משרד רה"מ לוקר לבין יו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן ■ לאחר מכן נתניהו ועיני ייפגשו שוב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ההסתדרות עופר עיני נועדו אמש (א') במשך כשעה וסיכמו שבמהלך השבוע יתקיימו דיונים בין מנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר לבין יו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן במטרה להגיע להבנות מתוך אחריות למצב המשק ולאחריה ייפגשו נתניהו ועיני שוב.

המשמעות, ההסתדרות לא נוקטת נכון לעכשיו באמצעים של שביתה כללית במשק בעקבות שני המכרזים שפרסמה הממשלה לבניית נמלים פרטיים באשדוד ובחיפה ללא הידברות מוקדמת עם העובדים.

יו"ר ההסתדרות עופר עיני ביטל אתמול את מסיבת העיתונאים שתכנן לקיים בלשכתו בתל-אביב, לאחר שראש הממשלה טלפן והזמין אותו לפגישה אישית. עיני הודיע ביום חמישי האחרון על כינוס מסיבת העיתונאים: "נתניהו הבין כנראה שהוא לא רוצה ללכת לעימות, בטח לא במצב השברירי שמצויה הממשלה שלו", אמר ל"גלובס" גורם בהסתדרות.

בסביבתו של עיני הבהירו כי עיני לא התכוון להודיע על סכסוך עבודה במשק, בניגוד לדיווחים קודמים. עיני, כך על פי הערכות, התכוון לפתוח חזית כוללת מול נתניהו ולתקוף אותו בסוגיית התקציב. עוד נודע כי עיני התכוון להצהיר כי ממשלת נתניהו מנהלת "קמפיין מתוזמן" נגד העבודה המאורגנת בישראל, ואילו הרפורמה בנמלים היא רק תירוץ. בהסתדרות סברו כי הכרזה על סכסוך ופתיחה בשביתה הם בדיוק הצעדים שצפתה הממשלה ובאופן אירוני אפילו ייחלה להם.

"יש דברים גרועים משביתה", רמזו הבוקר בסביבתו של עיני, והבהירו כי אין לו כוונה ליפול למלכודת שטומנים לו. עיני אמור היה להבהיר במסיבת העיתונאים שתכנן כי ההסתדרות אינה מתנגדת לתחרות בשום מגזר, כפי שכבר הבהיר במקרה של רפורמת "שמיים פתוחים" במסגרתה לא התנגד למהות הרפורמה אלא דרש וקיבל הבטחה לגידול דרמטי בסבסוד הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות. בסביבתו משוכנעים כי הצגת הדברים כאילו ההסתדרות מתנגדת לתחרות היא "ספין" שנועד לשתי מטרות: להסיט את תשומת הלב הציבורית מהגזירות בתקציב המדינה, ולהשחיר את ההסתדרות ואת העבודה המאורגנת בכלל.

עיני, כך נודע, התכוון להביך במהלך מסיבת העיתונאים את ראש הממשלה נתניהו, ולחשוף את ההתנהלות מאחורי הקלעים מול שרי הממשלה. מזה תקופה ארוכה עיני טוען בשיחות סגורות כי ישנן "שתי ממשלות בישראל", האחת בראשות נתניהו והשנייה בראשות שר האוצר יאיר לפיד. כך, הוא התכוון להזכיר כי בשעה שלפיד הצהיר בפניו וגם באופן פומבי כי התוכנית לאסור שביתות בשירותים חיוניים "אינה על סדר היום", נתניהו הבהיר פעם אחר פעם כי התוכנית לא רק על סדר היום אלא שהוא תומך בה ומקדם אותה. ההתנהלות הזו, טוען עיני בשיחות סגורות, נעשית על גבה של ההסתדרות ועל גבם של העובדים במשק, וכי לא ניתן עוד להבליג על כך.

כשאנשיו של עיני דיברו על כך שיש דברים "גרועים משביתה", הם התכוונו לכך שעיני שתק מאז כינונה של הממשלה בכל הקשור לזירה הציבורית והפוליטית - שתיקה שעשויה להסתיים אם פגישתו עם נתניהו לא תעלה יפה. עיני אמנם הגיע לסיכום עם לפיד בדבר דחייה של 1% מתוספת השכר של עובדי המגזר הציבורי בתמורה לשקט תעשייתי בענייני התקציב, אולם ייתכן כי צעדי הממשלה יהוו עילה להפרת השקט הזה.

המשמעות היא שעיני עשוי להוביל בעתיד את האופוזיציה לממשלתו של נתניהו, תוך התנגדות לסעיפים רבים בתקציב ובהם הפגיעה בהטבות שניתנות בקרנות הפנסיה. אופוזיציה שכזו עשויה לשרת את עיני גם בתוך מפלגת העבודה, שם הוא צפוי לתמוך במועמדות של יצחק (בוז'י) הרצוג בקרב מול יו"ר המפלגה שלי יחימוביץ'. יחסיהם של עיני ויחימוביץ' התקררו מאוד בשנה האחרונה והחלישו את כוחו של עיני בזירה הפוליטית, וקמפיין מול ממשלת נתניהו עשוי לחזק אותו בתוך המפלגה ובאופן עקיף גם את המועמד המועדף עליו.

כרעי תרנגולת

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הדף את הטענות לפיהן הממשלה מנהלת קמפיין נגד העבודה המאורגנת: "טענות עיני כאילו מתנהלת הסתה כנגד חופש ההתארגנות וזכויות העובדים נשענות על כרעי תרנגולת. האמת היא הפוכה. מגמת התאגדויות העובדים בישראל רק מתחזקת אם כי לא תמיד באמצעות ההסתדרות הכללית".

לדברי לין, "אין במהלכיו של עיני שום תרומה לזכויות או חופש ההתארגנות של העובדים. הוא אינו מגן על זכויות העובדים אלא שואף להגן על זכויות היתר של הוועדים החזקים במונופולים החיוניים. כנראה ונשכח מעיני שמונופולים כמו נמלי ישראל וחברת החשמל נועדו לשרת את הציבור והאינטרסים של המדינה ולא את זכויות היתר של הוועדים החזקים הרחוקים מאוד מלהיות מקופחים".