משפחות לבנת ומנור יחזירו לאי.די.בי עשרות מ' ש'

כל משפחה תחזיר כ-37 מיליון שקל ובנוסף 25% מהתמורה בגין מכירת מניות בעתיד ■ ומי גוזר קופון? פרופ' ירון זליכה סיפק חוות-דעת לתובעים - ויקבל 125 אלף שקל, פלוס מע"מ ■ עורכי הדין יקבלו שכ"ט של 10% מהתמורה בעתיד

משפחות לבנת ומנור, השותפות עם נוחי דנקנר בגרעין השליטה בקונצרן אי.די.בי , חתמו היום על הסדר פשרה תקדימי, במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית וישיבו חלק מהדיבידנדים שמשכו בשנים האחרונות מקופת אי.די.בי אחזקות. שתי המשפחות ישיבו לחברה בסה"כ 74 מיליון שקל בחלקים שווים. התביעה הייצוגית נגד דנקנר תמשיך להתנהל.

רוב הסכום יוחזר במזומן - כ-20 מיליון שקל כל משפחה. היתרה, בסכום של 16.8 מיליון שקל כל משפחה, תוחזר באמצעות מניות אי.די.בי אחזקות אותן רכשו לבנת ומנור במסגרת הנפקה של אי.די.בי אחזקות ב-2012 (שזכתה לכינוי "הנפקת החברים של דנקנר").

התביעה הוגשה לפני כשנה, באמצעות עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט. התובעים דרשו כי בעלי השליטה באי.די.בי אחזקות ישיבו את הכספים אותם משכו מהחברה כדיבידנדים בין השנים 2008-2010. מדובר בדיבידנדים בהיקף של כ־1.8 מיליארד שקל, בהן עמד חלקן של משפחות לבנות ומנור על כ-489 מיליון שקל בסך-הכול. טענת התובעים הייתה כי מדובר היה בחלוקה אסורה שנעשתה חרף אי-עמידת החברה במבחן יכולת הפרעון.

בנוסף לתמורה שישלמו כעת לבנת ומנור, נקבע בהסכם הפשרה כי אם ימכרו המשפחות בשנים הקרובות מניות אי.די.בי אחזקות (השתיים מחזיקות כ-11% מההון כל אחד) הן ישלמו כ-25% מהתמורה לקופת החברה. כמו כן צוין כי במידה וייחתם באי.די.בי הסדר חוב, תרומתן של המשפחות מנור ולבנת תסתכם בכספים שהעבירו ויעבירו בהסכם הפשרה האמור.

ממסמכי הפשרה עולה כי ירון זליכה שסיפק חוות-דעת כלכלית לתובעים, קיבל כ-125 אלף שקל לפני מע"מ, על עבודתו. עורכי הדין של התובעים יקבלו שכר-טרחה בגובה 10% מהסכומים שיועברו לקופת הקונצרן.

במשך 10 השנים שבהן שותפות משפחות לבנת ומנור בגרעין השליטה באי.די.בי, הן היו הנהנות העיקריות, לצד דנקנר, מדיבידנדים בהיקף של מיליארדי שקלים שחילקה החברה בשנותיה הטובות (אלה החזירו להן, על פי ההערכות, את רוב השקעתן ברכישת מניות הקונצרן).‏ הונן של משפחת לבנת ומנור נאמד במאות רבות של מיליוני שקלים כל אחת אותן ברו אותו בעסקים המסורתיים - משפחת לבנת בתחומי התשתיות, ומשפחת מנור בתחום הבנקאות והרכב.

שליטה
 שליטה