דיווח: עופר בדרך להנפיק חלק מהחברה לישראל בלונדון

עופר מתכנן להנפיק את ההחזקות של החברה לישראל שיפוצלו ממנה בבורסה של לונדון ■ ההחזקות כוללות את IC פאואר, קורוס, צים וטאואר ■ באפריל חשף "גלובס" כי עופר מתכוון להעתיק את מקום מגוריו ללונדון

‎‎שבועיים לאחר שהכריזה החברה לישראל , שבשליטת איש העסקים ‏עידן עופר‏, על מהלך לפיצול נכסיה לשתי חברות, מתכנן עופר להנפיק את החברה החדשה שתוקם במסגרת הפיצול בבורסה של לונדון. כך דווח הבוקר ב"סאנדיי טיימס". ההנפקה צפויה לשקף שווי של כ-2 מיליארד ליש"ט (כ-3 מיליארד דולר) לחברה החדשה. החברה לישראל נסחרת כיום בשווי של 4.7 מיליארד דולר בבורסה של תל-אביב, כאשר שווי זה כולל את ההחזקות העיקריות שלה בכיל ובבזן, שלא יועברו לחברה שתונפק.

לפני שבועיים הכריזה החברה לישראל על פיצול נכסיה לשתי חברות, במטרה להציף ערך לבעלי המניות הקבוצה. על פי התכנון, יועברו החזקות החברה לישראל באיי.סי.פאואר (‏‏ICP‏), קורוס (מיזם הרכב בסין), ‏צים‏, איי.סי.גרין ו‏טאואר‏ לחברה חדשה שתוקם, שאותה מתכנן עופר להנפיק בלונדון. החברה לישראל "הישנה" תמשיך להחזיק בהשקעות העוגן הוותיקות שלה - כיל ובזן. בהודעת החברה לישראל לבורסה צוין כי אנליסטים בשוק העולמי מעריכים את שווין של ‏ICP‏ וקורוס במיליארד וחצי דולר ובמיליארד דולר, בהתאמה.

‎בחברה לישראל העריכו כי תוכנית הפיצול תושלם בתוך 6-12 חודשים. החוב של החברה לישראל "סולו" כלפי הבנקים ומחזיקי האג"ח ייוותר בחברה, שכאמור תמשיך להחזיק בכיל ובבזן. בעתיד אפשר שתבחן אפשרות לפצל גם את ההחזקה של החברה לישראל בבזן. בכוונת החברה לישראל להימנע בעתיד מביצוע השקעות בחברות חדשות.

את הרמז לכך שהחברה החדשה שתפוצל תונפק בבורסה זרה היה אפשר למצוא בראיון שנתן ניר גלעד, מנכ"ל החברה, ל"גלובס" עם ההכרזה הרשמית על המהלך. עופר נשאל באיזו בורסה תיסחר החברה החדשה: "החברה החדשה מרכזת את הפעילות הבינלאומית, ואילו החברה לישראל תישאר נטועה בארץ. מקום ההתאגדות והשכירות של החברה החדשה לא הוגדר, אך ישנה נטייה שהוא יהיה איפה שיהיה בסיס המשקיעים שלה". ענה גלעד.

‏בחודש אפריל האחרון חשף "גלובס" כי עופר מתכוון להעתיק את מקום מגוריו ללונדון. גורמים בסקטור העסקי העריכו אז כי העתקת מקום המגורים של עופר ללונדון נובעת, בין היתר, משיקולי מס. לונדון קורצת למיליארדרים בשל מעמדה כצומת פיננסי עולמי בזכות שוק הנדל"ן היציב, בתי הספר הפרטיים הטובים, וכמובן בזכות האפשרות לתכנוני מס מגוונים. ‏‏‎‏

‎‎‏"המחזיקים מתנהגים בחוסר אחריות"

‏זאת ועוד, היום הודיעו מחזיקי האג"ח של צים, שבבעלות החברה לישראל, כי הם דוחים את בקשתה לדחיית ביטחונות עבורם בגובה של 25 מיליון דולר, שאותם אמורה הייתה החברה לשלם בתחילת החודש. משמעות המהלך היא ככל הנראה תחילת נקיטת מהלכים משפטיים כנגד חברת הספנות, לשם פירעון מיידי של החוב למחזיקי האג"ח.

נזכיר כי בקשת החברה לדחיית התשלומים נעשתה על רקע הסדר החוב המתגבש בחברה מול הבנקים, כאשר האחרונים הסכימו לדחיית התשלומים כלפיהם בתמורה לבניית תוכנית חומש עסקית.

מחברת צים נמסר בתגובה: "בשבועות האחרונים הצגנו למחזיקי האג"ח את החשיבות של דחיית הבטוחה לשם גיבוש תוכנית עסקית, אשר תסייע בחיזוק החברה נוכח המשבר הכלכלי העולמי. המחזיקים העיקריים של החוב, קרי בעלי אניות, בנקים והמספנות, מאמינים בחברה ובעתידה, ולכן הסכימו לוותר על ביטחונות ותשלומים במזומן. על אף זאת, מחזיקי האג"ח, המהווים חלק קטן מהחוב, החליטו לדחות את הבקשה ולהתנהג בחוסר אחריות כלפי החברה, קבוצות הנושים האחרות וכספי הציבור. החברה ממשיכה לנהל דיאלוג מול בעלי החוב העיקריים, כולל בעלי האג"ח, בגיבוש התוכנית העסקית". ‏‎‎‏ ‏‏ ‏