"העדכונים הבאים של קרן המטבע יהיו כנראה כלפי מעלה"

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי-טפחות: הדולר, שעלה 2% כנגד האירו החודש, ימשיך לעלות, לנוכח איתנות המשק האמריקאי, בעוד בגוש האירו עדיין נחוצים תמריצים בשפע, והריבית שם אולי תרד פעם נוספת

הנתונים המעודדים על כלכלת ארצות-הברית הולכים ומצטברים. בעוד אירופה מדשדשת וסין נמצאת בהאטה מסוימת (חלקה בהסכמת השלטונות, המעוניינים לצנן את שוק האשראי הבנקאי בערים ובמחוזות), חשיבותה של ארצות-הברית גדלה והולכת - הן מבחינת הלך הרוח של משקי הבית והחברות אצלה בבית, והן מבחינת שוקי ניירות הערך, המטבעות והסחורות בעולם. כך כותב היום רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי-טפחות, בסקירה שפרסם.

לכך, אומר מנחם, ראוי לצרף את יפן, שלהערכתנו התנופה הכלכלית האדירה שהיא מנסה לקדם תזכה להצלחה, ותהווה תוספת משמעותית להתאוששות הכלכלה העולמית.

כך, במזרחי-טפחות אופטימיים. "סביר להניח כי כללי המשחק החדשים לשנתיים-שלוש הבאות יהיו מעבר של כלכלת ארצות-הברית לתפקוד רגיל, המושתת על גידול מהותי בביקושים והסתגלות הדרגתית של ההיצע. הדבר יאפשר לבנק המרכזי של ארצות-הברית לצמצם בעקביות את רכישות איגרות החוב ולאותת על תחילת תהליך נירמולה של הריבית (הבאתה לרמה של 2% עד 3%)".

"בניגוד לחששות בשוקי ניירות הערך, המעיבים על שוקי המניות ואיגרות החוב לפני תחילת התהליך, אנו מאמינים כי כשיצא לדרך, הם יקבלו זאת ברצון וישאבו עידוד מהסיבה להפסקת התמריצים - הטבה מהותית במצב המשק והתעסוקה, בד בבד עם הירידה הניכרת בגירעון הממשלתי (בהשוואה לתוצר) בשנתיים-שלוש האחרונות. כמו כן, המשקיעים מבינים שיציאה מסודרת של ה-Fed נחוצה היום, על מנת למנוע היווצרות של לחצים אינפלציוניים ויציאה מבוהלת, שתזעזע את השווקים בעתיד".

כתוצאה, מעריך מנחם, הדגש יעבור לנתונים הכלכליים, הן ברמת המשק והן ברמת החברות, עם נטייה כוללת לעליות שערים ושונות בין ביצועי המניות של הענפים והחברות השונות. הדולר, שעלה 2% כנגד האירו החודש, ימשיך לעלות, לנוכח איתנות המשק האמריקאי, בעוד בגוש האירו עדיין נחוצים תמריצים בשפע והריבית שם אולי תרד פעם נוספת. תשואות הפדיון על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב תמשכנה עם מגמת העליות. רף ה-3% (על אג"ח ל-10 שנים) עשוי להיות מבחן קל עבורן. גם מחיר הנפט הגולמי, שקפץ 5% החודש, יוסיף לעלות על בסיס שיקולי היצע וביקוש (והמתיחות במצרים יכולה לתת לו דחיפה נוספת בתקופה הקרובה).

אמנם, גופים כמו קרן המטבע הבינלאומית מורידים בימים אלו את הערכותיהם לגבי הגידול בתוצר העולמי, גם בארה"ב, אך "אנו סבורים כי ההשלכות השליליות של העדכונים הללו על שוקי ניירות הערך והסנטימנט תלכנה ותתמעטנה; העדכונים הבאים יהיו כנראה כלפי מעלה והמשקיעים יעדיפו להמתין להם. התמודדותו המוצלחת מאוד של המשק האמריקאי עם קיצוצי ההוצאות ועליות המיסים שיצאו לדרך ברבע השני ורבים חששו מהם, מהווה בשורה חיובית בהקשר זה".