פקיד באוצר: "מס משפרי הדיור יפגע בעיקר בעשירים"

(עדכון) - רוב בוועדת הכספים נגד כוונת האוצר להטיל מס על משפרי הדיור ■ פקיד האוצר בדיון: "על שוק הנדל"ן לשאת בנטל צמצום הגירעון"

רוב בוועדת הכספים נגד כוונת האוצר להטיל מס על משפרי הדיור: בדיון סוער שקיימה היום (א') הוועדה התברר כי גם בתוך הממשלה קיימת מחלוקת בין סביב הטלת מס על משפרי דיור וכי גם משרד השיכון מתנגד. סגן ראש אגף התקציבים באוצר, ראובן קוגן, שנכח בדיון, התייחס לטענות שעלו בוועדה ואמר כי מבדיקה שנעשתה באוצר עולה כי מי שייפגע יותר מהטלת המס הם העשירים.

"על שוק הנדל"ן לשאת בנטל צמצום הגירעון. בדקנו על מי הכי לא נכון להחיל את המיסוי, נוכח הצורך הפיסקאלי", אמר קוגן. "רוכשי דירה ראשונה, כי הם בנחיתות משמעותית ביחס למשפרי דיור. בשביל משכנתא צריכים להביא רבע מסכום הדירה, כ-400 אלף שקל, בעוד בידי משפרי דיור יש כבר נכס. משפרי הדיור רוכשים דירות יותר יקרות ב-35% ודווקא משקיעים קונים דירות להשכרה. המהלך המבוקש הוא פרוגרסיבי ופוגע יותר בעשירים, כיוון שבעשירונים הגבוהים שיעור החזקת דירות גבוה לאין שיעור".

לדברי קוגן, "השינוי ל-2013-2014: בניגוד לרוכשי דירה יחידה, הפטורים ממס רכישה עד דירה בשווי 1.47 מיליון שקל משפרי דיור יהיו חייבים במס רכישה בשיעור 3.5%. מעל 1.47 מיליון שקל ללא שינוי; 3.5% עד 1.71 מיליון שקל; ומעל ל-1.71 מיליון שקל - 5%, כמו רוכשי דירה ראשונה. ב- 2015 המצב יחזור לקדמותו וכל המדרגות יורדות לרמות מלפני 2012. אם לא יחול שינוי התנהגות על ידי הרוכשים, ההכנסות הצפויות למדינה; 1.05 מיליארד שקל בשנה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הטיח בקוגן בתגובה: "ספר את זה לזוגות צעירים שאתם מעלים להם מיסים כדי להקל עליהם בריביות. אם אתם אומרים שהצעדים המיסויים על נדל"ן כל-כך טובים ואפקטיביים אז תמסו עוד על הנדל"ן ותוותרו על העלאת מס הכנסה ב-1.5% באופן גורף וכן על מיסים כואבים אחרים". סלומינסקי תהה: "אלה כל הצעדים האפשריים על-מנת לעמוד ביעד הגירעון; מס הכנסה ומיסים על נדל"ן, זה כל מרחב התמרון שלכם?".

הכלכלן הראשי באוצר, ד"ר מיכאל שראל, גיבה את קוגן והסביר כי "צריך לטפל בשוק הנדל"ן בגלל היתרון היחסי שיש לו על פני שוק ההון בכדאיות ההשקעה". גם הוא הודה, ש"הסיבה העיקרית היא פיסקאלית. יש לזכור שהצעדים הפיסקאליים לעמידה ביעד הגירעון עשויים להוביל להורדת ריביות במשק, מה שייקל מאוד על זוגות צעירים ולכן בעקיפין הצעד דווקא מיטיב עימם".

במהלך הדיון יצא סגן מנהל אגף במשרד השיכון, יוסי שבת, נגד המהלך: "המס יגרום לתוספת עלויות, ייקר את מחירי הדיור. זהו מס פיסקאלי על נדל"ן, שייפגע בשוק וגם ההכנסות ממיסים ירדו, כי מי שירצה לשנות מקום עבודה ולהחליף דירה סמוך למקום החדש, יחשוב פעמיים וכך גם רבים שרוצים לעשות שינויים. המהלך יביא לשחרור פחות דירות לשוק ויגביר את מצוקת הדיור".

יו"ר ועדת הכספים לשעבר, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קבל על המהלך בתהייה: "אני לא מבין למה האוצר נכנס לעניין הנדל"ן. הוא אמור לומר יש לי גירעון אז במקום להתבזות עם פתרונות הזויים כמו המיסוי על נדל"ן, שגם לא ירוויחו מכך, שיאמרו אני מבצע הרבה צעדים כמו על רווחים כלואים, מס על ירושות וכד'".

גפני קרא לאוצר "להמשיך בהורדת הריבית על משכנתאות לזכאי משרד השיכון מ- 3% ל 2%, מהלך שהחל בו כיו"ר ועדת הכספים". לבסוף תהה "אם אני קשיש שרוצה לעבור לדירה קטנה יותר של שני חדרים, מדוע עלי לשלם קנס של 50 אלף שקל, מה גם שאני משחרר דירה לשוק...".

ח"כ יצחק כהן (ש"ס) העיר כי "קודם כל יש לומר אמת; זה לא מס על משפרי דיור אלא גם על מי נקלע לצרות ונאלץ לעבור לדירה קטנה יותר וכך גם מי שעובר לדיור מוגן".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) אמר כי "לשים בסל אחד את משפרי הדיור עם משקיעים זה גם רשעות וגם טיפשות. מקדמים את זה כי זה מהלך קל. לא צריך להטיל על כולם את המיסוי הזה בצורה שווה. זה מס מטופש, אין כאן רווח על השקעה. מדובר בציבור שיצא למחות נגד מחירי הדיור ועכשיו פוגעים דווקא בו. מפלגות הקואליציה עלו לשלטון דווקא בגלל הבטחות להורדת מחירי הדיור, להקל מהמצוקה ודווקא כאן מטילים גזירה קשה".

ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) טען כי "שוק הנדל"ן לא מגיב כל-כך מהר ולא תראו הכנסות בקרוב. נדרש דיון מעמיק יותר על-מנת להגיע ליעד משמעותי, מה גם שאתם מצפים לגידול הכנסות המדינה רק ב- 2014 ואילך. בנדל"ן, כל מי ששומע שמשנים משהו במיסים עובר מיד ל- Hold וזה אכן יוריד את ההכנסות ממיסים".

ח"כ גילה גמליאל (הליכוד-ביתנו) הוסיפה כי "זה אחד הצעדים הכי בעייתיים בחוק ההסדרים. אומרים לזוגות צעירים, שאין כל בשורה ושדווקא במקום שבו חסכו פרוטה לפרוטה, כדי להשתדרג מעט, גם כאן יטילו עליהם קנס. שיטפלו באפיקים שיניבו מענה לצרכים הפיסקאליים תוך ביטול צעדים כואבים, כמו ההון השחור".