סיפור ההצלחה המרהיב של כספי

363 שחקנים לא אמריקאים שיחקו עד היום ב-NBA, אבל שליש מהם לא הצליחו להחזיק שם מעמד יותר מעונה אחת; לכן כדאי להעריך את הפורוורד הישראלי

שלוות הנפש שבה קיבלו רוב כלי התקשורת את ההודעה שעמרי כספי יאריך את קריירת ה-NBA שלו היא כנראה שילוב של שני דברים. א', קודם כל הפסטיבל סביב ההחתמה של גל מקל בשבוע שעבר שהוציא מהמפרשים את הכוח לעוד פסטיבל; ב' העובדה שכספי, כדי להישאר, הסכים לחתום על חוזה נמוך יחסית - כמיליון דולר לעונה לפי דיווחים. לשחקן עם ותק כמו שלו, זה דבר שבעיקר מעיד על הנואשות שלו להמשיך ולחלום את החלום, אבל כבר לא בהכרח סיפור הצלחה.

רק שמבחינה מקצועית כספי עשה דבר שרוב השחקנים לא מצליחים כלל להתקרב אליו. להישאר ב-NBA, למצוא קבוצה אחרי שנתיים לא טובות, ולא להתפתות לשכר כפול או אולי משולש שהיה יכול לקחת בקבוצה אירופית. הרבה שחקנים ומאמנים מודים שהכניסה ל-NBA קלה יותר מאשר ההישארות בליגה. הנתונים תומכים בתיאוריה הזאת: 363 שחקנים לא אמריקאים שיחקו עד היום ב-NBA, אבל כמעט שליש מהם (28% ליתר דיוק) הצליחו להחזיק עונה אחת או פחות. כספי נכלל ברשימה מאוד מצומצמת של 159 שחקנים בינלאומיים שהצליחו מאז נפתחו הגבולות לראשונה לפני יותר מ-65 שנה, לעשות קריירת NBA של לפחות ארבע שנים.

גם בהשוואה לשחקנים שנבחרו איתו בדראפט ב-2009 כספי הוא סיפור הצלחה, ובעיקר נחישות. שמונה שחקנים שנבחרו גבוה ממנו (כספי נבחר 23 בדראפט) רשמו פחות משחקים ממנו מאז נכנסו לליגה. חלקם נאלצו לרדת לתקופה מסוימת לליגת הפיתוח; ארבעה שחקנים שנבחרו גבוה ממנו לא הצליחו לשרוד את כל התקופה מאז ונטשו/הועזבו במהלך הדרך. האם העובדה שכספי עדיין שם היא הצלחה? כן.

***

רק כשכספי יסכם את הקריירה שלו אפשר יהיה לענות על השאלה השנייה: האם הוא לקח הימור כלכלי גדול מדי? יכול להיות שכן. אחרי ארבע שנים בליגה, הוא אסף שכר כולל של 6 מיליון דולר ברוטו בלבד (ואחרי העונה הנוכחית הוא יעמוד על 7 מיליון דולר בחמש שנים); הרבה מתחת לממוצע השכר ב-NBA שעומד על 5.5 מיליון דולר לעונה. השנה יהיו באירופה יותר מ-100 שחקנים שירוויחו את מה שכספי ירוויח ביוסטון, ובעניין הזה לא תעזור לו העובדה שהרזומה שלו כולל כבר 256 משחקי NBA - נתון די מרשים למי שרק חגג 25.

הבעיה העיקרית ב-NBA היא שכדי להגיע לחוזים הכבדים, או במקרה של כספי לפחות להתקרב לממוצע השכר המפנק, הליגה בנויה ככה שמי שהגיע לליגה ישירות דרך הדראפט (כמו כספי), למעשה לכוד בתוך מערכת שכר מובנית שרק מהעונה החמישית אפשר לצאת ממנה לחוזה גדול. לצערו הרב של כספי, הוא "בזבז" את שתי העונות הטובות שלו בשנתיים הראשונות של חוזה הרוקי, ונפלט אחרי ארבע שנים לשוק הפרי-אייג'נטס כשהוא מוכה וחבול, קצת כמו חברת סטארט-אפ שצריכה שוב הזרמה של מזומנים, בתקווה שעוד שנה אחת תאפשר בסופו של דבר את האקזיט.

להבדיל מסטארט-אפ, אקזיטים בליגה הם דבר הרבה פחות נדיר אפילו עבור שחקנים אירופים. על זה כספי כנראה בונה. רק בשנה שעברה אותה יוסטון בדיוק החליטה לתת לאומר אסיק הטורקי, אחרי שנתיים סולידיות בשיקגו (14 דקות למשחק, 3.1 נקודות) שבהן הרוויח בממוצע 1.5 מיליון דולר בעונה, אקזיט בדמות 24 מיליון דולר ל-3 שנים. העובדה שכספי ישחק באחת מהקבוצות המבטיחות והמדוברות בליגה בשנה הקרובה (לצדם של ג'יימס הארדן, ג'רמי לין ודווייט הווארד) עשויה להיות כרטיס המזל שלו: עונה טובה ומפתיעה עשויה לסדר לו אקזיט; עונה מדשדשת, ושוב יתחילו הגישושים ממכבי.

שחקנים בינלאומיים ב-NBA / כמה הם החזיקו
עונה אחת - 103 שחקנים
2-3 עונות - 100 שחקנים
4-6 עונות - 61 שחקנים
7-9 עונות - 45 שחקנים
10+ עונות - 50 שחקנים