אקסלנס: ההתעוררות בביומד עשויה לאושש את הבורסה

"אם הממשלה לא תפעל בייתר נחישות להקטין את הביקוש ע"י מיסוי מתאים והגדלת ההיצע ע"י מעקף ביורוקרטיה והגדלת כוח-האדם הזמין לעבודה בבנייה – קצב עליית המחירים ימשיך להיות גבוה"

"תיאבון המשקיעים לסיכון בא לידי המחשה בשבוע שעבר באמצעות מניות התנהגות סקטור הביומד. מדד הביומד אמנם נותר ללא שינוי בשבוע האחרון, אבל אין ספק שהוא ייצר באזז לא קטן שעוד עשוי להוביל למגמה חיובית כוללת" - כך כותבים כלכלני בית ההשקעות אקסלנס בסקירת המאקרו השבועית שלהם.

שלל הודעות חיוביות תרם ליצירת מחזורים של מליוני שקלים ולעליות שערים של עשרות אחוזים במספר רב של חברות קטנות בסקטור, שאינו "מצטיין" בריכוז מחזורי מסחר מצד גופים מוסדיים. בחינת תגובות המשקיעים להודעות הללו יותר ממרמזות על חיפוש אחר אפיקים שיכולים להניב עודף תשואה, במיוחד כאשר הפערים במרבית הסקטורים בין השווי הכלכלי לסחיר הולכים ומצטמצמים, מציינים באקסלנס.

"עליות שערים חדות במניות של חברות, שמדווחות על אישורי הפצה או תחילת מכירות (ביו-ויו, מדיגוס), בהחלט מובנים ומתקבלים על הדעת. אלו מהלכים שמעבירים חברות לפסי הכנסות ורווחיות. יחד עם זאת אנחנו מתקשים לזכור מתי דיווחים אודות אישורים לגבי פטנטים (BSP, כן פייט, אפוסנס, אליום מדיקל), כיסוי ביטוחי (איי-סי-קיור) או השקעות בסדר גודל שאינו מהותי (נסווקס) גורמים למשקיעים לרכז עניין כה רב בחברות המדווחות וכפועל יוצא לעליות של עשרות אחוזים".

המשקיעים בת"א אמנם מחפשים את הפוטנציאל הבא, אבל אם לשפוט על-פי השנים האחרונות, בכלל לא בטוח שהם ימצאו אותו בביומד. ב-3 השנים האחרונות הניב מדד הביומד תשואה שלילית למשקיעים של 5% בעוד מדד המניות ת"א 100 הניב תשואה של 8.5%. "אמנם התהליכים, העסקיים בחברות ביומד ארוכים יותר והצפת הערך דורשת אורך רוח מצד המשקיעים. אך הדרך להפוך לחברה רווחית, גלובלית ומשמעותית, רצופת מכשולים, אינה מתרחשת בין לילה. אם כך, נראה כי חלה התעוררות מסוימת באופן שבו משקיעים מסתכלים על חברות הסקטור, בין היתר גופים מוסדיים, שמנצלים את תנאי השוק וזרימת הכספים להיות בעלי עניין".

בנוגע לשוק הנדל"ן מציינים באקסלנס כי ההתחממות בשוק הדיור נמשכת - בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2013 נרשמה עלייה של 24.4% בכמות הדירות החדשות שנמכרו לעומת תקופה מקבילה אשתקד. אז עליית המע"מ בסוף חודש מאי אולי היוותה זרז לסגירת עסקאות ובכל זאת "אנו מעריכים כי הזרז האמיתי טמון בריבית הנמוכה כפי שהיא משתקפת גם בריבית על המשכנתא".

בנוסף, בסוף מאי נרשמה ירידה של 5.4% בדירות חדשות, שנותרו למכירה לעומת מאי 2012. "אם הממשלה לא תפעל בייתר נחישות להקטין את הביקוש על-ידי מיסוי מתאים והגדלת ההיצע על-ידי מעקף ביורוקרטיה והגדלת כוח-האדם הזמין לעבודה בבנייה - קצב עליית המחירים ימשיך להיות גבוה".