"רשתות האופנה הגדולות מתחזקות, הקטנות מתרסקות"

נתוני ריס: במחצית הראשונה של השנה 181 חנויות השייכות ל-13 רשתות רשמו ירידה של יותר מ-10% במכירות ■ מנכ"לית רשת Celio: "בעונת הקיץ הנוכחית, החל מחודש מארס, יש התחזקות מאוד רצינית של הרשתות הבינלאומיות"

נתוני מערכת ריס למחצית הראשונה של השנה ממחישים שוב את המצב הבעייתי שבו נמצאות רשתות האופנה וההנעלה הקטנות. 181 חנויות אופנה והנעלה השייכות ל-13 רשתות, רשמו במחצית הראשונה של השנה ירידה של יותר מ-10% במכירות. מדובר ברשתות בעלות מספר ממוצע של 14 סניפים.

הירידה התלולה במכירות באה בזמן שממוצע המכירות בחנויות זהות של כלל רשתות האופנה וההנעלה החברות במערכת ריס עלה במחצית בשיעור של 0.6%.

לעומתן, הרשתות הגדולות חותמות מחצית חיובית. מכירותיהן של 24 רשתות הכוללות 741 חנויות - ממוצע של 31 סניפים לרשת - עלו במחצית הראשונה של השנה בשיעור של עד 10%.

"הרשתות הגדולות מתחזקות והרשתות הקטנות מתרסקות", מגיב לנתונים גורם בענף.

הרשתות הקטנות אינן היחידות שספגו ירידה במכירות. אליהן יש להוסיף 23 רשתות, הכוללות 497 סניפים (ממוצע של 21.6 סניפים לרשת), שבהן המכירות במחצית ירדו בשיעור של עד 10%.

מגמה הפוכה ויוצאת דופן נראתה ב-7 רשתות הכוללות 142 חנויות, שבהן נרשמה המחצית עלייה של יותר מ-10% במכירות.

מסקנה נוספת העולה מדוחות ריס נוגעת להשפעת התרחבות רשתות האופנה (ללא רשתות הנעלה) החברות במערכת ריס, שהביאה לגידול של 7% במכירות האופנה במחצית הראשונה של השנה. עם זאת, בתקופה זו רשמו הסניפים הזהים של אותן רשתות גידול של 1.7% בלבד.

לדברי מנכ"לית רשת האופנה Celio, שגיב שקד, "בעונת הקיץ הנוכחית, החל מחודש מארס, יש התחזקות מאוד רצינית של הרשתות הבינלאומיות, וניתן לראות זאת בנתונים המספריים. להבדיל מעונות קודמות, שבהן הייתה הפרדה מאוד ברורה בין עונה לסוף עונה, בעונת הקיץ הנוכחית היו מבצעים אטרקטיביים לאורך כל התקופה, שתרמו לעלייה במכירות והשפיעו על נתוני המחצית הראשונה".

למרות הגידול במחצית הראשונה של השנה, בחודש יוני 2013 חווה שוק האופנה וההנעלה ירידה של 2.8% במכירות.

יהודה אלבז, מנכ"ל חברת בריל, אומר כי חולשת השוק נובעת מימי תשעה באב. לדבריו, עונת הקיץ התאפיינה בהקדמת מבצעי סוף העונה. "קסטרו התחילה ב-4 ביוני ומשכה את כולן להתחיל במכירות סוף עונה. תמיד, כשאחת הרשתות המובילות מתחילה, היא מובילה את כולן", טוען אלבז.

שיעור השינוי במכירות רשתות האופנה
 שיעור השינוי במכירות רשתות האופנה