האם קרנות הנאמנות הזרות בדרך לבורסה בת"א?

רשות ני"ע חתמה על מזכר הבנות שמהווה תנאי מקדים לשיווק הקרנות הישראליות באירופה, ולהיפך

קרנות הנאמנות הזרות מתקרבות לישראל? רשות ניירות ערך חתמה על מזכר הבנות עם רשות ניירות ערך האירופית (ESMA), לתיאום הפיקוח על קרנות נאמנות. מדובר בתנאי מקדים לשיווק הקרנות הישראליות במדינות האיחוד האירופי, ולהיפך.

מזכר ההבנות כולל תנאים כללים עקרוניים הקשורים לפיקוח והעברת מידע על מנהלי קרנות מישראל ומאירופה (לרבות התייעצות, חילופי מידע, עריכת ביקורות וסיוע בענייני אכיפה), אשר מהווה בפועל יישור קו רגולטורי עם 31 רשויות ניירות ערך מהיבשת.

ואולם, בעוד שברשות סבורים כי המזכר "סולל את הדרך למנהלי קרנות ישראלים להציע את קרנות ההשקעה שלהם במדינות אלה", נראה כי מנהלי הקרנות עצמם אינם רואים בכניסה לשוק האירופי פוטנציאל של ממש. למעשה, גורמים בשוק מעריכים כי הסיכוי שהציבור האירופי ישקיע בקרנות הנאמנות הישראליות נמוך מאוד, לפחות בעת הנוכחית. כך או אחרת, בתקופה הקרובה יצטרכו מנהלי הקרנות הישראלים לעבור השתלמויות מקצועיות בנושא לטובת להטמעת המהלך וקידומו.

פתיחת השוק האירופי בפני הקרנות הישראליות מהווה מהלך משלים לתוכניתו של יו"ר הרשות, פרופ' שמואל האוזר, להכנסת קרנות זרות לשוק הישראלי (שהופשרה בסוף 2012 בעקבות "חשיבה מחודשת"). במסגרת תוכנית זו, קרן נאמנות זרה - שאינה מתמחה בשוק הישראלי - תוכל להציע יחידות בישראל, בתנאי שתעמוד בקריטריונים מסוימים כגון פיקוח של גופי רגולציה מוכרים בארה"ב ובאירופה. לחלופין, החשיפה לקרנות הזרות תתבצע באמצעות יועצי השקעות, ובכללם מערך הייעוץ בבנקים. הרשות לא תציב תנאים ביחס למוצרים, כך שהאחריות תוטל על הגוף המייעץ.

על פניו המהלך להכנסת הקרנות הזרות לשוק המקומי יאפשר לציבור להיחשף למגוון אפשרויות השקעה, ישכלל את השוק ויחזק את התחרות. עם זאת, המהלך עלול לפגום באובייקטיביות של היועצים בבנקים, שכן תיאורטית הם עלולים להקנות עדיפות לקרנות הזרות על חשבון הקרנות הישראליות. הסיבה: בעוד שעמלת ההפצה בקרנות זרות צפויה להיות זהה לקרנות המקומיות, הפצת הקרנות הזרות כוללת עמלות נוספות, כמו המרת מטבע, ולכן היא כדאית יותר לבנק.

ברשות ני"ע מודעים לבעייתיות, אך מאחר שאינם מוסמכים לטפל בנושא, יידרש שיתוף פעולה מצד המפקח על הבנקים. ככל הנראה, ברשות צפויים לטפל בנושא לאחר שהמודל יגובש באופן סופי.