משרד האוצר נערך לביטול חלק מהגזירות הכלכליות - ובוחן חלופות לכיסוי כ-6.5 מיליארד שקל

חשש באוצר מביטולי הטלת המס על משפרי דיור, העלאת מס הכנסה ב-1.5% לכל מדרגות המס והטלת מס על הפקדות פנסיונות לבעלי שכר גבוה ■ בין החלופות הנבחנות: הטלת מע"מ על פירות וירקות, מס שכירות וריווח מדרגות המס

משרד האוצר נערך לאפשרות שוועדת הכספים תכשיל סעיפים מרכזיים בתחום המיסוי הנכללים בתוכנית הכלכלית ל-2014-2013 - כך נודע ל"גלובס". הסעיפים נאמדים בכ-6.5 מיליארד שקל.

מדובר בעיקר בהטלת מס על משפרי דיור (מס רכישה של 3.5%) שאמור היה להניב כ-1.1 מיליארד שקל לקופת המדינה; העלאת מס הכנסה ב-1.5% לכל מדרגות המס, שצפוי היה להניב כ-4 מיליארד שקל; והטלת מס על הפקדות פנסיוניות לבעלי שכר גבוה, שהיה אמור להניב כ-1.2 מיליארד שקל בשנה. בסך הכל, מדובר במהלכים שפוגעים בקיצוץ של כ-6 מיליארד שקל, ומהווים כמחצית מגובה הקיצוצים שתכנן האוצר בתקציב לשנתיים הבאות.

נזכיר כי החלק המרכזי של התוכנית היה העלאת המע''מ, שכבר נכנסה לתוקף ומהווה כשליש מהתוכנית. בנוסף, צפוי להיפסל גם ביטול הטבות המס לבעלי תארים אקדמאיים בסך 200 מיליון שקל.

את הערכות המצב מנהלת מ''מ מנכ''ל משרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, יחד עם סגן הממונה על האגף התקציבים, אייל אפשטיין, והממונה היוצא, גל הרשקוביץ. במקביל, מנהלים בכירי אגף התקציבים ישיבות עם ח''כים מוועדת הכספים על מנת להבין מה צפויות להיות החלטות הוועדה.

ל"גלובס" נודע, כי ישנן כמה חלופות שהאוצר כבר בחן. החלופה הראשונה נוגעת למס הכנסה ליחידים - הסעיף הרגיש בתקציב. באוצר מבינים כי לא תהיה אפשרות להעלות את המס ב-1.5% לכל מדרגות המס, ולכן בוחנים אפשרות של ריווח נוסף במדרגות המס על מנת למנוע פגיעה מאלו שמשתכרים עד 14 אלף שקל. הבעיה היא ש-85% מהשכירים משתכרים מתחת ל-14 אלף שקל, כך שהגזירה תיפגע ב-15% מהשכירים בעשירונים העליונים. מהלך זה צפוי להניב לפחות 2.5-2 מיליארד שקל, אולם לפי עמדת אוצר, במדרגות מס אלה הגיע המס השולי לרמות מוגזמות, שעלולות לפגוע בצמיחה ולעודד העלמות מס.

עוד צעד שנבחן הוא הטלת מע''מ על פירות וירקות, שאמור להניב כ-1.8 מיליארד שקל, ויפתור כמחצית מהבעיה, אולם הוא בעייתי מבחינה פוליטית. כמה מחברי ועדת הכספים הביעו תמיכה בצעד, אך הם מעדיפים שהצעד יוצג כ"גזירה של נערי האוצר", וכמהלך של "אין ברירה".

אחרי ששר האוצר נסוג מהטלת מס על משפרי דיור, נבחנות עתה שתי חלופות בתחום הנדל''ן: הטלת מס על שכירות (כעת יש פטור עד 5,000 שקל) או הטלת מס רכישה של 1% לכולם (במקום 3.5% למשפרי הדיור) מהשקל הראשון. מבחינת האוצר, שתי החלופות בעייתיות: הראשונה עלולה לגרום להתייקרות דמי השכירות הגבוהים ממילא, והשנייה תפגע בעיקר בזוגות הצעירים. בדוברות האוצר העדיפו שלא להתייחס לדברים. מלשכת שר האוצר לא נמסרה תגובה.

גזירות הולכות
 גזירות הולכות