פיילוט המאגר הביומטרי יצא לדרך: "שום האקר לא יפרוץ"

משרד הפנים השיק הבוקר את המיזם להנפקת תעודות זהות חכמות, שכוללות טביעת אצבע ■ תומכי הפרויקט מסבירים כי זה ימנע את זיוף תעודות הזהות, אך המתנגדים מזהירים מדליפת מידע ■ שר הפנים סער: "המטרה העיקרית היא מניעת גניבת זהות"

הגנה על הזהות או חדירה מסוכנת לפרטיות? בצל הוויכוח על כדאיותו ובטיחותו של המאגר הביומטרי המוקם בישראל, הושק היום (ב') הפיילוט להנפקת תעודות הזהות החכמות בלשכות משרד הפנים בראשון לציון ובאשדוד. את מסיבת העיתונאים בראשות שר הפנים גדעון סער העברנו בשידור חי בחדשות 2 באינטרנט.

הפיילוט יימשך כשנתיים, שבמהלכן תונפק תעודה חכמה שתכיל שבב אלקטרוני עליו יהיו צרובים פרטים, תמונה, וטביעת אצבע. בסוף תקופת הפיילוט הממשלה תחליט אם להחיל את החוק על כל אזרחי המדינה. אם יוחלט לבטל את המאגר, יושמדו כל הנתונים שנאספו בו.

"כל מי שיבקש להצטרף למאגר יעבור תהליך של מסירת צילום פנים ושתי טביעות אצבע, זה פחות ממה שכל ישראלי מתבקש לתת כשהוא מבקש לצאת לארצות הברית", אמר שר הפנים גדעון סער במסיבת העיתונאים. "המטרה העיקרית היא מניעת גניבת זהות. בסיס הנתונים בו יישמר המידע מופרד מכל רשת חיצונית, לכן אין יסוד לפניקה שמופצת בקרב הציבור".

סגנית השר ח"כ פאינה קירשנבאום הוסיפה ואמרה כי "שום האקר לא יכול לחדור לתוך המאגר הזה. הוא במת האבטחה הכי גבוהה שאני מכירה במדינת ישראל. גם קבלת המידע על ידי גורמים אחרים, פרטיים או ממשלתיים, לא תתאפשר בשנתיים הראשונות. לאחר מכן על פי הצלחת הפיילוט, נדון באיזה תנאים יהיה ניתן לקבל את הפרטים הללו".

קירשנבאום הבהירה כי ההשתתפות בפיילוט אינה חובה: "מי שרוצה יצטרף למאגר. מי שחושש או לא בטוח יכול לקבל פרטים וגם לא להצטרף - יש אפשרות בחירה בשנתיים הקרובות". בתגובה לביקורת על ההסברה הלקויה של המיזם, שלא הפיגה את החששות, השיבה סגנית השר: "לא נכשלנו בהסברה, קמפיין ההסברה עוד לא התחיל. היינו בתהליך של הסדרה, היה בג"ץ שבסופו הוחלט על פרויקט נסיוני. אנחנו מתחילים בהסברה ויוצאים לדרך".

"אזרחי ישראל לא צריכים להיות שפני ניסוי"

במקום בו התקיימה מסיבת העיתונאים הפגינו פעילי התנועה לזכויות דיגיטליות הפגינו נגד קיומו של המאגר הביומטרי. "המאגר לא משפר את הבטיחות של התושבים, הוא רק רוצה להעניק יותר כוח לגופים ממשלתיים", אמר אירה אברמוב, אחד המפגינים במקום. ככל שיותר גופים יסתמכו על המאגר הזה יימצאו דרכים חדשות ונפוצות יותר לחדור אל המאגר הזה. אין גבול לתרחישים הדמיוניים שיכולים לקרות עם המאגר הזה".

דורון אופק, מהעותרים לבג"ץ נגד המאגר הביומטרי, טוען לעומתה כי קיימת סכנה לדליפת המידע: "הפיילוט מכיל פרטים אמיתיים של אנשים, ורק לפני שבוע דלפו מסמכים ממשרד המשפטים שהראו שיש בעיות חמורות באבטחת המידע סביב הפרויקט של הנפקת התעודות החדשות".

"אני קורא לאחרים לא להשתתף בניסוי", הצהיר אופק. "המדינה הראה שמאגרים דולפים ממנה - מרשם האוכלוסין דלף ממנה, ומאגרים עוד יותר חסויים סודיים כמו מאגר הילדים המאומצים דלפו ממנה". אופק ציין כי על פי מסמך שדלף , "שלא היה אמור להסתובב באינטרנט", הפיילוט לא בוחן בהכרח את הצורך בקיום המאגר, אלא את שביעות הרצון של האזרחים מהתהליך ואת פעולת ההסברה.

השר לשעבר מיכאל איתן, שניסה לסכל את הקמת המאגר הביומטרי בתקופתו בכנסת, הביע את התנגדותו לפיילוט: "פרויקט המאגר הביומטרי לא עשה שום דבר טוב לישראל. אין סיבה להשתתף בניסוי, ואיני רואה שום סיבה מדוע אזרחי ישראל צריכים להיות שפני ניסוי".