ערך מוסף: ויקיפדיה העברית חוגגת עשור של ידע חופשי

הערך העברי הראשון שפורסם באנציקלופדיה המקוונת - מתמטיקה ‏‎‎‏■ 2.1 מיליון גולשים ישראלים מבקרים בויקיפדיה, שכוללת כיום כ-150 אלף ערכים

בדיוק לפני 148,074 ערכים יצאה ויקיפדיה העברית לדרך, אי-שם ב-9 ביולי 2003. אחד המקצועות השנואים בבית-הספר - מתמטיקה - הניח את אבן-הפינה והפך לערך העברי הראשון באנציקלופדיה המקוונת החופשית, שהביאה למהפכה של ממש בהנגשת הידע בישראל וברחבי העולם.

מאז צומחת ויקיפדיה העברית בקצב ממוצע של 35 ערכים מדי יום בעזרת כ-760 עורכים פעילים, כשמדי חודש נצפים בה 47.5 מיליון דפים.

לפי ועדת המדרוג למדידת הרגלי הגלישה באינטרנט בישראל, ויקיפדיה היא האתר הבינלאומי הרביעי בפופולריותו עם 2.1 מיליון גולשים בפועל בישראל.

למעשה, ויקיפדיה העברית היא האנציקלופדיה החופשית השנייה באיכות אחרי זו האנגלית, בהתבסס על מספר ערכים, כמות עריכות והדיון סביבם.

ואם כבר דיונים, מחקר שפורסם בחודש שעבר על-ידי קבוצת חוקרים בינלאומית, בראשות ד"ר מארק גרהאם וד"ר טאהא יאסרי מ-‏Oxford Internet Institute‏, שפך אור על הערכים הכי שנויים במחלוקת בויקיפדיה העברית, כשלמקום הראשון הגיע הערך "חסידות חב"ד" עם 78,336 שחזורי עריכה, משמע שעורך אחד שחזר את הגרסה הקודמת ומחק למעשה את העדכונים האחרונים שמישהו אחר עשה. ערכים בולטים נוספים הם "פולמוס המשיחות בחב"ד" (65,576 שחזורים) ו"מלחמת לבנון השנייה" (60,125 שחזורים).

שיאן העריכות ב-10 השנים של ויקיפדיה העברית הוא דוד שוי עם כ-193 אלף עריכות, בעוד דרור לין הוא האיש שכתב הכי הרבה ערכים חדשים (4,818).

בויקיפדיה העברית יש רוב ברור לגברים - 77% לפי סקר שנערך בחודש שעבר בקרב עורכי ערכים באנציקלופדיה המקוונת. מרבית העורכים הם בגילאי 26-30, כש-5% מעל גיל 60 ו-14% מתחת לגיל 15. עוד עולה כי 57% מכותבי הערכים מחזיקים בתואר ראשון או שני, בעוד 3% מחזיקים בתואר שלישי.

באופן לא מפתיע כנראה, הערך "ישראל" הוא הנצפה ביותר לאורך 4 השנים האחרונות בויקיפדיה העברית, כשאחריו נמצאת "ארצות-הברית". פייסבוק מדורג במקום השלישי, כשאת החמישייה הראשונה סוגרים ראשי הממשלה לשעבר דוד בן-גוריון ויצחק רבין.

הערך "ויקיפדיה" הגיע למקום השביעי. חוזה המדינה בנימין זאב הרצל ניצב במקום השמיני, ואת העשירייה סוגר ראש הממשלה המנוח מנחם בגין. ראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו, הגיע למקום ה-17 - שני מקומות מעל ג'סטין ביבר.

"מקור גאווה"

‏ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה, ניצל את ההזדמנות כדי לברך ואמר כי "ב-13 השנים האחרונות מאז ייסדתי את ויקיפדיה, ראיתי מאות ויקיפדיות חדשות קמות, וכל ציון דרך שכזה מרגש אותי מחדש. ביקרתי בישראל מספר פעמים, ובכל פעם נהניתי לראות את הפעילות המרשימה של קהילת המתנדבים והעורכים בישראל, שהיא ללא ספק מקור גאווה לכל התנועה הבינלאומית שלנו. אני מודה לכל הכותבים בויקיפדיה העברית שתרמו למאגר הידע העצום הזה, וכמובן לכל אחד מהקוראים. בשבילכם יצרנו את ויקיפדיה".

‏איציק אדרי, יו"ר ויקימדיה ישראל, הוסיף כי "קשה להיזכר איך נראה האינטרנט בעבור דוברי העברית לפני 10 שנים. הוא כלל תוכן דל, בעיקר חדשותי. כשהיית מחפש משהו, היית צריך לשנות שפה ולחפש באנגלית. כל אחד מהמתנדבים בויקיפדיה העברית בעשור האחרון יכול לזקוף לעצמו את התרומה האישית שלו, ואת תרומתה של ויקיפדיה בכלל לשפה ולידע בעברית".

יום הולדת 10 לוויקיפדיה בעברית
 יום הולדת 10 לוויקיפדיה בעברית