כישלון הרכבת הקלה בת"א מחייב בחינת "הטבעת הירוקה"

הכישלון המהדהד של פרויקט הרכבת הקלה בת"א, הניהול הכושל והחריגות האסטרונומיות בתקציב, מותירים את ת"א באותו כאוס תחבורתי, ללא פתרון מניח את הדעת

הכישלון המהדהד של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, הניהול הכושל והחריגות האסטרונומיות בתקציב, מותירים את העיר תל אביב באותו כאוס תחבורתי, ללא פתרון מניח את הדעת, בוודאי לא לטווח הקצר.

זה הזמן להזכיר לעצמנו שעם כל הכבוד, ואחרי כל המחמאות שמקבלת תל אביב כבירה הפיננסית והתרבותית של המדינה, מדובר בעיר קטנה למדי. אפילו במונחים ישראליים: שטחה של תל אביב (52 אלף דונם) דומה לזה של בית שמש או של מודיעין, ונמוך מזה של ערים כמו אשקלון או ראשל"צ. אז במקום להמשיך לשגות באשליות על רכבת תחתית, אולי הגיע הזמן לרענן תוכניות פשוטות וצנועות בהרבה.

במגירותיו של ראש העיר רון חולדאי שוכבת כבר כ-15 שנה, טרם בחירתו לקדנציה הראשונה, תוכנית תחבורה הגיונית, ניתנת ליישום בטווח של חודשים, בעלויות אפסיות. זוהי תוכנית "הטבעת הירוקה", של מהנדס התחבורה ד"ר תומר גודוביץ', בנו של מהנדס העיר לשעבר ישראל גודוביץ'.

קו השבר התחבורתי

כל נהג הנכנס לתל אביב ממזרח למערב נתקל במה שראוי להיקרא "קו השבר התחבורתי" של העיר: הרחובות אבן גבירול ויהודה הלוי.

באת מרחוב פנקס על ששת הנתיבים שלו (ראו חצים אדומים במפה)? מערבה מאבן גבירול אין רחוב שהוא המשך טבעי לכיוון הים; באת מז'בוטינסקי? מאבן גבירול מערבה הכביש הופך צר והתנועה בו בכלל בכיוון הנגדי; באת מתחנת רכבת צפון? החל מאבן גבירול מערבה הופך ארלוזורוב משישה נתיבים לשלושה; באת משאול המלך? מאבן גבירול הוא הופך לרחוב צר; באת מעזריאלי דרך רחוב קפלן על ששת נתיביו? ההמשך של קפלן, רחוב דיזנגוף, דיזנגוף שלנו, הופך לרחוב צר, שנראה כמו סמטה. וכן הלאה.

קו השבר התחבורתי הזה הוא בדיוק הקו שמכיל בתוכו את תל אביב ההיסטורית. זהו הקו של "תוכנית גדס" המיתולוגית של תל אביב, תוכנית המתאר משנת 1934, שעדיין לא עודכנה.

רוחב הרחובות בעיר ההיסטורית הוא נתון שנקבע בתחילת המאה הקודמת, והרחובות הם צרים. תל אביב ההיסטורית אינה בנויה לאוטובוסים. בוודאי לא לאוטובוסים BRT רבי קיבולת - שם חיבה לדו-מפרקיים ולאוטובוסים ענקיים.

ההצעה של ד"ר גודוביץ נוגעת לאותו קו שבר. הקו הכחול, שבה תוחמת "תוכנית גדס" את העיר ההיסטורית - אבן גבירול, יהודה הלוי, דרך יפו, רח' אילת - יהיה גם קו הטבעת התחבורתית הירוקה. במערב, ליד הים, התנועה תהיה ברחוב בן יהודה.

כראוי באמת לעיר ללא הפסקה, בטבעת הירוקה, 24 שעות ביממה בתדירות משתנה, ייסעו אוטובוסים מסביב לעיר ההיסטורית, בשני הכיוונים. יש לשקול ברצינות שירות חינם באוטובוסים אלה. לעיר ההיסטורית לא תותר כניסת אוטובוסים. אוטובוסים שיגיעו מחוץ לעיר יורשו להיכנס רק עד לקו השבר התחבורתי, לפרוק נוסעים ולצאת מהעיר

אופציה נוספת: אוטובוסים שייכנסו לעיר, נניח בשעות עומס, יעשו בעצמם את הסיבוב בטבעת הירוקה ויצאו ממנה.

בתוך העיר ההיסטורית, שתי וערב, התחבורה הציבורית המותרת תהיה באמצעות מוניות ומיניבוסים, באנרגיה ירוקה, ורצוי במחיר מסובסד. וכמובן רכב פרטי. בעיר היסטורית אנשים גם הולכים ברגל.

העיקרון ברור: שום אוטובוס, בטח לא דו-מפרקי או מפלצתי אחר - לא יורשה להיכנס לתוך העיר ההיסטורית.

יתרונות התוכנית

התוכנית שוברת את המצב הליניארי והכאוטי של התחבורה בעיר ההיסטורית, על ידי מעגל היקפי לא ליניארי, שהעיר ההיסטורית במרכזו.

מכל נקודה ומכל תחנת אוטובוס במעגל האליפטי של הטבעת הירוקה, ניתן להגיע ברגל לנקודת האמצע במעגל שמול נקודת המוצא. מרחק ההליכה יהיה של כמה מאות מטרים בלבד. מהטבעת הירוקה יש מרחק הליכה קצר גם לדרך נמיר (דרך חיפה) ולדרך בגין (דרך פ"ת).

אין צורך להסביר את השיפור שיחול ללא אוטובוסים בתוך העיר ההיסטורית - באיכות האוויר, בניקיון, בשקט ובאווירה הנעימה.

אין בטבעת הירוקה צורך בהשקעות בתשתית, אלא רק בתכנון הסדרי תנועה. עלות שירות אוטובוסים לקילומטר היא מיליון דולר, בעוד עלות ההקמה של רכבת קלה עילית היא 10 מיליון דולר לקילומטר, ועלות קילומטר של רכבת תחתית היא 100 מיליון דולר.

מוזיאון צה"ל בדרך

יש בעיה אחת בהשלמת קו הטבעת הירוקה על פי קו תוכנית גדס. ציר מסילת הרכבת הטורקית הישנה, שהוא ציר היסטורי יפהפה הראוי לשימור, חבוי כרגע בג'יפה של מגרשי חניה. ציר המסילה הטורקית נמשך מנחלת בנימין, דרך נוה צדק ועד מתחם התחנה.

על הציר הזה יושב מוזיאון צה"ל ואינו מאפשר מעבר חופשי בנתיב המסילה הטורקית לכיוון מערב. יש החלטת ממשלה ישנה על העברת מוזיאון צה"ל ללטרון, וצריך ליישם את ההחלטה.

עד הוצאת מוזיאון צה"ל מציר המסילה הטורקית והשלמת הטבעת הירוקה, אפשר, בשלב א', להשתמש באופן זמני ברחוב אלנבי כציר הטבעת בדרום-מערב העיר.

בשורה התחתונה, לאחר שהחלומות על רכבת תחתית בתל אביב שוב הולכים ומתרחקים, ולעת עתה מדובר על שנת 2023 כמועד פתיחת הקו הראשון, הגיע הזמן לדיון מחודש בתוכנית הטבעת הירוקה. זה הזמן למנהיגות תחבורתית בתל אביב.

הטבעת הירוקה
 הטבעת הירוקה